Hejsan!

Har nyligen köpt ett hus byggt 2003 och försöker lista ut vad nätverkskablarna i väggen gör. Jag vill ha nät till nedervåningen men fiber går in vid grovköket på övervåningen (suterränghus). I fiberdosan ser det bara ut att vara en sladd som går in och en lite oklar sladd som hänger löst bredvid. Någon som har någon aning om vad för slags nätverkskablar detta kan röra sig om eller om jag kan använda de för att få nät till nedervåningen?

dosan i grovköket samt den oklara sladden.
Handen håller i en vit nätverkskabel vid en CTS-fiberdosa med lysdioder. Kablar hänger löst längs väggen i ett rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fiberbox med anslutna kablar på väggen i ett grovkök i ett hus byggt 2003, med diverse nätverksindikatorlampor tända och en lös sladd bredvid.
Skapa konto
Löst hängande nätverkskablar under en hylla, med en etikett som visar beteckningen "3P CABLE". En kabel klädd i vitt, några utan kontakt.
Skapa konto

Hålet i väggen med nätverkskablar samt en närbild på kontakten.
Hål i väggen med exponerade nätverkskablar, inklusive en kontakt med plastkåpa, vilket visas i ett suterränghus byggt 2003.
Skapa konto
Vitvägg med en rund täckplatta och synliga hål, nära golvlist, i ett hus byggt 2003.
Skapa konto
Närbild av en hand som håller en nätverkskabel med en genomskinlig kontakt, synliga färgade kablar inuti.
Skapa konto
Nätverkskablar med RJ45-kontakter som sticker ut ur ett hål i väggen i ett hus byggt 2003. Kablarna verkar oanvända.
Skapa konto

löst hängande oklara kablar under trappen som ter sig vara någon slags nätverkstyp men saknar ändar.
Löst hängande nätverkskablar utan kontakter framför en vit dörr, med märkning 1X4X0.5 synlig på kabeln.
Skapa konto
Löst hängande nätverkskablar i vägg med skyddsrör och träpanel, oklart användningsområde i hem från 2003.
Skapa konto
Vit kabel märkt "EKKX 1x4x0.5" fotograferad mot en vit dörrbakgrund.
Skapa konto

Jag är förvirrad över allt detta, är det ett påbörjat arbete som någon lämnat ogjort eller vad är det?

• Gilla
Arp32
  • Laddar…
4-ledarna ser ut som gamla telekablar.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Skulle gissa att de kanske används för telefoner eller för larm.
Är det 4 ledare så får du bara 100mbit. Jag hade använt dem som dragsnöre och dragit ny cat6.

Jag googlade EKKX och fick upp att det är telekabel (som f.g talare redan skrivit) om de avslutas under trappan kan du ju sätta en switch där när du dragit om kablarna till cat6.

Problemet är att jag inte vet vart de börjar, det hänger ju fri telesladd vid dosan men sen är det 4 sladdar sammanlagt ändå på nåt sätt på nedervåningen, så de måste grena någonstans.

Då får man gå på skattjakt och kika bakom alla doslock, och försöka tänka logiskt hur de kan vara dragna och var dosorna borde befinna sig. Dosor kan även ha blivit intapetserade så man kan behöva gå runt och knacka på väggarna i rätt höjd för att finna dem.

Ett knep som fungerar bra är att med tryckluft blåsa i rören och lyssna vad det tjuter

• Gilla
Müssli och 1 till
  • Laddar…
Jag tror att telekablarna går från rum till rum och inte som ett datanät tyvärr så du får prova att dra försiktigt och se om det rör sig ngn annan stans var bara försiktig så du inte drar ur kabeln utan att få med dig ngt dragsnöre

Du har en ände med sockerbit bilden med krokarna, en annan visar liknande kabel vid dörren.
Är det 2 olika platser isåfall kan det ju vara din telekabel?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.