Hejsan!
Har nyligen köpt ett hus byggt 2003 och försöker lista ut vad nätverkskablarna i väggen gör. Jag vill ha nät till nedervåningen men fiber går in vid grovköket på övervåningen (suterränghus). I fiberdosan ser det bara ut att vara en sladd som går in och en lite oklar sladd som hänger löst bredvid. Någon som har någon aning om vad för slags nätverkskablar detta kan röra sig om eller om jag kan använda de för att få nät till nedervåningen?
dosan i grovköket samt den oklara sladden.
Hålet i väggen med nätverkskablar samt en närbild på kontakten.
löst hängande oklara kablar under trappen som ter sig vara någon slags nätverkstyp men saknar ändar.
Jag är förvirrad över allt detta, är det ett påbörjat arbete som någon lämnat ogjort eller vad är det?
Har nyligen köpt ett hus byggt 2003 och försöker lista ut vad nätverkskablarna i väggen gör. Jag vill ha nät till nedervåningen men fiber går in vid grovköket på övervåningen (suterränghus). I fiberdosan ser det bara ut att vara en sladd som går in och en lite oklar sladd som hänger löst bredvid. Någon som har någon aning om vad för slags nätverkskablar detta kan röra sig om eller om jag kan använda de för att få nät till nedervåningen?
dosan i grovköket samt den oklara sladden.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto
Hålet i väggen med nätverkskablar samt en närbild på kontakten.

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto
löst hängande oklara kablar under trappen som ter sig vara någon slags nätverkstyp men saknar ändar.

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto
Jag är förvirrad över allt detta, är det ett påbörjat arbete som någon lämnat ogjort eller vad är det?
Problemet är att jag inte vet vart de börjar, det hänger ju fri telesladd vid dosan men sen är det 4 sladdar sammanlagt ändå på nåt sätt på nedervåningen, så de måste grena någonstans.
Då får man gå på skattjakt och kika bakom alla doslock, och försöka tänka logiskt hur de kan vara dragna och var dosorna borde befinna sig. Dosor kan även ha blivit intapetserade så man kan behöva gå runt och knacka på väggarna i rätt höjd för att finna dem.
Självbyggare
· Stockholm
· 2 698 inlägg
Ett knep som fungerar bra är att med tryckluft blåsa i rören och lyssna vad det tjuter
Jag tror att telekablarna går från rum till rum och inte som ett datanät tyvärr så du får prova att dra försiktigt och se om det rör sig ngn annan stans var bara försiktig så du inte drar ur kabeln utan att få med dig ngt dragsnöre
Klicka här för att svara