Jag har använt några kontakter/brytare från Jula och deras "anslut-serie". Man kan säga att du får vad du betalar för. Dessa lågprismärke har ofta sämre känsla i vippan, tunnare plåt i mekaniken och klenar plintar.
Rent elektriskt så funkar dom helt OK.

Köper du märkesprodukter, som kanske har det dubbla priset så vet du att du kan komplettera med prylar i samma serie under ett antal år. Brytarna lär hålla i minst 20-30 år vid normalt bruk.

• Gilla
BSOD
  • Laddar…
Nej köp inte !
Mycket bättre att satsa på något av de seriösa märkena.

Är ekonomin ett bekymmer så byt bara de som är dåliga.

• Gilla
J-banan och 2 till
  • Laddar…
Jag är ingen elektriker men har bytt de flesta uttagen i kåken och kan hålla med övriga talare. Satsa på typ Schneider, ABB, Elko osv. Jag har kvar några billiga uttag från de första jag bytte och visst funkar de på platser där man sällan stoppar ut stickproppar men jag skulle inte vilja ha sådana uttag på platser som regelbundet nyttjas.

Plus att de är mer irriterande att montera.

EDIT: Jag såg att det var strömbrytare som avsågs och inte uttag. Min erfarenhet kring brytare är dock ungefär likadan. Man får (likt mycket annat man köper) vad man betalar för och detta är inget undantag.

Redigerat:
Den som länkas till, ser ut som gammla Trend, sen hur dom ser ut invändigt och konstruktion är nog en annan sak. Mer som ett tankesätt, det dyraste är inte det bästa. En vanlig brytare är vad det är och håller säkert i många år. Det är mer som att dom som är tillverkare hugger för sig lite extra, för dom har ett namn.
Sen att disa allt som inte heter dom 3 stora på elmateriel, ska man nog ta med en nypa salt.

Kvaliten på dessa lågprisvarianter växlar med tiden. De byter tillverkare då och då. Så de kan vara urdåliga under en period, skapliga under en annan period osv.

Det jag har observerat (för några år sedan) var att knappen på strömbrytaren hade väldigt dålig känsla när man tänder lampan. Kändes som den gned på ett grovt sanpapper inne i brytaren. Men det fungterar troligen, ett tag.

Vägguttag kan generellt ha två olika problem. Det första är faktiskt säkerhet. Det är inte ovanligt att elutag blir överhettade och tenderar att börja brinna. Det kan ske även med kvlitetsmärken. Men uttag är känsliga, blir de lite slitna, så blir dte sålig kontakt och överhettning om man kör något som drar mycket ström (dammsugaren, kaffebryggaren, mikroväågsugnen som esempel).

Det andra är kvaliteten på petskyddet, det är nog barnsäkert även på billiga uttag. Problemet är att de ofta även är vuxensäkra. Kan vara hopplöst att sätta in en kontakt. Kända märken som Elko eller schneider brukar vara mycket bättre på den punkiten.

Här var ett roligt inlägg för några år sedan om kvalitet på Malmbergs uttag (noname brand märke). Inget fel på malmbergs uttag så länge man inte slarvar bort den medföljande klubban man skall slå in kontakten med. Den brukar vara borta... Lite överdrivet elakt.

Sedan brukar elektriker här på forumet påpeka att billighetmärkena brukar vara struligare att montera, Tar det 10 minjuter extra så är vinsten med det lägre priset uppäten. Men det är ett mindre problem om man gör det själov.

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Kvaliten på dessa lågprisvarianter växlar med tiden. De byter tillverkare då och då. Så de kan vara urdåliga under en period, skapliga under en annan period osv.

Det jag har observerat (för några år sedan) var att knappen på strömbrytaren hade väldigt dålig känsla när man tänder lampan. Kändes som den gned på ett grovt sanpapper inne i brytaren. Men det fungterar troligen, ett tag.

Vägguttag kan generellt ha två olika problem. Det första är faktiskt säkerhet. Det är inte ovanligt att elutag blir överhettade och tenderar att börja brinna. Det kan ske även med kvlitetsmärken. Men uttag är känsliga, blir de lite slitna, så blir dte sålig kontakt och överhettning om man kör något som drar mycket ström (dammsugaren, kaffebryggaren, mikroväågsugnen som esempel).

Det andra är kvaliteten på petskyddet, det är nog barnsäkert även på billiga uttag. Problemet är att de ofta även är vuxensäkra. Kan vara hopplöst att sätta in en kontakt. Kända märken som Elko eller schneider brukar vara mycket bättre på den punkiten.

Här var ett roligt inlägg för några år sedan om kvalitet på Malmbergs uttag (noname brand märke). Inget fel på malmbergs uttag så länge man inte slarvar bort den medföljande klubban man skall slå in kontakten med. Den brukar vara borta... Lite överdrivet elakt.

Sedan brukar elektriker här på forumet påpeka att billighetmärkena brukar vara struligare att montera, Tar det 10 minjuter extra så är vinsten med det lägre priset uppäten. Men det är ett mindre problem om man gör det själov.
Som ett svar på det. Så är nog mycket av det som säljs i landet, tillverkat efter kvalitet som angivits av beställaren, i Asien och märkt med något fint namn. Så därom vet vi inget var produktetn är tillverkad.

Prylar från Eljo/Schneider som jag har sett, har alla haft ett tillverkningsland från Europa.

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
C
H hempularen skrev:
Ja, jag köpte en kronbrytare på Jem&Fix för 29:- eller nåt sånt för att tillfälligt återställa efter ett litet haveri här, och den var faktiskt långt över förväntan. Så håller med om att billigt inte måste vara skit.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Nej jag är inte köpt av schneider, men jag har under 25 år monterat x antal tusen av produkterna i lista 18.

Vill man ha något som förväntas funka bra över tid så väljer man nått från de stora etablerade. Det kan naturligtvis bli fel på sådana också men elprodukter från Jula/ biltema går helt enkelt bort.

Köper du dessa ändå så inte fan är det mitt fel. 😁

B
Av de elprylar som j*vlats genom åren, bl.a. dålig kvalité, passform, allmänt svårarbetat osv så har det till 100% varit mer eller mindre okända prylar från t.ex. jula eller biltema.

Självklart är det ett litet urval som jag provat, det finns säkert en del hyggliga saker även där. Men jag tycker det är såpass bra pris på t.ex. elbutik.se eller liknande nätbutik på riktiga märkesprylar att den lilla besparing som jula/biltema-prylar är försumbar.

Dessutom så skriker det inte hemmapul heller på samma sätt, om man I alla fall valt bra prylar. Så för min del går biltema/jula bort helt, i alla fall deras lågprisvaror (de säljer ju även original där).

Eller så kan man slå till på Scneider krondimmer för 10kr/st, ett riktigt kap
Bild på Schneider Krondimmer Exxact 2x200w/va Bp Met till försäljning för 10 kr hos Stuvbutiken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
Jag hade en sådan biltemaströmbrytare installerad för några år sedan. Jag bytte den inte för att den gick sönder utan för att jag inte tyckte det var snyggt när den satt sida vid sida med en Schneider trend. Jag hade inga invändningar mot funktionen. Däremot var det ingen kvalitetskänsla när jag monterade den.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.