3 664 läst · 5 svar
4k läst
5 svar
ok att dränera mitt i vintern?
Ska totalrenovera en villa inkl. dränering. Ett företag vi fått in offert från säger att han pratat med två grävare och båda sagt "NEJ, jag öppnar inte i januari. Dåligt för huset om det är snö o kallt då.Gör jobbet först till våren" Men andra företaget har fått in pris på dränering. har även haft en grävkille ute själv som sagt att dom dränerar året om, inga problam göra det mitt i vintern då det är så nära huset man gräver.
Hur ska vi göra? Få det gjort innan vi flyttar in, eller vänta till våren?
Hur ska vi göra? Få det gjort innan vi flyttar in, eller vänta till våren?
Råkade läsa detta och började fundera lite... Det finns ingen riskt att inkommande vatten och avlopp fryser om man frilägger mitt i vintern?
Ligger de på tjälfritt djup är det ju ingen fara. Men vad händer om man frilägger rör/ledningar och sedan tar det några dagar innan man fyller igen? Är det -20 grader borde det väl kunna frysa sönder?
Kanske en dum fråga, men jag är lite nyfiken på hur man brukar göra när man dränerar vintertid?
Ligger de på tjälfritt djup är det ju ingen fara. Men vad händer om man frilägger rör/ledningar och sedan tar det några dagar innan man fyller igen? Är det -20 grader borde det väl kunna frysa sönder?
Kanske en dum fråga, men jag är lite nyfiken på hur man brukar göra när man dränerar vintertid?
Hej
Vi dränerade sent på hösten och det blev vinter halvvägs in i arbetet.
Vårat vatten och avlopp gick på den sidan om huset som inte är källare så vi klarade det.MEN massorna fryser och när våren kommer blir det som att punktera en balong.
Massorna sjönk något oerhört.Det fattades 70cm jord på den sidan det är hel källare och 30-40 cm på den sidan det är vanlig vägg trots att dom fyllde upp extra mycket...
Fredrik
Vi dränerade sent på hösten och det blev vinter halvvägs in i arbetet.
Vårat vatten och avlopp gick på den sidan om huset som inte är källare så vi klarade det.MEN massorna fryser och när våren kommer blir det som att punktera en balong.
Massorna sjönk något oerhört.Det fattades 70cm jord på den sidan det är hel källare och 30-40 cm på den sidan det är vanlig vägg trots att dom fyllde upp extra mycket...
Fredrik
Liknande trådar
-
Öka vattentryck egen brunn
Fritidshus -
Går denna köksblandare att reparera
Vatten & Avlopp -
att dränera gräsmatta med kokosfiberslang, och ansluta till kulvert
Grund & Markarbeten -
Bästa sättet att öka dränerande förmågan i blålerjord?
Trädgård allmänt -
Vattensjuk mark i lokal sänka - går det att dränera?
Grund & Markarbeten