Mycket el är det--:cool:
Röjer i gäststugan och upptäckte att inkommande el var bara 2 ledare, liknande antennkabel en ledare i mitten och ett flätat hölje, dock så är där jordade uttag där jordkabeln slutat i gäststugans proppskåp. Vidare så går det en kabel från samma proppskåp till en lyktstolpe.
Allt det här är nu inte jordat, vilket inte är så lyckat eller hur? :eek:
Hur ska man göra, dra ny jordad kabel hela vägen, om så är det nån mening att använda den gamla matningen eller är den bara att skrota?

/LOP

Ett foto på den gamla kabeln kunde vara intressant.
Kan det månne han funnits 1xX+X-kabel? Isf skulle skärmen fungera som PEN dvs delas upp till Nolla och Jord vilket varit tillåtet enligt gamla regler men vid nyinstallation ska det vara minst 10mm^2.

En riktig elektriker får väl avgöra om det går att "renovera" det gamla. Personligen gör jag en del el själv och har stött på lösningar som är så sjukt idiotiska att man inte förstår att nån kan komma på dom. Jag har som princip att byta ut allt när jag hamnar i hus där jag upptäcker sånt, man vet aldrig vad en sån kommit på att göra inne i väggar och annat där man inte ser. Trots att man gör rätt i bägge ändar kan det finns nåt idiotiskt där emellan, så jag skulle byta även matningen. Eller ta hjälp av en elektriker.

Det där lät inte alls bra, har du alltså bara en ledare i mitten och en "skärm" strumpa runt kabeln? Då antar jag att mitten kabeln agerar fas och strumpan Nolla eller PEN lite beroende på hur det hela är kopplat.

Har du möjlighet att ta kort på kabeln och lägga upp här?
De med mer erfarenhet/kunskap än mig dyker säkert snart upp och kan hjälpa dig mer.

/Icke elektriker.

troligtvis är skärmen en sk. huvudnolla, den delas då upp i nolla och jord i centralen, helt OK enligt gamla regler, men nuförtiden måste arean vara minst 10mm2.
som sagt, ett kort i ändan på kabeln vore intressant, har aldrig hört talas om EKKJ 2-ledare, däremot vet jag det finns 3-ledare dvs. 2x6+6

Har stött på en kabel typ "1-ledare EKKJ" 10-kvadrat, "EKKJ 10+10" men den hette något annat. Ser skumt ut men helt enl regelboken att använda som enfasmatning TN-C.
En bild på kabeln skulle vara intressant.

Here we go...
Bild på kabeln och 2 bilder på hur det var draget i propplådan.
Jag har fimpat rubbet och proppat kablen i en dosa så länge. Bara tanken att lampstolpen var ojordad gör mig helt svettig :mad:
jag är idel i öra vad detta eminenta forum har att berätta. :)

• kabeln.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • propp1.jpg
    Skapa konto
  • propp2.jpg
    Skapa konto
LOPen skrev:
Bara tanken att lampstolpen var ojordad gör mig helt svettig :mad:
QUOTE]

Jag tycker att du överdriver risken med att ha ojordat en aning... visst det är farligt att ha ojordat, men det är ju inte som att det blir spänningssatta höljen jämt och ständigt. Oftas så funkar ju grejer som de ska. Det är ju bara en säkerhetsgrej för "värsta falls-scenario".

Om man har ojordat så tycker inte jag att man måste gå och vara sömnlös, men visst det är bra att göra något åt det. :p

//Patrik

Det ser ut att vara precis en sån kabel som Fotografen beskriver. Ytterledaren i kabeln är PEN, i din lilla elcentral med två proppar delas den upp till nolla och jord.
Det är fullt lagligt och helt i sin ordning. Så länge du bara ska ha enfas finns ingen större anledning att byta kabeln. Vill du öka säkerheten så byt ut den lilla centralen mot en med jordfelsbrytare.

Den kabeln lär släppa ut minimalt med RF störningar .. :) ,Kanske en TT-koppling kan lösa jordningsbekymret utan stora grävjobb ..?

plank5 skrev:
Den kabeln lär släppa ut minimalt med RF störningar .. :) ,Kanske en TT-koppling kan lösa jordningsbekymret utan stora grävjobb ..?
varför? han har ju jordat, men visst, ett jordtag hjälper ju att höja säkerheten om huvudnollan brister

LOPen skrev:
Bara tanken att lampstolpen var ojordad gör mig helt svettig
den var inte ojordad, som du ser så går den röda kabeln in på PEN skenan, och jag antar att den svarta fasen, vita nollan, och röda jorden och gröngula biledaren går till den vita EKLK kabeln som går in i väggen och till lyktstolpen?

det brukar se ut såhär i gamla centraler, men huvudnolla brukar då komma in på 2-skruvsklämman längst till höger där skyddsjordarna nu ligger, och skyddsjordarna brukar ligga i en separat ryttare där huvudnollan nu ligger.

För att förtydliga, trådskaparen har alltså en enfas TN-C matning till sin undercentral, precis som dom flesta lägenheter i Sverige.

Japp, matarkabeln kan du lugnt använda fortsättningsvis.

Sitter just och tittar på en dylik kabel som matar en vägbelysningsarmatur på en trästolpe utanför fönstret. Inte så ovanligt i just gamla lyktstolpesammanhang.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.