I ett rum där jag renoverar har jag nu komma till att byta ut eluttag. Men jag är lite osäker om de gamla uttagen var jordade? Enligt bilen nedan så går (vit) och (svart) kabel till uttaget. Den gröna som då måste vara jorden går ut från golvet och ner igen genom plaströr. Alltså är den inte alls kopplad med uttaget. Varför ha man gjort så?
kabel.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så två uttag ser ut så där i rummet och sen finns ett uttag hel utan den gröna kabeln.

Jag har förstått att man ska ha jordade uttag hemma. Är det då ok att dela gröna kabeln och ha den som jord?

Sorry vet inte varför samma bild kom 2 gågnger.
 
  • kabel.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jordledare är normalt gul/grön(eller röd i äldre installationer) ej grön. Jag tror vi skulle behöva mer information om hur kablaget är draget och kopplat för att kunna svara på din fråga. Hur gammal är installationen?
 
Kablaget som man ser är det på bilden. Sen går det ner i plaströr under betong. Huset är från 60-talet. Då den gröna inte är jordledare kan det då betyda att det inte finns jordade uttag i rummet? Är det ok att ha det?
Rummet ska vara dotterns där en tv och dator kommer finnas.
Ska man kanske höra med föreningen om de vet något mer?
 
Använd inte en okänd kabel som jord. I värsta fall så finns där 230 V. Om huset är "gammalt" finns troligen ingen jordanslutning. Kolla med en elektriker innan du gör något dumt.
 
Att ha FK stickande upp ur golvet på det där sättet ser absolut inte bra ut. FK ska ligga skyddat.

Min spontana gissning är att den gröna inte är jord, utan att det är en tändtråd som kanske går vidare till en lampa. Men det är som sagt bara en gissning. Man får öppna lite dosor och dra i kablarna för att lista ut var de går.

Om du har korrekt kanalisation så kan du dra in gulgrön jord i efterhand. Om det finns gott om plats i rören och isoleringen på befintlig FK ser bra ut kan man skicka in en dragfjäder i röret och dra fram jord från elcentralen.
 
pelpet skrev:
Att ha FK stickande upp ur golvet på det där sättet ser absolut inte bra ut. FK ska ligga skyddat.
Antagligen var det ursprungligen plastmatta + sockeldosor med uttag så därav de oskyddade FK. Kan dock hålla med om att det nu inte ser helt OK ut med tanke på att golvet rör sig - hade nog vidgat öppningen i parketten så det finns kvar plats för trådarna även om parketten i övrigt är kloss mot väggen.

Den gröna skulle kunna varit en dragtråd men då det ser ut som det är tre inkommande rör så känns ditt förslag med tändtråd mer troligt
 
Det ska väl dit en list? Såfall kan man borra hål i gipset, lägga in kabeln i slang och koppla slangen till en ROT-dosa. Då slipper man dessutom sockeldosor.
 
Jo Det ska dit lister. Jag får nog leta efter en elektriker. Undrar bara hur kablaget går? Det kanske han kan veta.
 
Som sagt att trådarna går sådär oskyddade är inte OK, och har aldrig varit det. Men det kan ju vara så att parketten kommit i efterhand, och att det tidigare satt en sockeldosa med "kanal" ned till röret i golvet.

Och som sagt den gröna är sannolikt INTE jord. Och det hade blivit livsfarligt om du kopplat om i tron att den är jord.
 
Att ta reda på hur kablar går är inte dödssvårt. Till att börja med kan man mäta spänningen på kablarna med en enkel spänningsdetektor med säkringarna på och av för att lista ut vilken grupp de ligger på, om det nu är oklart. Sedan kan man vara två stycken och hjälpas åt att rycka i trådarna när man har hittat alla kopplings- och apparatdosor. Då brukar det vara rätt enkelt att lista ut hur kanalisationen går.

En elektriker låter som en bra idé. En bra elektriker kan ge många goda råd om hur ni kan anpassa anläggningen utifrån era förutsättningar och behov, och borde utan större arbetsinsats kunna jorda anläggningen.
 
E
En spänningsdetektor bör absolut inte användas om man inte har full koll på dess användningsområden och begränsningar.

Det är okej att byta ut ett ojordat uttag mot ett nytt ojordat uttag som lekman. Ska man däremot byta till jordade uttag så ska arbetet utföras av en elektriker.
 
Skulle nyttjat ett Multiverktyg "Fein" för att göra ett litet fint jack i parketten så att kablarna får mer att röra sig på. Det är dock svårt att fälla in något i väggen som ni föreslår utan att man börjar arbeta sig neråt i golvet eller reglar ut väggen lite.


Jag hade köpt nya sockeldosor och sen satt dit golvlisten efteråt somsagt.
Att ta dit en Elektriker är inte fel. Befintlig kablage kan mycket väl användas. Det är dock inte smart att ha en grön "tändtråd" i samma rör / installation som en gröngul kabel som endast får användas och nyttjas som skyddsjord.

Mycket bra tillfälle att jorda upp installationen och då kan man ju nyttja den gröna som dragtråd där den finns och dra i en jordtråd och byta ut den gröna mot tex orange så att man vet vad som är vad. Det skadar dock inte att byta ut de svarta och vita mot brun och blå istället. Ingen större kostnad när man isf ändå har en elektriker på plats.
Har du inte jordfelsbrytare i centralen så rekommenderar jag dig STARKT! att du får en installerad.

Det är bara dumt att ha kvar gröna och evt gula kablar i en installation då man kan missta de för att vara gröngul. Dvs Jord när de i verkligheten troligtvis är 230.
 
Redigerat:
Jag ser inget problem med att jobba sig in i väggen om det är en vanlig gips- eller tretexvägg. Hur högt upp över golvnivån ska en list gå? Gör en markering 1 cm under och hacka upp ett hål i gipset med en kniv eller ett stämjärn. Det är enkelt. Kanske får du hacka in dig en bit i en liggande regel också. Såga sedan upp ett hål för rotdosan med en hålsåg. Sedan kan du peta in en dragfjäder genom nedre hålet till rotdosehålet, fästa den i en flexslang och dra ner slangen. Fäst sedan rotdosan i slangen och montera rotdosan. Stick in dragfjädern genom rotdosa och flexslang och dra in FKn upp till rotdosan. Kapa flexslangen försiktigt, och fäst gärna in den mot den liggande regeln. Återmontera listen. Nu syns ingenting.

Jag har precis gjort så här med lite högtalarkabel.

Jag håller med fullmoon om att man bör göra en litet jack i parketten om det behövs, så att FKn inte kläms om golvet expanderar på sommaren.
 
pelpet

Det kan vara lite svårt som du säger. Beror helt på hur rören kommer upp ur golvet. Jag tycker mig av bilden att döma så verkar det vara 3 om inte 4 vp-rör som kommer från golvet. Dessa kanske dessutom kommer 2cm ut ifrån vägg. Då kan det vara svårt att göra som du säger. Dock köper jag iden helt och hållet och jag hade med kört på det där. Dock hade jag gjort jobbet före jag lagt in golvet och börjat renovera klart.
 
Ja, har man sån otur att rören kommer upp så långt in så bör man om möjligt lyfta upp golvet och skapa ett en kanal så att FKn inte ligger och kläms under golvet. Det är ju en väldigt konkret brandrisk.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.