1 318 läst · 2 svar
1k läst
2 svar
Ojämnt underlag inför golvläggning med laminat, avjämningsmassa?
Vi ska lägga ett laminatklickgolv i vårt nya hus, smolken i bägaren är att lättbetongen som är tak i källaren och golvunderlag på entréplan har satt sig en del. Nu är det en "grop" mitt i golvet... 20 mm på djupaste stället, men spänner över en yta på 5,5x3,5 meter så det är ju en grund grop, om man säger så. Men inför golvläggning med laminat kan vi ju inte ha det så, golvet kommer ju att spänna över gropen och svikta. Hur löser vi det här? Vi funderar på någon typ av avjämningsmassa, men hur ska vi tänka? Verkar gå åt en jädra massa säckar i så fall. Hur hade ni erfarna hemmapulare och experter gjort om det var ert golv?
Fråga nummer ett innan ni börjar göra golvet tyngre: varför har det satt sig 20mm, det är ju rätt mycket för betong...
(Och är det verkligen lättbetong, det brukar mer användas i väggar, inte bjälklag)
Har det tagits bort någon bärande vägg eller liknande?
Om allt är okej skulle jag också köra flytspackel för att få ett riktigt bra golv.
(Och är det verkligen lättbetong, det brukar mer användas i väggar, inte bjälklag)
Har det tagits bort någon bärande vägg eller liknande?
Om allt är okej skulle jag också köra flytspackel för att få ett riktigt bra golv.
Liknande trådar
-
Lägga parkett på ojämnt underlag
Golv -
Bredspackla på delvis nedriven tapet - för ojämnt underlag?
Färg, Måla & Tapetsera -
Vad använder jag för att jämna underlag inför kakling i kök.
Kök -
Hur ojämnt kan underlaget vara för klinker o fix ?
Byggmaterial & Byggteknik -
Ojämnt underlag - tips för att rätta till…
Golv