Jag har målat vår murstock med Colorama väggfärg i mörkgrön kulör. Den var tidigare målad vit men färgen hade spruckit upp en del så det har varit en del spackling innan målning.

Jag ser nu efteråt att ytan är ojämn med många små färgknottror så att den inte känns slät när man drar handen över. Jag har målat som vanligt med två strykningar med roller.

Vad kan det bero på? Underlag, roller, färg, teknik? Vill gärna göra rätt om jag ska slipa och göra en strykning till. Närbild av en målad murstock med ojämn yta och små färgknottror i mörkgrön kulör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Var det jämt underlag innan målning? Rollern kanske var lite väl grov.

D Duggregnet skrev:
Jag har målat vår murstock med Colorama väggfärg i mörkgrön kulör. Den var tidigare målad vit men färgen hade spruckit upp en del så det har varit en del spackling innan målning.

Jag ser nu efteråt att ytan är ojämn med många små färgknottror så att den inte känns slät när man drar handen över. Jag har målat som vanligt med två strykningar med roller.

Vad kan det bero på? Underlag, roller, färg, teknik? Vill gärna göra rätt om jag ska slipa och göra en strykning till.[bild]
Var det en helt ny roller?
Kan det vara ”ludd” från rollern isåfall?

Om helt ny roller ska brukas. Fukta/skölj roller och dra av m handen så följer det alltid med ”borst”som lossnar. Tråkigt att få det i färgen.

Det var en helt ny Biltema basic roller grov. Jag hade inte fuktat den innan. Det har jag visserligen aldrig gjort tidigare heller men kombinationen grov, torr och eventuellt låg kvalitet kanske inte var så lyckad.

Bilhtena Basic kan möjligen va förklaringen……

D Duggregnet skrev:
Det var en helt ny Biltema basic roller grov. Jag hade inte fuktat den innan. Det har jag visserligen aldrig gjort tidigare heller men kombinationen grov, torr och eventuellt låg kvalitet kanske inte var så lyckad.
Då släpper den garanterat strån/ludd.
Lärde mig den hårda vägen. När jag rollade innertak och tog en ny roller mellan ett rum å ett annat. Utan att dra av extra luddet. Annat märke den gången men samma risk.

• Gilla
Duggregnet
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.