Hej!
Jag håller på i källaren och grejar. När vi köpte huset uppmättas förhöjda fuktvärden i träreglar mot plattan. Tanken är att ta bort det uppreglade golvet och ersätta det med platonmatta, cellplast och nytt golv ovanpå.

Hur gör man smidigast med betongplattan när den är ganska rejält ojämn? kan jag bara lägga på ett mindre lager reparationsbetong? Jag behöver egentligen höja golvet några centimeter, lägga på 40mm avjämningsmassa?

Bifogar en bild på en liten del när jag började öppna för att kika.

Mycket tacksam för lite feedback, just sånt här är väldigt nytt för mig.

• Öppnat källargolv med synlig isolering och ojämn betongplatta under samt borttagen träskiva.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
K
Xaxpop Xaxpop skrev:
Hej!
Jag håller på i källaren och grejar. När vi köpte huset uppmättas förhöjda fuktvärden i träreglar mot plattan. Tanken är att ta bort det uppreglade golvet och ersätta det med platonmatta, cellplast och nytt golv ovanpå.

Hur gör man smidigast med betongplattan när den är ganska rejält ojämn? kan jag bara lägga på ett mindre lager reparationsbetong? Jag behöver egentligen höja golvet några centimeter, lägga på 40mm avjämningsmassa?

Bifogar en bild på en liten del när jag började öppna för att kika.

Mycket tacksam för lite feedback, just sånt här är väldigt nytt för mig.
Hej!

Jag hade valt ett undergolv från Nivell/Subfloor, Granab eller Giha. Spelar då ingen roll om plattan är ojämn. Kan kombineras med mekanisk ventilation, om fuktproblemen är betydande.

Smidigt att installera, men ej gratis. Välj för guds skull bort 45x45 träreglar om du kan. Kommer att underlätta mycket.

Edit - vi har installerat Nivell/Subfloor och mekanisk ventilation i hela kåken (ca 100kvm). Hade aldrig gjort något liknande tidigare.

K Kardan79 skrev:
Hej!

Jag hade valt ett undergolv från Nivell/Subfloor, Granab eller Giha. Spelar då ingen roll om plattan är ojämn. Kan kombineras med mekanisk ventilation, om fuktproblemen är betydande.

Smidigt att installera, men ej gratis. Välj för guds skull bort 45x45 träreglar om du kan. Kommer att underlätta mycket.

Edit - vi har installerat Nivell/Subfloor och mekanisk ventilation i hela kåken (ca 100kvm). Hade aldrig gjort något liknande tidigare.
Tack för svaret!

Plattan är krustorr och allt organiskt material inkl ingjutna reglar ser väldigt fina ut. Skulle tro att det inte är något stort problem med fuktproblem från plattan. Tänker att mekanisk ventilation känns overkill.

K
Xaxpop Xaxpop skrev:
Tack för svaret!

Plattan är krustorr och allt organiskt material inkl ingjutna reglar ser väldigt fina ut. Skulle tro att det inte är något stort problem med fuktproblem från plattan. Tänker att mekanisk ventilation känns overkill.
De förhöjda fuktvärdena beror väl på tillskjutande fukt, även om problemet inte verkar enormt.

Du tänker inte passa på och ta bort de ingjuta reglarna? Får intrycket att du tänkte lämna dem. Lite tråkigt att riva upp allt, och sen inte hantera att det finns organiskt material i kontakt med plattan.

K Kardan79 skrev:
De förhöjda fuktvärdena beror väl på tillskjutande fukt, även om problemet inte verkar enormt.

Du tänker inte passa på och ta bort de ingjuta reglarna? Får intrycket att du tänkte lämna dem. Lite tråkigt att riva upp allt, och sen inte hantera att det finns organiskt material i kontakt med plattan.
Håller helt med dig! Kanske lite otydligt men tänker självklart ta bort dom ingjutna reglarna. Frågan rör framförallt hur jag ska göra efter det. Ska kolla på undergolv/installationsgolv, det är ju ett alternativ mot att flytspackla plattan.

Kikat runt lite och tycker Nivell/Subfloor ser väldigt smidigt ut. Regel + skruv. Så kan jag ha öppet 5mm runt kanterna, sätta ventilerad sockel så får jag sannolikt passiv ventilation i viss mån.

K
Xaxpop Xaxpop skrev:
Kikat runt lite och tycker Nivell/Subfloor ser väldigt smidigt ut. Regel + skruv. Så kan jag ha öppet 5mm runt kanterna, sätta ventilerad sockel så får jag sannolikt passiv ventilation i viss mån.
Systemet ÄR smidigt.
Har man inte jobbat med det tidigare tar det dock lite tid i början, innan man får in snitsen. Långpass och laser rekommenderas varmt.

Jag köpte första gången 45x45 träregel, på rekommendation från Subfloor. De var dock så vansinnigt krokiga och vridna att det var ett h-e att väga in dem. Köpte därför 45x70 när vi senare tog tag i andra delar av huset. Lite dyrare, men sparade tid och svordomar.

Vet inte vilka byggvaruhus du har närheten, men ska du handla på Beijer måste du bli fakturakund och begära en offert på grejerna. Annars blir du rånad. För oss blev prisskillnaden enorm.

Spikpluggen finns till halva priset på Bauhaus (Fisher). Du kan använda vilken relativt styv stenullsskiva som helst, istället för "Nivell-svivan" med aluminiumfolie på. Folien ska förhindra att skivorna hänger ned sig med tiden.
Vi köpte några vp-rör på Biltema för 9 kr/st, sågade bitar och limmade fast i plattan mitt under skivorna som stöd. Det sparade oss tusenlappar.
Juster-/skruvverktyget till fötterna är dyrt, men man klarar sig inte utan. Provade inte att tillverka eget.
Till spikpluggen använde vi ett rör vi hade liggandes, och slog sen fast dem med en upp och ner-vänd bilmejsel. Behövdes inte specialverktyg för 1000kr.

Ett tips är att skruva ihop 2 regelhållare (finns att köpa, skitdyrt). Det spar tid.

Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.