Hej
Har en Nibe 360 och golvvärme i två våningar med rumsgivare och magnet ventiler som styr flödet i respektive slinga.
Det jag har problem med är att vissa rum blir avsevärt mycket kallare än andra.
Det jag tror det beror på att dessa rum har längre slingor än de som kortare.
Även om bägge slingorna är öppna så känner man på rören att det diffar i temp både på ut och in från respektive slinga. Så det går vatten men inte lika mycket troligen.
Vatten tar ju lättaste vägen och en kortare slinga har ju lägre mottryck.
Dock är det ett relativt nytt problem som jag inte haft tidigare.
Vi har nära noll i tryck i golvvärmen om man kollar på pannan.
Tryckkärlet vid golvet har ju en luftventil för påfyllning men det går inte att komma åt för VVS installatören har dragit rör precis framför ventilen.
Om jag släpper in lite mer vatten går ju trycket upp men det går ner inom någon dag eller så (varför det går ner vet jag inte, men det är ju små mängder vatten)
Har även provat höja framlednings temperaturen lite för att olika slingor skall vara lite mer stängda. Det gjorde nog saken lite bättre.
Vad säger ni andra. Vad är egentligen rätt åtgärd och är det låga trycket orsaken?
Har en Nibe 360 och golvvärme i två våningar med rumsgivare och magnet ventiler som styr flödet i respektive slinga.
Även om bägge slingorna är öppna så känner man på rören att det diffar i temp både på ut och in från respektive slinga. Så det går vatten men inte lika mycket troligen.
Tryckkärlet vid golvet har ju en luftventil för påfyllning men det går inte att komma åt för VVS installatören har dragit rör precis framför ventilen.
Om jag släpper in lite mer vatten går ju trycket upp men det går ner inom någon dag eller så (varför det går ner vet jag inte, men det är ju små mängder vatten)
Har även provat höja framlednings temperaturen lite för att olika slingor skall vara lite mer stängda. Det gjorde nog saken lite bättre.
Vad säger ni andra. Vad är egentligen rätt åtgärd och är det låga trycket orsaken?
Bifogar en bild på hur mina fördelare ser ut (har en per våning) tryckbehållaren samt tryck.
Svårt att se ventilen men den sitter precis bakom rör två uppe från sett
Just nu har jag 36 grader i framledningstemp.
Hittar ingenstans var man ser något om cirkulationspump i menyerna.
Svårt att se ventilen men den sitter precis bakom rör två uppe från sett
Just nu har jag 36 grader i framledningstemp.
Hittar ingenstans var man ser något om cirkulationspump i menyerna.
Om trycket stiger snabbt på manometern, när du fyller, så är det antingen dåligt med luft i det, eller punka på blåsan. Du ska fylla med pyspunka, då ska manometern stiga sakta. Stiger det lite fort till ca 1,-0 -1,5 bar, så kommer trycket att öka med värmen på vattnet. Resulat säkerhetsventilen öppnar och pinkar ut en del, sen svalnar kanske vattnet och trycket kommer att sjunka. Äker trycket jojo, så finns det bara det enligt ovan.J Jonas786 skrev:Hej
Du får ta bort nedre frontluckan,J Jonas786 skrev:
Jag fyllde igår kväll på till 1bar (gjort det flera gånger tidigare. Om ett litet tag igen kommer det vara nära noll ).
Det pendlar just nu mellan 0.8-1 mellan gångerna jag kikar.
Dock ingen skillnad på värmen på två av slingorna.
Något annat att prova?
Det pendlar just nu mellan 0.8-1 mellan gångerna jag kikar.
Dock ingen skillnad på värmen på två av slingorna.
Något annat att prova?
Liknande trådar
-
Ojämn golvvärme i hall/badrum
Golv -
Nibe F730 ger inget flöde i golvvärmeslingorna
Värme allmänt -
Nibe f1245, ingen cirkulation av vatten till golvvärmen.
Värme allmänt -
Ställa in NIBE 730 med vattenburen golvvärme i fritidshus
Värmepumpar -
Någon som hört detta ljud förut? Nibe F730 med vattenburen golvvärme. Låter som stenar i rör
Vatten & Avlopp