Vår golvvärme verkar värma ojämnt. Vi har golvvärme i hall och badrum. Precis vid tröskeln mellan hall och badrum är det varmaste och i hallen känns golvet bra, men i badrummet känns det mycket kallare. Speciellt längst bort. Märktes väldigt tydligt nu när det blev så kallt. Läste att man kan behöva lufta systemet, vilket vi aldrig gjort. Det installerades för 8 år sen. Dock lite osäkert på om jag gjort rätt. Är det rätt ventil? Det kommer ingen luft där utan bara vatten när jag öppnar den.
Det är väldigt sällan att det är luft som är problemet. Det man kan kolla å ev justera är att det är ungefär samma temp på rören som kommer tillbaka till shunten. Är det inte det kan ju nån slinga gå för lätt å nån för trögt
C camsi79 skrev:Vår golvvärme verkar värma ojämnt. Vi har golvvärme i hall och badrum. Precis vid tröskeln mellan hall och badrum är det varmaste och i hallen känns golvet bra, men i badrummet känns det mycket kallare. Speciellt längst bort. Märktes väldigt tydligt nu när det blev så kallt. Läste att man kan behöva lufta systemet, vilket vi aldrig gjort. Det installerades för 8 år sen. Dock lite osäkert på om jag gjort rätt. Är det rätt ventil? Det kommer ingen luft där utan bara vatten när jag öppnar den.
Jag är lite osäker på vad som är vad men de två som är inringade med grönt är varma och dem inringade med rött är kalla.V Vector skrev:
Det som är lite konstigt är att i badrummet har vi en handdukstork som går pp samma slingor som i golvet och den har varit varm hela tiden.
Då får du kolla så cirkpump på golvvärmen fungerar. Man kan kolla genom att lyssna på den. Stäng av den å hä på den så ska man höra lite skillnad i ljud.. den måste fungera för att få ut värmen i golvet