Hej hej, har en fråga eller tre angående vitvaror, faser och lite allt möjligt :surprised:

Som förvarning vill jag bara påpeka att jag kan i princip ingenting om el (kan dock byta glödlampor själv) och det är inget jag skulle pilla med personligen, utan jag skulle bara vilja lära mig en smula och få lite synpunkter innan jag får hit en elektriker.

Ännu en anledning är att jag har tidigare bara haft hit en elektriker under tiden jag bott här och det slutade med att diskmaskinen som han kopplade in (via spisen såg det ut som. Får man göra så?) small till när han satte på strömmen. Han var ärlig nog att ersätta mig med en ny diskmaskin, men jag tänker att jag helst vill förbereda mig lite mer den här gången :p

Problemet just nu är att det inte går att köra tvättmaskin, torktumlare eller diskmaskin samtidigt, vilket inte är konstigt eftersom hela källaren, exklusive elpannan, inklusive diskmaskinen i köket (varför?!?!) går på samma 16A fas(?). Då antar jag att en elektriker får jämna ut belastningen en aning och sprida ut det på flera faser....?

Bifogar ett par bilder från den slitna tvättstugan där det idag sitter ett par gamla mackapärer samt ett vanligt kontaktuttag där tvättmaskin och torktumlare är inkopplade. Ena antar jag förra ägaren har använt till just en tvättmaskin och den andra TROR jag han använde till den gamla pumpen till brunnen. Ingen av dem används idag och när jag följer kablarna så verkar det som att dom ligger på egna faser.

En gammal Siemens säkringslåda på en vägg med synlig ledning och en öppen del som visar anslutningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Äldre elinstallationer i en tvättstuga med säkringsdosa och standard vägguttag, omgiven av vitmålade väggar och rörledningar.
Skapa konto

På vilka sätt kan en elektriker styra upp det här?

Nu vet jag att en elektriker borde kunna lösa det här utan större problem, men jag vill som sagt vara lite förberedd...

ps. Ställ gärna frågor om det är något jag missat! Tackar på förhand (y)

Hur svårt är det att komma åt att dra nya kablar från centralen till prylarna i tvättstugan?

Proppskåpet sitter på ett rätt åtkomligt ställe och från den så går det ner ett stort antal kablar och pansarrör ned till pannrummet och sedan därifrån till resten av källaren och allt är utanpåliggande

Bifogar en gammal skiss på källaren :p

Gammal skiss av ett källarplan som visar olika rum och markerade kablar från proppskåpet till tvättstugan.
Skapa konto

Är det enklast för elektrikern att helt enkelt koppla ur allt det gamla i tvättstugan och sedan koppla in nya kablar som sedan leder till ett uttag eller hur gör man vanligtvis?

Tack för responsen förresten! (y)

Du har ju uppenbarligen två st trefasledningar framdragna till tvättstugan som kanske går att återanvända. Det behöver inspekteras först. Det kan va så att t.ex nollan saknas och då kan man fundera på om man ska göra en omkoppling till två faser plus nolla eller dra fram ny kabel. Det senare låter ju inte som någon stor eller kostsam operation. Befintliga kablar kan dessutom vara av sådan årgång att skyddsledaren är av tveksam area enligt dagens regler. Så det beror på. Det verkar hur som helst inte finnas några stora kostnader för att sektionera och dimensionera lite bättre.

Tackar för svaret, Bosse!

När det gäller diskmaskinen; Nu såg jag inte allt elektrikern gjorde men det verkade som att han kopplade den på någon av kablarna som går bakom ugnen. Är det vanligt att man gör så? Jag minns att jag läste någon tråd där någon frågade om det var ok och det överväldigande svaret var att man inte fick göra så (var ifs en lägenhet så andra regler kanske gällde i det fallet). Tycker bara att det verkar extremt konstigt att källaren och diskmaskinen av alla saker går på samma fas? För spisen/ugnen har ju egna säkringar så jag kopplar inte riktigt varför det är så....

Och slutligen när det gäller tvättstugan, med stor risk för ett "hur-långt-är-ett-snöre" svar, hur lång tid kan det tänkas ta att ordna elen där? Om vi säger att han tar bort trefasledningarna och allt det gamla och sen drar en ny kabel, och vi utgår från att ingenting krånglar... :)

Kan det tänkas vara en timme eller två eller är det närmre fem? Någon som vågar sig på en gissning?

Åter igen så tackar jag för svaret!

Närmare fem om jag får välja bland dina gissningar.

Hel riktigt så nallar man inte ström från spis/ugn till något annat. Det bör inte finnas någon anledning i ditt fall, eller är det omöjligt att dra fram en ny ledning till köket?

Njae omöjligt är det inte men det innebär självklart mer jobb och jag hade inga tydliga instruktioner utan det var mer åt "kan du koppla in min diskmaskin"-hållet. Å andra sidan hade jag inte satt något gräns på kostnaden så han kunde ju faktiskt tjänat en slant på att dra ny kabel till köket.

Fast med tanke på den exploderande diskmaskinen och hans "mja, jag borde mätt..." kommentar så var det kanske bättre att han inte gjorde det.

Iallafall, tackar så mycket för infon och jag ska försöka få tag på en elektriker. Lovar att uppdatera tråden! :D

Ja just det, du skrev i första inlägget om denna diskmaskin. Det var ju inte bra att skicka in 400 V i den, inte bra alls. :) Kanske bäst att du letar efter en annan elektriker nästa gång ;)

• Gilla
tommib
  • Laddar…
Man kan fundera på vilken kvalitet kring elsäkerhet som elektrikern levererade. Om en yrkesmän kör in 400 V i en diskmaskin är nog risken stor att hen inte har gjort kontroll av jordkontinuetet m.m.

CM1234 skrev:
Fast med tanke på den exploderande diskmaskinen och hans "mja, jag borde mätt..." kommentar
Underbart! :cool: Fast det hade jag nog inte tyckt om det var hemma hos mig...

Bo.Siltberg skrev:
Det var ju inte bra att skicka in 400 V i den, inte bra alls. :) Kanske bäst att du letar efter en annan elektriker nästa gång ;)
Äh, ge killen en chans. Han har kanske lärt sig att det är bra att mäta. :p:eek:

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.