Hej!

Har ett garage som är oisolerat (tror jag). Garaget sitter ihop med huset(kedjehus och får säkert lite värme från den väggen som är sammankopplad med huset). Har öven lagt på lite frigolit på garagedörren.
Vill använda garaget som en snickeriverkstad med förvaring av virke och verktyg samt lite kläder mm. i kartonger/plastbackar på i garaget och vinden.
Har just nu en fukthalt på ca.70% ouppvärmt.
Har sedan tidigare en oljeradiator på 2kw som kan värma garaget till 15-20 grader.
Funderar nu på om jag skall slå till på en luftvärmepump från Jula som har en kampanj just nu eller om det är bättre/mer ekonomiskt att köra med elementet och torrbollar alt. en avfuktare. Testade inatt att ställa elementet på lägsta nivån och kopplade på en Woods mrd10 och imorse var temperaturen ca.18 grader och luftfuktigheten 45%.
Hur påverkas vinden ocanför garaget om jag värmer upp garaget? Är inte det risk för mögel? Värmen förflyttas uppåt och vinden är inte tät alls...
Fixar en luftvärmepump från Jula både uppvärmning och avfuktning samtidigt?

Jag kommer inte att ha bilen i garaget.

Ursäkta för en lång och kanske rörig förklaring, skriver från mobilen.

Vill gärna få lite feedback från er på forumet...

Tack på förhand!
 
Är garaget helt oisolerat så kommer du även att värma upp vinden och därmed sänka den relativa luftfuktigheten där. Ingen fara m.a.o.
(bortsett från den dåliga ekonomin i detta)

Bestämmer du dig däremot för att isolera tak och väggar bör du tänka dig för och se till att diffusionstäta konstruktionen.

Att se till att man har undertryck i garaget förhindrar också att luft vandrar uppåt.
 
Tänkte testa att påminna om frågan igen:)
Kanske någon har erfarenhet av liknande problem i garaget?
Förra vintern körde jag med ett elektriskt värmeelement och kunde då hålla ca.10-18 grader i garaget, lite beroende på hur hårt jag körde elementet.
Det blev dock ganska dålig luft fort i garaget och man kunde känna att luften blev fuktig på vintern om jag höll på länge med något.

Min fråga är ifall det kanske kan löna sig att köpa och installera en luftvärmepump från Jula.
Det borde bli lägre driftkostnader gentemot ett el element på 2 kW.
En luftvärmepump både värmer och avfuktar samtidigt som jag kan få kyla på sommaren...

Vad säger ni?
Någon...:)?
 
Du har helt fel. Energikostnaden blir lägre, men det påverkar inte fukten.
 
A
VP:n kommer att torka luften när den är i kylläge.

Du behöver förbättra ventilationen för att få bukt med innomhusklimatet.
 
Tomture61
Att värma garaget (högre än den på utsidan) kommer att sänka luftfuktigheten.
Har du en dålig isolering blir elräkningen hög.
Självdragsventiler är aldrig fel , funkar bäst på vintern (om lokalen värms)
 
Mikael_L
A andy999 skrev:
Det blev dock ganska dålig luft fort i garaget och man kunde känna att luften blev fuktig på vintern om jag höll på länge med något.
Det låter mest som dålig ventilation.
Den måste ökas för att få bra luft, kan också förbättra fuktsituationen, men det drar med energi också.
Med FTX-ventilation eller Frånluftsvärmepump så återvinns en del av energin.

En luft-luftvärmepump gör uppvärmningen billigare, kan användas som AC på sommaren och fuktar samtidigt av luften då.
Vissa modeller har driftsläge för uppvärmning med avfuktning, då kör pumpen en nedkylningscykel (AC) automatiskt lite då och då, för att avfukta luften.


Är det varmare i garaget än utanför så kommer det sakta bli torrare i garaget genom diffusion pga ångtrycksskillnaden inne->ute. Men detta är en långsam process, som inte hinner frakta bort all fukt som man andas ut, t.ex, Där måste det till ventilation.


Men jag tar för troligt att du mest av allt lider av för dåligt luftombyte, för dålig ventilation.
 
  • Gilla
andy999
  • Laddar…
Tack för alla era svar!

Om jag har förstått er rätt borde jag förbättra ventilationen i garaget.
För tillfället har jag endast en ventil i ena änden av garaget, se bilderna 1 och 4a nedan.
En vit ventil monterad högt på en vägg i ett blåmålat garage, med synligt isoleringsmaterial bakom.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Garage interiör med kartonger och verktygsbord, en synlig ventil på väggen markerad med blå cirkel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag har sedan tidigare tilläggs isolerat garagedörren med frigolit och täppt för lite springor i garagedörren, detta kanske medför att jag har fått sämre ventilation.

Ett rörigt garage med verktyg, arbetsbänk och en stängd garagedörr som visar ventilationsförhållandena.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Isolerad garagedörr med frigolit och synlig ventil nertill.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Skulle det räcka med om jag installerar ett nytt ventilgaller på den motsatta sidan vid garagedörren för att förbättra ventilationen?
Antagligen på den nedre delen till vänster eller höger om garagedörren.

Vad tror ni?
 
Mikael_L
Garageportarna har rätt ofta något slags luftinsläpp i nedre delen.
Och sen sätter man en ventil högt upp, i andra änden av garaget, typ som du har där.

Detta ger en viss grundventilation, bättre på vintern, knappt något alls på sommaren p.g.a dåligt med temperaturskillnad i luften i höjdled.
Räcker inte den ventilationen måste den förstärkas med mekanisk ventilation (=en fläkt, alltså).


En billig luft-luft-VP med snabbkopplingar som du kan installera själv vore kanske inte så dumt, och sen förstärka ventilationen med en PAX-fläkt. Gärna en fuktstyrd en, så den bara går vid behov.
Bäst vore en styrd av både fukt och CO2, men jag vet inte om det finns PAX-fläktar med det.
 
  • Gilla
andy999
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Garageportarna har rätt ofta något slags luftinsläpp i nedre delen.
Och sen sätter man en ventil högt upp, i andra änden av garaget, typ som du har där.

Detta ger en viss grundventilation, bättre på vintern, knappt något alls på sommaren p.g.a dåligt med temperaturskillnad i luften i höjdled.
Räcker inte den ventilationen måste den förstärkas med mekanisk ventilation (=en fläkt, alltså).


En billig luft-luft-VP med snabbkopplingar som du kan installera själv vore kanske inte så dumt, och sen förstärka ventilationen med en PAX-fläkt. Gärna en fuktstyrd en, så den bara går vid behov.
Bäst vore en styrd av både fukt och CO2, men jag vet inte om det finns PAX-fläktar med det.
Tack för snabbt svar!
Vart skulle en PAX fläkt bäst kunna placeras?
Är det vid garagedörren i den övre delen?
 
Om ni även har förslag på lämplig PAX fläkt eller dylikt vore jag tacksam för tips:)
 
En "pax-fläkt" är en förvuxen datorfläkt. Tänk hur det blåser på baksidan på en stationär dator. En pax-fläkt ger lite mer flöde.
Dom funkar bra i små utrymme som badrum etc för att forcera ventilationen.
 
Hur skulle det vara med en avfuktare istället för mera ventilation?
 
A
Torrbollen fungerar
 
Avfuktare för att minska fuktnivån perfekt.

Ventilation bör du ju ha ändå om du skall vistas där. Och då en liten öppning i varje ända av lokalen
 
  • Gilla
andy999
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.