Behöver lite råd hur jag ska konstruera mina badrumsgolv. Har bilat bort all gammal avjämningsmassa osv. och har nu en bygghöjd på ca. 120mm att uttnyttja ovanpå befintlig oisolerad platta på mark (byggt -62). Enligt bygglovsansökan så ska det ligga en plast under plattan (skick på den efter 50år går väl dock att diskutera.

Inga tidigare problem med markfukt vad jag konstaterat. Övriga golv är konstruerade med nån sorts papp, mineralull, luftspalt och sedan råspont och har ventilerade golvlister.

Badrumsgolven var konstruerade enligt följande på betongplattan:
Papp,10mm mineralull, 50mm betong med fall till brunnar, någon sorts asfaltsmassa som tätskikt, 50mm betong, fix och sedan klinkers.

Nu är det så att jag vill ha vattenburen golvvärme i badrummen. Hur går jag tillväga? Hade tänkt mig enligt följande:
30-50mm cellplast, golvvärmeslang (dimension?), armering, betong ca. 50mm, flytspackel (fall till brunnar), våtrumsmatta (tätskikt), fix och slutligen klinkers.

Är jag inne på rätt spår? Kommer det bli ett oerhört värmeläkage ner i plattan? Bila ur hela plattan var en tanke jag hade i början men avfärdades ganska omgående när jag kom fram till att plattan är stenhård och har 20-25mm stora naturstenar i sig.
 
Värmeläckage, svar ja. Man rekommenderar ofta 300 mm isolering under golvvärme, dock minst 200. Så om du får dit 30 mm kommer en stor mängd värme bara gå rätt ner i backen, tyvärr. Hur stort är rummet? Kanske värt att bila ut mer ändå.
 
20111205_214325.jpg

20111205_214352.jpg
 
Hej, tycker du ska kolla på epscement den är värmeisolerande (cement med frigolitkulor) epscement.com finns info!Hade ja vart du hade ja gjort en kaka på 100mm med eps sen flytspackla 20 mm ovanpå det då kan du använda 12mm golvvärmeslang i spacklet!

Mvh
 
Stickan56
Instämmer med Paytax. Sök på EPScement här på forumet.

MVH Stickan
 
50mm cellplast och sedan 50mm EPS cement kanske vore något då? Enbart EPS blir ju en hel del att fylla, tror totala ytan är ca 13kvm.

Svågern pratar om någon betong som är isolerande, borde vara lättklinkerbetong han tänker på efter lite googlande. Är detta ett alternativ istället för EPS? bättre/sämre? billigare/dyrare?
 
Naturen kommer alltid att försöka utjämna balansen, så alla försök till isolering är givetvis bra. Läckaget till naturen under slutar aldrig så förlust blir det alltid, även med 300 mm isolering men givetvis mindre.Men eftersom du inte kan få till tjockare isolering så är det bra att veta att vattenburen värme stängs vid en viss ute temp och hela sommaren, då kommer marken under att äta upp värmen som har lagrats.Använder man däremot el värme som man aldrig stänger av så kommer inte det fenomenet att visa sig men det kan ta kanske ett år eller mer innan termostaten första gången bryter förutsatt golvgivare monterats. Åter till din golvplatta det är nog inte bara sten utan även armering som kommer att j--las med dig.
 
Stickan56
Enoksson skrev:
50mm cellplast och sedan 50mm EPS cement kanske vore något då? Enbart EPS blir ju en hel del att fylla, tror totala ytan är ca 13kvm.

Svågern pratar om någon betong som är isolerande, borde vara lättklinkerbetong han tänker på efter lite googlande. Är detta ett alternativ istället för EPS? bättre/sämre? billigare/dyrare?
Nej, ingen cellplast bara EPS. Jag tror att svågern menar EPS. Kolla in filmen via länken.

http://www.youtube.com/watch?v=uwyu-KDj-XY&feature=youtu.be

MVH Stickan
 
Okej, satt precis och kikade det där klippet. Ser ju väldigt enkelt ut iaf!
 
Enoksson: efter du gjutit EPS så kan du såga spår i den, i spåren lägger du ner slangen, skruvar ett 2,5mm armeringsnät (som han gör i filmen) och flytspacklar min 20mm.
Kolla bara så att tillverkaren av spackel är med på att du spacklar på EPS.
Var i Dalarna bor du?
 
Detta låter ju nästan för bra för att vara sant! :) Bor i Avesta.
 
Använde lite EPS-cement till en gjutning jag gjorde i somras. Ett bra materal när underlaget är ojämnt och man vill skapa ett isolerande skikt. MEN det har sämre isolerande förmåga än de flesta andra isolermaterial. Jag skulle försöka lägga högkvalitativ cellplast (det finns riktigt bra plast), särskilt som du har begränsad med "bygghöjd". Behöver du jämna ut, så är förslaget med lite EPS-cement och sedan cellplast, ett bra förslag.
 
Jag skulle ha funderat på att använda litet tjockare extruderad cellplast (som tål en hel del tryck uppifrån), kanske 80 mm som limmas mot golvbetongen och därefter armeringsnät samt ovanpå detta värmerören (12 mm) som gjuts in i 3-4 cm flytspackel. Alltså ingen betong överhuvudtaget. Vill man ha det riktigt starkt så borde man kunna lägga ytterligare ett lager armeringsnät ovanpå värmerören.
 
Stickan56
norrbottenstorpet och bjurel:
Om jag skulle gjuta ett bjälklag till ett våturymme så skulle jag nog hålla mig till en beprövad metod och inte chansa med risk för att jag måste börja om från början.
Vad har ni för belägg för att era förslag uppfyller kraven på bärighet etc?

MVH Stickan
 
Jag har använt 2 cm cellplast limmat på ett träbjälklag och 4 cm dubbelarmerat flytspackel. Det var kanske ett experiment men det håller bra. Om man har betong under så kan jag inte se att det är några hållfasthetsproblem under förutsättning att det är rätt sorts cellplast under.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.