Hej! Ska snart göra ett badrum hemma i lägenheten.
Det är på bottenplan och jag antar att plattan inte är isolerad då den är gjord -69.
Vilken typ av elektrisk golvvärme föredrar ni. Så att inte värmen går ner i plattan.

MVH
 
T
Finns det källare under?
 
Det är inte golvvärmesystemet som avgör om värmen försvinner ner i plattan utan isoleringen lr snarare frånvaron av sådan. Så vilken typ man föredrar spelar ingen roll i det fallet.
 
okej, men jag vet att det finns som en plåt som reflekterar värmen uppåt istället för neråt?

tank 77, nej det är ingen källare
 
Du måste nog isolera, om än lite, nedåt för att slingan ska orka värma överhuvudtaget och för att du ska få ett någorlunda snabbt svar när den slår på.
Hittade en sida som hastigast med en spårad skiva, hoppas länken funkar.
http://www.ebeco.com//prod/p2/prod_spec.php?id=5

Räkna med att det blir halvdyrt att värma ändå, spara gärna en radiator och ha golvärmen som komfort-tillskott. Det ska "egentligen" vara 300mm isolering under golvärme, men då får du ju köpa takdusch:D

Plåtar är till för att hjälpa till att sprida värmen i sidled mellan slingorna.
 
RoughChuck skrev:
Du måste nog isolera, om än lite, nedåt för att slingan ska orka värma överhuvudtaget och för att du ska få ett någorlunda snabbt svar när den slår på.
Hittade en sida som hastigast med en spårad skiva, hoppas länken funkar.
[länk]

Räkna med att det blir halvdyrt att värma ändå, spara gärna en radiator och ha golvärmen som komfort-tillskott. Det ska "egentligen" vara 300mm isolering under golvärme, men då får du ju köpa takdusch:D

Plåtar är till för att hjälpa till att sprida värmen i sidled mellan slingorna.
Hej! Men du kan ju inte mena att jag ska bila upp golvet och isolera och sedan gjuta igen.
Hur har ni gjort i era badrum på bottenvåningen med oisolerad platta. Det är lägenhetshus.
Kan ju vara så att plattan är isolerad men det har jag svårt att tro.

MVH Elias
 
Jag bor inte i lägenhet men har bilat upp plattan och isolerat med EPS bruk. Som RoughChuck skriver sprider plåtarna värmen mer än förhindrar värmeförluster nedåt.
I 2 rum har vi lagt frigolitskivor med spår för värmeslang så där slapp jag bila, i spåren lägger man först värmeplåtar och sen slang, borde väl finnas nåt liknande till ett el-golv också? el bygger ju mindre än vattenburen så det kanske funkar för dej? Dom frigolitskivorna är inga 300 tjocka.
 
Att bila upp är ju bäst, men jag menade inte att du skulle göra det.
De där spårade styrolitskivorna finns, om jag minns rätt, i tjocklekar mellan 20-50 mm.
Vi skippade isolering hos en kompis som tyckte det skulle bli för lite för att göra skillnad, men han gjorde om det med isolering efter bara ett år. (Han kliver nu ner i duschen där han lät det vara:) men det blev rätt bra faktiskt, 30mm djupt badkar:D)

Jag menar alltså att du ska kosta på dig minst 20mm styrolit som du lägger på befintlig betong, det gör faktiskt stor skillnad. Kanske inte så mycket för elkostnaden som för funktionen.
Du kanske får trixa lite i dörrposten med tröskeln och acceptera att du kliver upp ett par-tre cm in i badrummet men det är värt det!

ps.jag provade länken, den funkar, kolla där, det finns ju även andra tillverkare. ds
 
Redigerat:
Jag har precis själv avlustat ett sådant projekt hemma, där vi bilade upp den oisolerade plattan i källaren. Ca 16 kvm platta bilade vi ur, grävde sedan bort 40 cm lera och byggde upp allt på nytt med EPS-cement istället. De vattenburna slingorna la vi på EPS:en och gjöt in dem med flytspackel..

Det blev en ganska kostsam story, då det gick åt runt 80 säckar EPS och 40 säckar flytspackel.. men det blir nog bra i slutändan, vilket återstår att se när deet blir kallare ute. :)

Jag valde EPS just för att vara på den säkra sidan, för den naturliga funktvandligens skull..
 
Redigerat:
hej! har talat med en plattsättare i området och han vet ej om plattan var isolerad men han hade lagt t2blue i flera bottenlägenheter i området. funkade hur bra som helst hade tom lagt det i sin hall. vad tror ni? enligt honom så var det okej efter som den hamnar så pass nära klinkersen eftersom man bara flyter in elkabeln.
mvh elias
 
Förmodar att det inte rör sig om så stora ytor och därmed inte någon större effekt. Kör med vanliga slingor eller matta och flytspackla över. Inget större problem då värmen går uppåt. När golvmaterialet väl är uppvärmt så håller det sig varmt och inga dippar sker ju i vamhållningen, det ser ju termostaten till.
Kör själv med detta i både hall och duschrum i vårt hus från -68 och det funkar klockrent, och då ligger effekten på 150w. Har f ö inga dyra elräkningar.
/elektrikern
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.