Hej, jag har precis fått tillträde till vårt nya (och första) renoveringsprojekt från 1967. Då vi visste att huset hade en oisolerad platta på mark var min tanke att sätta in ventilerade golv och isolera 200 mm för att därefter sätta in golvvärme. För som jag förstått det hela är ventileringen av golvet viktigt för att minska risken för fuktvandring i golvet om golvvärme installeras. Men när jag börjat riva i första rummet har plattan gjutna klackar under varje golvregel. Jag har försökt hitta något liknande men inte lyckats. Vet någon vad det är för typ av grund? Knackar man på åsarna i betong låter dom inte helt solida och dom är inte släta på toppen. Men toppar och dalar ser ut att vara gjutna i ett stycke.
Mhh
Mhh
Var plasten där sedan tidigare? Jag skulle chansa på att någon har gjort om den ursprungliga konstruktionen då jag är tveksam till att de plastade golvet på 60-talet.
Det var väl vanligare att trä blev ingjutet snarare än att det skapades "åsar" av betong... men varje hus har sina speciallösningar =)
Det var väl vanligare att trä blev ingjutet snarare än att det skapades "åsar" av betong... men varje hus har sina speciallösningar =)
Mig veterligen var den där sen innan. Vi köpte huset av ett dödsbo, men sonen som lämnade över nyckeln sa att jag skulle få se en grund jag aldrig sett förut, men jag tänkte inte så mycket mer på det förens jag såg den. Men han nämnde att plattan har ventiler på utsidan med en kanal innanför syllen som skulle hjälpa till att ventilera. Men jag har inte kommit så långt i rivningen än. Det satt ventilationslister i det rummet bilden är från om det har någon betydelse, men jag har inte sett dom i något annat rum. Huset är utbyggt 72, då med en del krypgrund och en del är ett uterum inbyggt i huset som står på plint. Så det finns alla sorter härH henche skrev:Var plasten där sedan tidigare? Jag skulle chansa på att någon har gjort om den ursprungliga konstruktionen då jag är tveksam till att de plastade golvet på 60-talet.
Liknande trådar
-
Lukt från oisolerad platta på mark
Byggmaterial & Byggteknik -
Oisolerad platta på mark i Hultsfreds-Hus från 1976 - Skulle ni köpa?
Grund & Markarbeten -
Golv på oisolerad betongplatta från 1975
Golv -
Värmegolv, i badrum, på oisolerad platta - Götenehus enplanshus från 1982?
Badrum -
Vilket golvsystem på platta på mark. från 1972 oisolerad?
Golv