Hej!

Jag ska göra om vår lilla WC som inte fått kärlek sen det byggdes på 60-talet.
Vårt varm-och kallvatten grenas ut mellan vår granne och oss i samma stam.

Det sitter en gammal värmemätare på inkommande varmvatten som jag vill bli av med men vem jag än frågar så har de aldrig stött på något liknande.
Har även haft en firma här som givit en offert på att riva schakt och byta ut hela stammen, denna kostnad var lite väl tilltagen så jag söker en enklare lösning.

Finns det nån vass VVS:are som kan komma med nå tips?
Som ni ser så är det ett ganska litet ”läckhål” kan de gå att lägga en svets över hålet?

Tackar för alla tips!
PS. Vi bor alltså i en bostadsrätt (radhus)

Gammal vitmålad vattenstam i vägg med en gammal värmemätare och synligt slitage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hand håller en gammal värmemätare med rörkopplingar mot bakgrund av en rörig WC-renovering.
Skapa konto
Gammal värmemätare och vattenrör i behov av renovering i en WC från 60-talet, med synliga rör och skräp på golvet.
Skapa konto

L
Det fanns värmemätare en gång i tiden om det är en sån , men togs bort , vad är det vill
plugga hållet , koppla på dina nya rör ?

• Gilla
Marsipano
  • Laddar…
L Liteavvarje skrev:
Det fanns värmemätare en gång i tiden om det är en sån , men togs bort , vad är det vill
plugga hållet , koppla på dina nya rör ?
Jag vill ta bort mätaren och täta det ”hålet” som blir kvar, se första bilden med mätaren bortmonterad.

L
Dom delar som finns där , är det packningar gamla som går att byta , att täta till hålet , den tätningen måste då hålla för 10 bar , så det kan vara svårt sia om hur ,på avstånd
Om det går att få bort membranet bild 3 ( det runda ) på ett bra sätt , så en gummipackning på
3 -5 mm över hela ytan kommer att hålla , tänker på tryckströmbrytare för pump vatten dom klarar upp till 10 bar och där det sitter ett gummimembran
Kanske du ska prata med en röris om iden

Edit kanske en 3 mm plåtbit som passas in med hål och storlek , med en gummipackning kan vara något
men då ska det vara en plan yta där

• Gilla
Marsipano
  • Laddar…
L Liteavvarje skrev:
Dom delar som finns där , är det packningar gamla som går att byta , att täta till hålet , den tätningen måste då hålla för 10 bar , så det kan vara svårt sia om hur ,på avstånd
Om det går att få bort membranet bild 3 ( det runda ) på ett bra sätt , så en gummipackning på
3 -5 mm över hela ytan kommer att hålla , tänker på tryckströmbrytare för pump vatten dom klarar upp till 10 bar och där det sitter ett gummimembran
Kanske du ska prata med en röris om iden

Edit kanske en 3 mm plåtbit som passas in med hål och storlek , med en gummipackning kan vara något
men då ska det vara en plan yta där
Grymt. Tack för tipset

Det är väl enklast att ersätta biten med "läckhålen" med ett rör.

• Gilla
Immobil
  • Laddar…
Jag tycker "värmemätaren" ser ut som en magnetventil. Håller med HSP.

L
Gamla konkoppling gäller att få tätt om man ska byta mot rör ser lite tajt ut att få dit nytt

Som Liteavvarje skriver så är det stora gamla konkopplingar från 60-talet och tight med utrymme.
Jag som lekman tror att det blir svårt att gå på dessa.
Får försöka få hit en röris som kollar på de på måndag.

Bifogar en bild på höljet som satt på värmemätaren.
Metallhölje med texten "SVENSK VÄRMEMÄTNING" och siffran K46686, antyder tillhörighet till en äldre värmemätare.
Skapa konto

Nånstans under all färg ser det ut som 16mm koppar med securex-kopplingar. Dessa kan vara ett bök att få täta och 16 är en gammal obsolet standard. En klämringskoppling 16*15 eller 16*12 gör att du kan gå vidare med moderna dimensioner på rör och bli av med de gamla. Var försiktig med snutten som kommer ur väggen, det verkar vara rakt rör tillräckligt lång bit för att kunna få på en koppling men ingen plats för att missa på första...

Smått läcker vintage-mätare, fö.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.