K
Rullade gräs förra året, det räckte inte till hela tomten, tänkte så gräs på resten i år, det har nu växt mycket ogräs på en del som jag redan hade lagt ut jord på, kan man få bort detta och så gräs eller måste jag schakta bort jorden och lägga nytt?
Kan ej använda kemikalier, bor på en vattentäkt.
Har också 3-4 lass jord som legat och fått meterhögt ogräs, gräver man i det så finns bara rötter, kan man få bort detta och använda jorden?

IMG_334.jpg

kör ner det med en jordfräs o så nytt

Beror lite på hur fin gräsmatta du vill ha också. Jag som är lite lat av mig hade kört över ogräset med gräsklipparen, toppdressat där det behövs och sen kört på med frön. När du kör med klipparen tröttas ogräset ut så småningom och gräset tar överhanden. Klipp ofta och lite hellre än sällan och mycket. Fast det blir ju kasnke inte bågon green direkt... ;)

K
Skall nog testa med jordfräs, det lät enkelt och bra, och plocka bort det värsta, sen så nytt gräs, det är bara ca 60-70m2 så det kanske inte är så mycket jobb. Jag har kört det med klippare några ggr, men det är mycket tistlar som jag helst vill ha bort helt, dom verkar vara väldigt snabbväxande.

Ken skrev:
det har nu växt mycket ogräs på en del som jag redan hade lagt ut jord på, kan man få bort detta och så gräs eller måste jag schakta bort jorden och lägga nytt?

Har också 3-4 lass jord som legat och fått meterhögt ogräs, gräver man i det så finns bara rötter, kan man få bort detta och använda jorden?
1. Klart att du ska rensa bort ogräset och så i samma jord (skulle def. rensa innan jag sår, knappt någon idé att så direkt i den där ogräsmattan, blir dålig grobarhet med allt det där ogräset och att bara fräsa ner det gör att många sorter bara dupliceras, dvs. det kommer en ny planta för varje del av de sönderhackade rötterna), har just gjort detsamma på 1250 m2, då vi lade ut matjord på sensommaren förra året och skulle så till hösten, men det regnade varenda eviga dag (mer eller mindre) så det var helt omöjligt att göra hela förarbetet med nivåer osv.
Bifogar länk till aktuell tråd ang. ogräsrensning, så kan du tänka dig lite bättre för än vad jag gjorde ;)
http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=Tradgard;action=display;num=1121268876

2. Ja, samma svar gäller här, finns ingen anledning att kassera ny matjord bara för att man inte ids ta bort ogräset. Ta bort det du kan, dvs. det som är grönt ovanpå högen, kärra sedan ut högen när du sedan sprider ut och krattar är det lätt att ta bort rötterna.

MVH//Christina.

Hej,
för ett antal år sedan hade jag en jordhög med ogräs som jag ville använda till en liten gräsmatta. Jag sållade jorden för hand och la ut den. Året efter hade jag den mest underbara tistelodling! Det verkar som varje rotbit jag hackat sönder och som kom med genom gallret blev en ny planta. Utan att ha testat jordfräs så tror jag att resultatet blir detsamma.

Förr la bönderna jorden i träda, de plöjde ner allt och lät den ligga utan växtlighet i minst ett år. Tror de plöjde/harvade en eller flera gånger under tiden också. De visste nog av erfarenhet vad som krävdes för att ta kål på ogräset!
Inte så uppmuntrande för "ogräsmatta" men tror att det blir värre av att hacka upp ogräset.
Själv löste jag det på vanligt sätt, plockade bort tistlarna efter hand, nu är det fint!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.