Är ganska ny med att jobba i trädgården och testar mig fram. Skulle gärna vilja ha tips från er när ni tittar på bilderna. Jag äger inte huset men vill göra det fint utan att lägga allt för mycket pengar på olika redskap och medel.

Hur skulle ni göra? Jag började rensa mellan stenarna men ser ut som en skidbacke nu. Har en bra bit kvar att göra med ännu mer ogräs (ser knappt stenarna) ska man istället ta bort alla stenar, ta bort all ogräs lägga på mer jord och sen lägga tillbaka stenarna? Vill gärna slippa köpa jord då jag som sagt inte äger huset

• Stenstig med ogräs och gräs växandes mellan stenplattorna, delvis rensat nära träbänk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ogräsigt område med sparsamt placerade stenplattor utmed en husvägg, behov av trädgårdsskötsel.
    Skapa konto
  • Ogräsbelagd gång med tegelstenar och gräs; delvis rensad med synligt jord och stenstruktur.
    Skapa konto
  • Renoveringsarbete i trädgården med ojämnt rensade stenplattor längs en träkant och trädgårdsredskap i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Ogräsrensning mellan gångstensplattor, synliga rötter och jord.
    Skapa konto
För att det ska bli plant måste underlaget vara plant och för att det ska fortsätta vara plant måste underlaget vara stabilt. Om du tar bort stenarna och lägger dit jord kommer det sätta sig igen
Du behöver ta bort stenarna och sen lägga grus. Helst en markduk under gruset. Sen jämna till och lägga tillbaka stenarna.

Vill du verkligen inte göra något mer än absolut minsta så kan du använda jord och packa den hårt men när du ändå tar bort all sten och jämnar tycker jag det är lika bra att göra ordentligt. Speciellt om detta är stenar man går på kommer det bli samma skit igen snabbt annars...🤔

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Vill man göra det enkelt så lägg inte jord utan välj fin kross, stenflis eller stenmjöl för att fylla på med. Dels ör det billigare och dels blir det lite (<--OBS!) stadigare. Det går att foga med stenmjöl och stenflis så jag skulle välja det jag får tag på billigast.
Fast först skulle jag fråga ägaren om den har material över eller kan tänka sig fixa fram det.

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.