9 200 läst · 15 svar
9k läst
15 svar
Ofrivilligt fotbad... (Hur täta läckande avloppsrör från tvättmaskin?)
Hej
Jag behöver täta läckande avloppsrör av plast.
* Befintliga utanpåliggande avloppsrör från tvättmaskin.
* Tvättmaskin > avloppsslang > spilltratt > avloppsrör > golvbrunn.
* Avloppsrören läcker i alla (många) kopplingar...
Avloppsvattnet svämmade över i spilltratten pga. stopp vilket mekanisk rengöring (jag kopplade isär alla böjar och plockade /sköljde bort intorkade avlagringar) rådde bot på. Men nu läcker alla kopplingar. De svarta packningarna som sitter inuti rören är med all sannolikhet gamla och torra.
Hur / med vad kan jag täta kopplingarna?
Och ja, det är säkert bättre att byta avloppsrören men det är inte aktuellt just nu.
Tacksam för råd.
Jag behöver täta läckande avloppsrör av plast.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
* Befintliga utanpåliggande avloppsrör från tvättmaskin.
* Tvättmaskin > avloppsslang > spilltratt > avloppsrör > golvbrunn.
* Avloppsrören läcker i alla (många) kopplingar...
Avloppsvattnet svämmade över i spilltratten pga. stopp vilket mekanisk rengöring (jag kopplade isär alla böjar och plockade /sköljde bort intorkade avlagringar) rådde bot på. Men nu läcker alla kopplingar. De svarta packningarna som sitter inuti rören är med all sannolikhet gamla och torra.
Logga in
Skapa konto
Hur / med vad kan jag täta kopplingarna?
Och ja, det är säkert bättre att byta avloppsrören men det är inte aktuellt just nu.
Tacksam för råd.
Medlem
· Västerbottens län
· 17 888 inlägg
Eltejp.
Protte
Protte
Produkter som diskuteras: "Eltejp"
Eltejp
Eltejp, även känd som isoleringstejp, är ett tryckkänsligt tejp som används för att isolera elektriska ledningar och andra material som leder elektricitet. Den har en rad egenskaper som gör den idealisk för användning inom elinstallation
Läs mer
Krilleman
Husspekulant Plumber
· Södermanland
· 16 495 inlägg
Krilleman
Husspekulant Plumber
- Södermanland
- 16 495 inlägg
Nja, tejp är inte nog inte att rekommendera på avlopp (inte ens på gängor i vanliga sammanhang) Du skjuter nog bara problemet framför dig då!
Jag tror helt enkelt det är för gamla gummiringar som inte tålde din mekaniska påfrestning.
Ett byte är på sin plats, och ws1 får gärna göra det åt dig på en lördag!
Jag tror helt enkelt det är för gamla gummiringar som inte tålde din mekaniska påfrestning.
Ett byte är på sin plats, och ws1 får gärna göra det åt dig på en lördag!
Inte som jag kan se tyvärr.. Rent krasst om det verkligen skulle vara nödfall skulle det kanske fungera att dra några varv silvertejp på röret för att öka dimensionen och därmed spänna gummit, men jag vill poängtera att detta ej har testats irl utan bara spånar fritt..ajonoh skrev:
Det är tyvärr lite väl långt upp för mej
Blir i så fall att jag kommer upp lagom till frukost på söndag hehe..
Silikon på röränden innan du skjuter ihop delarna?
Viktigast är nog att se till att det är lite fall så vattnet inte blir stående i rören.
Förresten det är inte så att det helt enkelt är så att det är stop i röret längre fram (efter dit du rensat) så du bygger upp ett tryck som får det att läcka?
Viktigast är nog att se till att det är lite fall så vattnet inte blir stående i rören.
Förresten det är inte så att det helt enkelt är så att det är stop i röret längre fram (efter dit du rensat) så du bygger upp ett tryck som får det att läcka?
Tack för era svar.
Nödfall är det inte men jag tänker skjuta problemet framför mig ett tag till. Badrumsrenovering stundar inom inte allt för lång framtid.
Jag tänker göra en fullkomligt vetenskaplig test med silvertejp, eltejp och kanske något annat om jag får fler förslag.
Återkommer med resultatet!
Och roligare sysselsättning än rördragning kan man ha både på en lördag och en söndag.
Nödfall är det inte men jag tänker skjuta problemet framför mig ett tag till. Badrumsrenovering stundar inom inte allt för lång framtid.
Jag tänker göra en fullkomligt vetenskaplig test med silvertejp, eltejp och kanske något annat om jag får fler förslag.
Återkommer med resultatet!
Och roligare sysselsättning än rördragning kan man ha både på en lördag och en söndag.
Silikon. Bra! Tack för ännu ett förslag till min studie.orparn skrev:
Och stopp är det inte. Jag har tagit loss alla rördelar och inspekterat okulärt. Fritt fram hela vägen i mål.
orparn skrev:Har du spolat i "målet" också så det inte är där det är stopp?
Hmm. Det har jag faktiskt inte... Några månader sedan sist.
Men just nu ligger utloppet på avloppsledningen löst på golvet (plastmatta) vid golvbrunnen under badkaret och vattnet flödar fritt och det läcker ändå i alla skarvkopplingar närmare tvättmaskinen...
Så lördagen får alltså ägnas åt att rengöra golvbrunn? *ogilla*
Uppdatering och resultatet av tejp-testet "Täta läckande avloppsrör från tvättmaskin".
Läckaget bedömt efter två 60-graders-tvättar.
Jag tejpade ett varv runt de smalare rörändarna med tejp för att täta inuti de grövre rördelarna.
Testade silvertejp och eltejp som jag hade hemma men det funkade inte. Det blev för tjockt och rördelarna gick inte att få ihop.
Köpte "vulktejp" men det var helt fel, den fäste inte alls.
Lösningen blev en plast-tejp från Clas Ohlson:
"Mjuk plasttejp", "Tejp för rörisolering"
http://www.clasohlson.com/se/Tejp/30-8414
Jag tejpade 13 skarvar.
3 fortsatte läcka.
Jag tejpade de tre läckande skarvarna även på utsidan.
En skarv fortsätter trots det läcka, den horisontella från spilltratten där en grövre dimension kopplas ner i en smalare.
Men det är droppvis och orsakar ingen skada så det får vara så tills vidare.
Tack för era råd.
Läckaget bedömt efter två 60-graders-tvättar.
Jag tejpade ett varv runt de smalare rörändarna med tejp för att täta inuti de grövre rördelarna.
Testade silvertejp och eltejp som jag hade hemma men det funkade inte. Det blev för tjockt och rördelarna gick inte att få ihop.
Köpte "vulktejp" men det var helt fel, den fäste inte alls.
Lösningen blev en plast-tejp från Clas Ohlson:
Logga in
Skapa konto
"Mjuk plasttejp", "Tejp för rörisolering"
http://www.clasohlson.com/se/Tejp/30-8414
Jag tejpade 13 skarvar.
3 fortsatte läcka.
Jag tejpade de tre läckande skarvarna även på utsidan.
En skarv fortsätter trots det läcka, den horisontella från spilltratten där en grövre dimension kopplas ner i en smalare.
Logga in
Skapa konto
Men det är droppvis och orsakar ingen skada så det får vara så tills vidare.
Tack för era råd.
Produkter som diskuteras: "vulktejp"
Vulktejp
Vulktejp, även känd som självvulkaniserande tejp eller fusing tape, är en speciell typ av tejp som skapar en stark, vattentät och elektriskt isolerande bindning när den sträcks och viras runt en yta. När vulktejpen appliceras korrekt,
Läs mer
Hmm... I den horisontella ska det nog sitta en plan gummipackning.
Vulktejp funkar men kräver lite teknik vid appliceringen.
Den fäster mot sig själv men bara om den blir ordentligt sträckt. Dra ut/sträck den tills den har ungefär halva tjockleken och linda med bibehållen sträckning. Gummit binder vid sig självt så om du lindar runt en penna kan du till och med göra O-ringar mm. när man rullar av "gummit".
Hoppas verkligen inte det där blir en permanent lösning för dig!
Vulktejp funkar men kräver lite teknik vid appliceringen.
Den fäster mot sig själv men bara om den blir ordentligt sträckt. Dra ut/sträck den tills den har ungefär halva tjockleken och linda med bibehållen sträckning. Gummit binder vid sig självt så om du lindar runt en penna kan du till och med göra O-ringar mm. när man rullar av "gummit".
Hoppas verkligen inte det där blir en permanent lösning för dig!