Tjenare, har idag ett föreläggande på min nyköpta fastighet att vi måste ha infiltration. 3kammarbrunnen ligger intill tomtgränsens hörn idag. Min granne är lite knepig han vill att jag ska dra infiltrationen på någon annans mark? Men offialsevitut gäller ju på hans mark? Är det inte meningen att det ska vara där då? Jag vill att den ska dras jämsmed serviutsvägen så den påverkar han så lite som möjligt. Är det nu kommunen kommer in och tvingar han till infiltrationen ? Eller hur funkar det? Hade det var möjligt hade den såklart varit på min mark men det sluttar neråt och berg därav den ligger där.

Har du servitut på infiltration på grannens mark i dag?

P
Servitutet innehåller ju en karta, så skall vara väldigt tydligt vad du får göra och var

Formulerade mig fel. Min brunn ligger på grannenstomt idag. Men jag har föreläggande på infiltration.

D Dilato skrev:
Har du servitut på infiltration på grannens mark i dag?
Har ingen infiltration idag. Endast 3kammarbrunn som ligger hans tomt.

Jo men finns det ett servitut, eller ligger den bara där utan tillstånd?

H hempularen skrev:
Jo men finns det ett servitut, eller ligger den bara där utan tillstånd?
Jag har officalservitut på min avloppsbrunn på hans tomt. Så ja det är finns tillstånd/nyttjanderätt. Det är att de ska på tillhörande infiltration som är knepigt. Då han vill att jag ska dra över det på någon annans mark

En trekammarbrunn utan infiltration har väl aldrig varit godkänd?
Vart har avloppet från den brunnen tagit vägen tidigare?
Att grannen inte vill ha din nytillkommande infiltration på sin mark är väl inte konstigt?

Är verkligen serivutet skrivet så specifikt att dte inte skulle inkludera infiltrationen? Låter konstigt.

D Dilato skrev:
D Dilato skrev:
Vart har avloppet från den brunnen tagit vägen tidigare?
Att grannen inte vill ha din nytillkommande infiltration på sin mark är väl inte konstigt?
Att grannen inte vill ha din nytillkommande infiltration på sin mark är väl inte
Det vet jag väl därför det ska åtgärdas, men jag vill ju dra infiltrationen så smidigt som möjligt. Marken är avstyckad en gång i tiden för huset. Så fick de brunnen på köpet. Men om jag har officialservitut har väl jag härskande rätt på anläggning om jag vill underhålla och byta ut delar? Dvs montera efterföljaren rening.

H hempularen skrev:
Är verkligen serivutet skrivet så specifikt att dte inte skulle inkludera infiltrationen? Låter konstigt.
G Grästorp1.6 skrev:
Det vet jag väl därför det ska åtgärdas, men jag vill ju dra infiltrationen så smidigt som möjligt. Marken är avstyckad en gång i tiden för huset. Så fick de brunnen på köpet. Men om jag har officialservitut har väl jag härskande rätt på anläggning om jag vill underhålla och byta ut delar? Dvs montera efterföljaren rening.
Sedan om vi inte kommer på en lösning är det då kommunen tar sitt och bestämmer och över oss båda?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.