Hej

Vi kommer bygga med delad eller generalentreprenad och för att veta vad kalaset kommer kosta behöver man ju veta alla kostnader innan vi skriver på avtal på materialleveransen. Tycker jag iaf. Så,

1. när och hur gör man offertförfrågningarna (vi kommer skicka till firmor vi blivit rekommenderade av andra nybyggare och även använda dessa offerter att jämföra med hussäljarens)? Jag menar just nu har jag inte speciellt mycket att skicka med i offertförfrågan eftersom vi inte har några ritningar och leveransbeskrivningar än.
2. när och hur skriver man avtal med entreprenörerna, samtidigt med avtalet på materialleveransen eller efter?
3. hur mycket kan tvinga hussäljaren på de entreprenadkostnaderna han/hon angivit i prodkalkylen? Jag menar det som angetts där är ju trots allt det jag använder mig av när beslutar mig för att bygga, även om jag jämfört med andra som nyligen byggt för att få ett hum om siffrorna verkligen går ihop.

Kortfattat vill jag veta hur mycket jag egentligen kan kräva att veta när jag tar mitt hittills största ekonomiska beslut.

Mvh Jocke

Hej, så här var det för oss:
1. Så fort som möjligt som du har alla uppgifter. Det tar tid för firmorna att besvara dina förfrågningar.
2. Vi skrev dem efter materialleveransen men visste vad det skulle kosta genom prod. kalkylen.
3. Prod. kalkylen ska hålla när det gäller de kostnader som Hussäljaren står för . Det som kan tillkomma är egna efterbeställningar och t ex om det behövs mer grus för grunden. Det står i grundentrepenörens kontrakt hur mycket grus som ingår vid färdigställandet av grund.
Beloppen för t ex räntor, byggel, pantbrev, lagfart, anslutningsavgifter mm är bara säljarens uppskattning och de bör man kolla upp så att de stämmer någorlunda. Dessa kostnader brukar stå i en egen kolumn på prod kalkylen under namnet "Säljarens uppskattning".

Ta reda på så mycket som möjligt hela tiden, fråga om allt. Är det något som tillkommer osv?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.