936 läst · 2 svar
936 läst
2 svar
Offertberäkning vs verkligt utfall
Hej,
När man tittar på olika beräkningar som presenteras i offerter får man ju en uppfattning som till stor del beror på vad leverantören "antagit" och knappat in.
Men det skulle vara intressant att höra vad ni har för erfarenheter om hur utfallet blev jämfört med vad er leverantör presenterade. Jag har hört både glädekalkyler och även de som ganska lätt kommit över vad som presenterades.
Mvh
TMC
När man tittar på olika beräkningar som presenteras i offerter får man ju en uppfattning som till stor del beror på vad leverantören "antagit" och knappat in.
Men det skulle vara intressant att höra vad ni har för erfarenheter om hur utfallet blev jämfört med vad er leverantör presenterade. Jag har hört både glädekalkyler och även de som ganska lätt kommit över vad som presenterades.
Mvh
TMC
Jag räknade själv och komme fram till 8900 kWh för min anläggning ..
Enl offerten skulle det vara 9400 kWh
Enl smhi's solkarta skulle min anläggning ge 9500kWh
Utfall efter första hela året 8845kWh
Men som sagt har bara haft anläggningen i 1.5 år nu och det kan diffa 10% från år till år.
Detta var säljaren också väldigt noga med att påpeka
Men som sagt har bara haft anläggningen i 1.5 år nu och det kan diffa 10% från år till år.
Tack för svar! Hoppas fler delar med sig av sina utfall!M MrDizzy skrev:Jag räknade själv och komme fram till 8900 kWh för min anläggning ..
Med vänlig hälsning,
TMC