Vi är intresserade av Eksjöhus Lyckan, och jag har läst på tidigare trådar om Lyckan. Min fråga är om det är möjligt att få offert och leveransbeskrivning(heter det så ::)), ni vet där det står beskrivet vilka material som används till huset osv... utan att man har någon tomt.

Vi är helt inställda på att bo på samma ort som vi nu bor på och står i tomtkö osv. tomter kommer att släppas framåt hösten. Vi har kollat på alla möjliga hus i all världens kataloger och hemsidor. Lyckan passar oss perfekt, påminner mycket om Myresjös Melodi, men till ett helt annat pris om jag förstått det rätt...

Ni som också kollat hus och begärt offerter, var ni tvungna att ha en tomt innan husförsäljaren var intresserad av att träffa er? Vi är helt införstådda med att alla hus inte passar på alla tomter, men vi anser att det är i huset man ska bo och därför får vi välja en tomt som vi kan bygga vårt drömhus på.

Om någon har fått priser osv samt beskrivning av standarden i Lyckan får ni gärna skriva om det här.

Än en gång, jag har läst andra trådar, men där tyckte jag inte att jag fick svar på vad jag ville veta...

Tack
Jessi

Min uppfattning är att husförsäljarna är mindre intresserade om man inte har en tomt. Speciellt om man som i vårt fall söker efter tomt på "omöjliga" ställen. Alltså där det nästan inte finns några tomter att stycka av.

Vi träffade färsäljaren för Eksjöhus innan vi hade hittat en tomt och vi fick ett cirkapris (på ett annat hus) och en massa kataloger med olika tillval osv.

Vi fick besöka visningshus och han berättade vad som var standard och om kvalitén.

Men han sa också att vi skulle höra av oss igen när vi fått tomt...

Men en tillfällig offert borde ni kunna få (fast då utan tomt i beräkningen).

Tack för så snabba svar, jag ska nog försöka ringa säljaren i Malmö. Finns det någon som har varit i kontakt med dem? Jag har pratat med en av dem på telefon, och beställt en katalog. Nu har den kommit och nu vill vi ringa och veta mer!!!

Tackelitack
Jessi ;D

Leveransdeklarationer är ingen konst att få, bara att ringa husleverantörerna, be dem bifoga med katalogerna. (Det svåra är att läsa dem...)

Pris på hus i standardutförande är heller ingen konst att få. Vissa har superservice, typ A-hus och Trivselhus har varit trevliga med snabba svar via mejl. Medan andra är trögare... Götenehus exempelvis, har jag mejlat 3-4 gånger, och då ids man ju inge mer... Feta och välmående som någon på detta forum uttryckte det... ;.)

Ringa är nog grejen, då kan du få priserna direkt.

JAG TYCKER ALLA HUSLEVERANTÖRER SKULLE SÄTTA UT (JÄMFÖRANDE) HUSPRISER PÅ SINA HEMSIDOR!!

Pris på huspaketet ovan grund går att få ganska lätt.

Men säljarna brukar skruva på sig när man vill få ett pris på arbetet också, då heter det "säljarens uppskattning" eller "kalkyl" och de siffrorna är inte värda mycket när det är dags för kontraktsskrivande.

Att få en riktig offert på material OCH arbete är alltid svårare, en del vill att du skriver på kontraktet innan du kan få en offert!

Men vill du bara veta det ungefärliga prisläget räcker det med säljarens uppskattning. Ska du gå seriöst vidare med en firma så ska du alltid kräva en offert. Kan de inte det, gå till en annan leverantör med dina planskisser, det finns åtminstone 160 hustillverkare i Sverige i dag.

Var alltså uppmärksam på skillnaderna i formuleringarna när du får priser.

Jag håller fullständigt med dig Byggar Babe; Självklart borde alla husleverantörer sätta ut jämförande priser på sina hemsidor. Det skulle underlätta otroligt mycket för oss som vill bygga men också för leverantören som också skulle slippa en massa onödigt arbete!

Lill skrev:
Jag håller fullständigt med dig Byggar Babe; Självklart borde alla husleverantörer sätta ut jämförande priser på sina hemsidor. Det skulle underlätta otroligt mycket för oss som vill bygga men också för leverantören som också skulle slippa en massa onödigt arbete!
Det är faktiskt en riktigt bra idé!

Vi har ju en lag om att det ska finnas prisuppgifter på varor i skyltfönster! Så varför inte låta den även gälla varor som annonseras på de svenska sidorna på internet.

OK, det lär inte vara helt enkelt formulera en sådan lag så att den blir vattentät (servrar placerade utomlands, icke .se domän, osv. osv) Men det är väl det vi har jurister till ::)

Visst känns det som att prisuppgifter hade underlättat men det finns så många saker som man måste jämföra mellan de olika tillverkarna. Även om man tittar på leveransdeklarationerna samtidigt som man jämför priserna är det jättesvårt att göra en rättvis jämförelse mellan tillverkarna. Prisuppgifter skulle nog förvilla mer än vad det hjälper.

Jag skulle hellre se att alla tillverkare kom överens om, låt säga, tre vanliga husmodeller som de satte pris på och presenterade leveransdeklarationerna för. Dessa modeller skulle vara standardiserade så att de innehöll samma saker. Då skulle det kanske bli lite lättare att jämföra priserna.

Sen är det så att det är väldigt liten prisskillnad när man tittar på likvärdiga hus från olika tillverkare. Vet du vad kvadratmeterpriset är på ett visst hus från en tillverkare så kan du räkna med att priset är nästan detsamma hos en annan tillverkare.

Hoppsan! Har vi ett kartellförfarande på villafronten 8)

Jag skulle se prisuppgifter på hemsidan som en service till presumtiva kunder.

Hos de flesta husleverantörer kan du få en preliminär prisuppgift över telefon. Varför skulle det vara svårt att lägga ut denna på nätet?

Att jag sedan kan använda den till jämförelser mot andra husmodeller och leverantörer, vad gör det?
Jag ser det endast som en hjälp till mig, kunden.

Jag minskar belaastningen på säljarna - de får mindre ointressanta samtal att besvara.
Jag kan själv direkt utesluta de modeller/leverantörer som inte passar min plånbok.

Nu finns det faktiskt flera leverantörer som har prisuppgifter på sina hemsidor. Det är bara att hoppas på att flera tar efter denna ide!

BoByggarn skrev:
Jag skulle se prisuppgifter på hemsidan som en service till presumtiva kunder.

Hos de flesta husleverantörer kan du få en preliminär prisuppgift över telefon. Varför skulle det vara svårt att lägga ut denna på nätet?

Att jag sedan kan använda den till jämförelser mot andra husmodeller och leverantörer, vad gör det?
Jag ser det endast som en hjälp till mig, kunden.

Jag minskar belaastningen på säljarna - de får mindre ointressanta samtal att besvara.
Jag kan själv direkt utesluta de modeller/leverantörer som inte passar min plånbok.

Nu finns det faktiskt flera leverantörer som har prisuppgifter på sina hemsidor. Det är bara att hoppas på att flera tar efter denna ide!
Kunde jag sagt det bättre själv..nej knappast ..mycket bra synpunkte som jag till fullo delar!

Lill skrev:
Hoppsan! Har vi ett kartellförfarande på villafronten  8)
Snarare på byggmaterielfronten. Det finns bortemot 200 hustillverkare i Sverige - tillräckligt många för att konkurrensen dem emellan borde fungera. Hade någon av dem varit betydligt billigare än alla andra så hade det märkts.

Ett exempel är att all form av plast som man använder i husen kostar mycket mer i Sverige än exempelvis Tyskland.

Ett annat exempel fick jag höra från en hustillverkare: "Nej vi vågar inte bygga några hus med Ekofiber för då är det risk att glas/stenullstillverkarna slutar leverera till oss".

General Failure skrev:
Lill: Hoppsan! Har vi ett kartellförfarande på villafronten 8)

Snarare på byggmaterielfronten. Det finns bortemot 200 hustillverkare i Sverige - tillräckligt många för att konkurrensen dem emellan borde fungera. Hade någon av dem varit betydligt billigare än alla andra så hade det märkts.
Håller med. Dessutom står hantverkarna för en stor del av kostnaden, hantverkare som inte är anställda av husföretagen. Husföretagen får ju slåss på samma marknad om dessa hantverkare (även om de oftast anlitar samma hantverksföretag i samma region).

Angående att säljarna skulle slippa en massa ointressanta samtal som BoByggarna skriver; Jag håller inte med. Det är ju det säljarna är till för. Det är ju deras chans att få kontakt med presumtiva kunder.

Byggare Babe skrev:
JAG TYCKER ALLA HUSLEVERANTÖRER SKULLE SÄTTA UT (JÄMFÖRANDE) HUSPRISER PÅ SINA HEMSIDOR!!
Jag har oxå funderat på detta med jämförande priser. Min lilla idé var att en hustillverkare skulle välja ut ett "referenshus" i sitt sortiment, och ange att detta kostade 1. Sedan kan de ange priserna på resten av husen i relation till "referenshuset". Typ detta kostar 1,13 och detta 0,87.

För visst är det så att när man bläddrar fram och tillbaka i katalogen, så finns det en ekonomisk gräns. Har man då pris på ett hus, så kan man ganska snabbt se hur de andra ligger till i förhållande till det som man fått pris på.

Att jämföra mellan husleverantörer är nog svårare. Jag tror inte att någon leverantör är beredd på att göra sina priser (index) offentliga...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.