Är nyinflyttad i huset sedan i juni och har inte eldat tidigare, vad brukade en 1 kubikmeter stjälpt mått nykluven björkved ligga på i vanliga fall innan priserna på ved gick bananas? Hälften?

Ska man skita i det? Eldar i kamin för värmetillskott när tempen börjar gå ner mot -5 - 10 och myseldning på helgkvällar.
 
  • Haha
Mrjayser
  • Laddar…
Bra pris enligt det nya normala.

Nyklyven ved kan du dock inte elda med denna säsong, möjligtvis nästa om det torkas under tak i söderläge.
 
  • Gilla
KATN och 2 till
  • Laddar…
Före priserna gick bananas så ansågs björkved för 500 kr kubiken stjälpt mått vara dyrt.
 
  • Gilla
jonas.o och 8 till
  • Laddar…
Gav 600:- per m3 för torkad björkved i aug 2022. Strax därefter stack priset uppåt.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 3 till
  • Laddar…
O ostmannen skrev:
Före priserna gick bananas så ansågs björkved för 500 kr kubiken stjälpt mått vara dyrt.
Nu vet jag inte var du bor men i södra Sverige har det inte ansetts som dyrt med 500kr kubiken för färdig björkved. Det är vad blandveden legat på de senaste åren. Utan kvitto.
 
  • Gilla
jonas.o och 11 till
  • Laddar…
Jag skulle kalla det ockerpris.Särskilt när det gäller otorkad ved. Eftersom du ändå inte kommer att kunna elda med det förrän till hösten så skulle jag vänta och hoppas på lägre pris eller ännu bättre köpa massaved och kapa och klyva själv så har du ved till i höst.

Innan hysterin så kostade 1 m3 stjälpt (torkad) kanske 300 - 400. Blandved, mest tall. Finns ingen häromkring som säljer ren björkved vad jag vet.
 
  • Gilla
Newgolds och 6 till
  • Laddar…
Fairlane
Var i landet är det nya huset?
Det påverkar priset rejält
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
I stockholmsområdet betalade jag 1000 kr kubiken för stjälpt björkved hos lokala bonden före Corona.

Dyrt?

Visst men det var priset
 
  • Gilla
Kjol
  • Laddar…
Med en bra kamin kan du få ut närmare 2000 kWh värme ur en kubikmeter av den veden, och du kan aldrig köpa 2000 kWh för 1200 kr. Om alternativet är direktverkande el alltså. Har du en vämepump är det troligen billigare att använda den än att köpa ved till det priset.
 
  • Gilla
bisamråtta och 10 till
  • Laddar…
Gissar att många lantbrukare kommer att satsa på vedtillverkning den här våren, för att tjäna pengar till hösten. Men priserna lär falla när tillgången ökar.
 
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
G gbgustaf skrev:
Gissar att många lantbrukare kommer att satsa på vedtillverkning den här våren, för att tjäna pengar till hösten. Men priserna lär falla när tillgången ökar.
Jag tror som dig. Många av mina grannar som tidigare bara sågat till sig själva har börjat sälja nu. Så även jag.
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
1 m3s björkved ger ca 1200 kWh. Därtill kommer en effektivitet på kamin/panna som gör att du får ut ca 1000 kwh. Detta ger ett pris på 1,20 per kWh, på det kommer jobb med stapling, bära in, osv..
För myseldning kan du köpa någon kubik, men för uppvärmning tror jag att det, elpriset till trots, är billigare att värma med värmepump, såtillvida du inte hittar ved till bättre pris.
 
  • Gilla
  • Älska
  • Haha
Hejde84 och 6 till
  • Laddar…
Nissens
MG_88 MatGab skrev:
Är nyinflyttad i huset sedan i juni och har inte eldat tidigare, vad brukade en 1 kubikmeter stjälpt mått nykluven björkved ligga på i vanliga fall innan priserna på ved gick bananas? Hälften?

Ska man skita i det? Eldar i kamin för värmetillskott när tempen börjar gå ner mot -5 - 10 och myseldning på helgkvällar.
Runt Göteborg gick det på ca 700:- kubiken innan priserna drog iväg.
 
  • Gilla
Hällsvedjan
  • Laddar…
Vad borde man betala för långved då? I närheten av Stockholm. Behöver göra en refill i år och vill hämta ett par ton, men klyva gör jag själv. Svårt att hitta någon som säljer men det kanske blir bättre senare i vår.
 
  • Haha
Mrjayser
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Vad borde man betala för långved då? I närheten av Stockholm. Behöver göra en refill i år och vill hämta ett par ton, men klyva gör jag själv. Svårt att hitta någon som säljer men det kanske blir bättre senare i vår.
Du kan ju se vad skogsbolagen betalar lokalt för massaved och vad flisvärmeverken betalar för flisved. Det brukar vara ganska exakt samma kubikmeterpris på de bäda ställena. Sedan lägger du 25-50% på det priset så att den extra hanteringen av ett mindre parti är värt besväret.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.