5 242 läst · 6 svar
5k läst
6 svar
Offert-etikett
Jag ska göra lite större renoveringar det närmaste året och vill ta in offerter för detta. Tidigare har jag bara beställt mindre jobb (prisklass 10-30k) och då har jag nöjt mig med att ta in en offert från rekommenderad hantverkare och kört på den direkt, men nu handlar det om större summor (badrum, kök, tak etc) så då vill jag ta in fler offerter för att jämföra.
Då är min fråga vilken etikett som jag borde följa när det gäller att tacka nej till offert. Tar jag in tre offerter för tak kommer jag ju bara välja en. Är det bäst att höra av sig till alla och tacka nej, eller kan man bara tacka ja till den man väljer och "ghosta" de andra? Vad ska man säga när man tackar nej?
Jag förstår att det här kanske är en ganska självklar fråga för många, men jag undrar helt enkelt hur man sköter det här på snyggast sätt. Jag vill inte bränna några broar med en hantverkare som jag eventuellt vill använda i ett framtida jobb, det är svårt nog som det är att ens få ett svar ibland känns det som, utan att ha tagit ut dem och "slösat bort" deras tid.
Då är min fråga vilken etikett som jag borde följa när det gäller att tacka nej till offert. Tar jag in tre offerter för tak kommer jag ju bara välja en. Är det bäst att höra av sig till alla och tacka nej, eller kan man bara tacka ja till den man väljer och "ghosta" de andra? Vad ska man säga när man tackar nej?
Jag förstår att det här kanske är en ganska självklar fråga för många, men jag undrar helt enkelt hur man sköter det här på snyggast sätt. Jag vill inte bränna några broar med en hantverkare som jag eventuellt vill använda i ett framtida jobb, det är svårt nog som det är att ens få ett svar ibland känns det som, utan att ha tagit ut dem och "slösat bort" deras tid.
När du fått klartecken från vald firma hör du av dig till de övriga och svarar kort något i stil med :
”Tack för er offert men vi har valt att gå vidare med en annan entreprenör.”
Kort och koncist och utan frågetecken. Självklart måste man svara på en offert. Många undrar varför de inte får offerter från företag, och om man inte ens tackar nej så är det inte så konstigt att firmorna skiter i privatkunder.
”Tack för er offert men vi har valt att gå vidare med en annan entreprenör.”
Kort och koncist och utan frågetecken. Självklart måste man svara på en offert. Många undrar varför de inte får offerter från företag, och om man inte ens tackar nej så är det inte så konstigt att firmorna skiter i privatkunder.
Som du är inne på var det kutym förr att man uttryckligen tackade nej. Nu förtiden är det nog många som struntar i att svara så det kanske inte spelar så stor roll. Om man vill svara kan man skriva någonting i stil med - "Tack för offerten! Måste dock tyvärr meddela att jag valt en annan leverantör".K Killscreen skrev:
Problemet är lite att ju mer man kommunicerar, desto större risk att de kommer ihåg dig som den där som slösar bort deras tid
Det kan ju aldrig vara fel att tacka nej, även om det skulle vara så att många skiter i att svara istället nuförtiden.
Tack för svar!
Men håll i hästarna nu. Ta in tre och direkt tacka nej till två på ett stort jobb?
1. Ta in 3st - bra, då får du koll på prisbilden osv
2. Normalisera offerterna, se till att alla offererar samma sak, dvs att omfattningen är till 100% jämförbar.
3. Ge återkoppling om vad du inte är nöjd med - du behöver hjälpa alla tre att ge dig det bästa budet (det behöver inte vara det lägsta priset förstås).
4. Ju mer längre ni jobbar på att utveckla offerten till precis det du vill ha, desto mindre benägna är leverantörerna att kliva av när du börjar diskutera pris.
5. När du diskuterat omfattning, utförande och pris med alla, DÅ är det dags att välja bort några och givetvis meddelar du att du inte går vidare med offerten och varför du inte gör det.
Givetvis får man anpassa ovanstående till omfattningen på arbetet, det finns ju en gräns för hur mycket tid någon vill lägga på just ditt jobb och det beror ju på hur stor arbetet är.
Att tacka nej till två direkt - då är ju bara halva jobbet gjort och man kan också fundera på om de andra två var bra alternativ eller om du faktiskt måste hitta ett par nya alternativ.
1. Ta in 3st - bra, då får du koll på prisbilden osv
2. Normalisera offerterna, se till att alla offererar samma sak, dvs att omfattningen är till 100% jämförbar.
3. Ge återkoppling om vad du inte är nöjd med - du behöver hjälpa alla tre att ge dig det bästa budet (det behöver inte vara det lägsta priset förstås).
4. Ju mer längre ni jobbar på att utveckla offerten till precis det du vill ha, desto mindre benägna är leverantörerna att kliva av när du börjar diskutera pris.
5. När du diskuterat omfattning, utförande och pris med alla, DÅ är det dags att välja bort några och givetvis meddelar du att du inte går vidare med offerten och varför du inte gör det.
Givetvis får man anpassa ovanstående till omfattningen på arbetet, det finns ju en gräns för hur mycket tid någon vill lägga på just ditt jobb och det beror ju på hur stor arbetet är.
Att tacka nej till två direkt - då är ju bara halva jobbet gjort och man kan också fundera på om de andra två var bra alternativ eller om du faktiskt måste hitta ett par nya alternativ.