588 läst · 10 svar
588 läst
10 svar
Offert badrumsrenovering - rimlig?
Fick denna offert på en helrenovering av vårt badrum som är på ca 6,5 kvm. Är det någonting som sticker ut som orimligt i sammanhanget? Offerten och hantverkaren kändes seriös och den är mer detaljerad än ett annat svar (som dock var på ett lite lägre pris).
Material tillkommer naturligtvis men är det något moment eller någon kostnad som känns orimligt.
Här landar arbete på 143 500 kr och material på 73 823 kr. Den andra offerten har enbart material för 19 000 kr och det är ju stor skillnad. Men den är väldigt mycket mer översiktlig utan detaljer samma detaljer.
Obs, enbart 30% ROT nedan, men det ska såklart bli 50% vid eventuell affär. Fick offerten innan 50% meddelades.
Synpunkter tas tacksamt emot!
Material tillkommer naturligtvis men är det något moment eller någon kostnad som känns orimligt.
Här landar arbete på 143 500 kr och material på 73 823 kr. Den andra offerten har enbart material för 19 000 kr och det är ju stor skillnad. Men den är väldigt mycket mer översiktlig utan detaljer samma detaljer.
Obs, enbart 30% ROT nedan, men det ska såklart bli 50% vid eventuell affär. Fick offerten innan 50% meddelades.
Synpunkter tas tacksamt emot!
Objekt | Badrum, renovering | |||||||
Täckning gångstråk. | ||||||||
Utrivning Bef. Inredning, vägg/golv beklädnad ner till övergolv. | ||||||||
gips samt ev. rivning bakomvarande skiva, dubbel golvskivor och handspakel | ||||||||
rivs runt golvbrunn. Kakel på vägg, matta på golv. | ||||||||
Arbete | 22 400 kr | * | ||||||
Förbruknings Material | 1 500 kr | |||||||
Öppning/lagning golv för byte golvbrunn. | ||||||||
Arbete | 7 000 kr | * | ||||||
Material | 2 500 kr | |||||||
Extra regling i hörn (om ytterligare regling krävs tillkommer kostnad.) | ||||||||
Arbete | 1 400 kr | * | ||||||
Material | 500 kr | |||||||
Ny väggbeklädnad, K-plywood 15 mm. Samt gips. Ink. Fönstersmyg | ||||||||
Arbete | 14 000 kr | * | ||||||
Material | 10 000 kr | |||||||
Ev. ljudisolering om det saknas | ||||||||
Arbete | 2 800 kr | * | ||||||
Material | 1 500 kr | |||||||
Målartvätt samt målning undertak, | ||||||||
Arbete | 5 600 kr | * | ||||||
Material | 2 500 kr | |||||||
Bef. Ventilation i tak mekaniskt (bef. FTX ok) | ||||||||
Material (nytt ventdon tillkommer) | 200 kr | |||||||
Läggning golvvärme samt flytspackling | ||||||||
Arbete | 8 400 kr | * | ||||||
Material | 5 700 kr | |||||||
El golvvärme | 650 W | 4 323 kr | ||||||
Plattsättnings arbete, vägg/golv. Ink. Fönstersmyg. | ||||||||
Arbete | 36 400 kr | * | ||||||
Material: komplett system ink. Tätskikt (Plattor tillkommer) | 16 200 kr | |||||||
Kakellist L list alu | 2 st | 800 kr | ||||||
Montering inredning och sakvaror. Beror på val av inredning. | ||||||||
Kommod och wc återmonteras | ||||||||
Spegelskåp, tvättställs/badkars blandare, badkar + badkars vägg, sakvaror. | ||||||||
Arbete | 9 800 kr | * | ||||||
Förbruknings Material | (Inredning tillkommer) | 1 200 kr | ||||||
VVS | ||||||||
Proppning kall/varmvatten | ||||||||
Flytt wc avlopp från vägg | ||||||||
Dold dragning nytt kall/varmvatten (komplettering) | ||||||||
Bef. Kall/varmvatten rör dras in i ett kopplingsskåp som placeras i möbel. | ||||||||
RIR dras från skåp och ut i vägg (litet fördelnings skåp synligt i möbel) | ||||||||
Arbete | 22 400 kr | * | ||||||
Kopplings och förbruknings material | 20 000 kr | |||||||
(priset förutsätter att övrig VVS i huset som kan påverka vårt arbete är ok.) | ||||||||
EL | ||||||||
Borttagning inaktuell el, element, anpassning ny el. | ||||||||
Ny takarmatur (tillkommer) | ||||||||
Installation belysning, golvvärme, handdukstork, uttag. | ||||||||
Arbete | 11 200 kr | * | ||||||
Kopplings och förbruknings material. | 5 000 kr | |||||||
(priset förutsätter att övrig EL i huset som kan påverka vårt arbete är ok.) | ||||||||
Önskas t.ex. svarta brytare/uttag tillkommer mellanskillnad. | ||||||||
Anpassning dörrkarm, salning, foder, anpassning tröskel | ||||||||
Arbete | 2 100 kr | * | ||||||
Material | 1 900 kr | |||||||
Ingen taklist medräknad. | ||||||||
Hantering/bortforsling riv/byggavfall | (kan göras av kund) | 6 000 kr | ||||||
Servicebil | 9 000 kr | |||||||
Plattor samt Inredning tillkommer. | ||||||||
Maskinhyra tillkommer (damreducerare, bilmaskin e.tc.) | ||||||||
Etablering samt av etablering, införskaffning/leverans material | ||||||||
medräknad i arbetes kostnader. | ||||||||
Vid ändringar/tilläggs arbeten utför vi arbetet mot löpande kostnad | ||||||||
om prisuppgift för ÄTA. | ||||||||
Summa på ovanstående ink. Moms | 232 323 kr | |||||||
*Arbete | 143 500 kr | |||||||
Material | 73 823 kr | |||||||
Servicebil | 9 000 kr | |||||||
Sopor | 6 000 kr | |||||||
Avdrag preliminärt skattereduktion | 43 050 kr | |||||||
Summa efter ROT-avdrag | 189 273 kr |
Lite högt kanske med tanke på att det är våtrumsmatta och att maskinhyror tillkommer. Men det är normalt att det blir 150-200 000 kr enligt olika rapporter i forumet inkl. min egen.
När man kopplar vattenrören bakom kommoden är det vanligt med utanpåliggande kopplingar just där i stället för ett dyrt kopplingsskåp. Tips om du vill spara lite pengar.
Det ska stå vad timpriset är för ÄTA.
Det är mycket viktigt med personliga referenser. Om ingen du känner har använt sig av dessa två företag så be om telefonnummer till referenser och lägg tid på att förbereda samtalen.
Angående "Extra regling i hörn (om ytterligare regling krävs tillkommer kostnad.)" så har det tidigare varit normalt med 60 cm mellan reglarna men jag har uppfattat det som att det numera ska vara max 45 cm.
Jag rekommenderar att du kompletterar offerten med Hantverkarformuläret för att få det juridiska på plats. Dessutom ska företag kollas hos t.ex. Skatteverket och Kronfogden.
https://www.konsumentverket.se/varor-och-tjanster/anlita-hantverkare/
https://www.if.se/privat/forsakringar/hemforsakring/renovera/checklista-anlita-hantverkare
https://www.villaagarna.se/radgivning-och-tips/bygg/hantverkare/
När man kopplar vattenrören bakom kommoden är det vanligt med utanpåliggande kopplingar just där i stället för ett dyrt kopplingsskåp. Tips om du vill spara lite pengar.
Det ska stå vad timpriset är för ÄTA.
Det är mycket viktigt med personliga referenser. Om ingen du känner har använt sig av dessa två företag så be om telefonnummer till referenser och lägg tid på att förbereda samtalen.
Angående "Extra regling i hörn (om ytterligare regling krävs tillkommer kostnad.)" så har det tidigare varit normalt med 60 cm mellan reglarna men jag har uppfattat det som att det numera ska vara max 45 cm.
Jag rekommenderar att du kompletterar offerten med Hantverkarformuläret för att få det juridiska på plats. Dessutom ska företag kollas hos t.ex. Skatteverket och Kronfogden.
https://www.konsumentverket.se/varor-och-tjanster/anlita-hantverkare/
https://www.if.se/privat/forsakringar/hemforsakring/renovera/checklista-anlita-hantverkare
https://www.villaagarna.se/radgivning-och-tips/bygg/hantverkare/

Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 675 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 675 inlägg
Jag är lite nyfiken på vad det är för fördelningsskåp som placeras i kommoden för vi drar alltid bara ut slangarna och sätter synliga fördelare i kommoden utan nåt meningslöst skåp.
Då är alla kopplingar synliga i badrummet och det är billigaste bästa lösningen för kunden i vår värld.
Tar man ett snittpris på 600kr ex moms/h så landar detta i över 190h vilket är rejält i överkant för ett badrum med plastmatta tycker jag.
Jag brukar räkna 160h och då pratar vi helkaklat från scratch...
10h för elektriker och 20h för vvs samt några timmar för målaren att fixa taket.
Dock är det sällan dessa 160h går åt men eftersom jag väljer att fokusera på en kund i taget och bara köra ett jobb så behöver jag få täckning för de 4v som projektet tar och de dödtimmar som blir p.g.a torktider etc. är det svårt att fylla upp med något annat tyvärr.
Ser nu att jag blev förvirrad av ditt inlägg BirgitS.... det är ju med plattsättning och inte plastmatta...
Får skylla på att offerten är svårläst i detta rutsystemet.
Så då är nog min bild ganska överensstämmande ändå att priset är ganska så i rätt härad.
Då är alla kopplingar synliga i badrummet och det är billigaste bästa lösningen för kunden i vår värld.
Tar man ett snittpris på 600kr ex moms/h så landar detta i över 190h vilket är rejält i överkant för ett badrum med plastmatta tycker jag.
Jag brukar räkna 160h och då pratar vi helkaklat från scratch...
10h för elektriker och 20h för vvs samt några timmar för målaren att fixa taket.
Dock är det sällan dessa 160h går åt men eftersom jag väljer att fokusera på en kund i taget och bara köra ett jobb så behöver jag få täckning för de 4v som projektet tar och de dödtimmar som blir p.g.a torktider etc. är det svårt att fylla upp med något annat tyvärr.
Ser nu att jag blev förvirrad av ditt inlägg BirgitS.... det är ju med plattsättning och inte plastmatta...
Får skylla på att offerten är svårläst i detta rutsystemet.
Så då är nog min bild ganska överensstämmande ändå att priset är ganska så i rätt härad.
Förlåt jag fick för mig att det var en blandning mellan matta på golv och kakel på väggar men det är nog hur det är idag.Paul-Staffanstorp skrev:
Håller med.Paul-Staffanstorp skrev:
Hej och tack för svaren!
Offerten är egentligen lite mer lättläst i sin helhet men klistrade bara in tabellen med "aktiviteter" och priser för att inte avslöja för mycket.
ÄTA framgår och det står 700 kr (ska dubbelkolla om det är inkl. moms men jag antar det).
Förtydligande:
Dagens badrum är plastmatta med kakel på väggarna och vi lutar just nu åt kakel + klinker efteråt.
Hade ytterligare en hantverkare på besök idag. Han har inte lämnat offert ännu men han nämnde att vi skulle behöva flytta duschblandaren från ytterväggen till en innervägg (inget problem i sig för oss) och jag undrar om detta är ett måste? Att dra vattenrören i ytterväggen är väl ändå OK så länge som de förläggs på insidan av isoleringen? Men blandaren kanske inte är OK att ha i yttervägg?
Vi har tänkt använda oss av hantverkarformuläret och ev. kanske även ta in en besiktningsman för kontroll efter att golvbrunnen och tätskiktet är på plats. Samt en slutbesiktning efteråt också.
Teoretiskt sett bör det bli ca 10-15% billigare med löpande räkning. Men de flesta verkar köra på fast pris med ev. ÄTA på det.
Många verkar köra med downlights idag men vi tycker det är synd att sänka taket bara för att ha sådana, ser inte det som särskilt viktigt i sig. Finns det några objektiva anledningar till att man skulle välja just spottar framför någon diskret plafond + någon armatur vid badrumsskåpet/spegeln?
Offerten är egentligen lite mer lättläst i sin helhet men klistrade bara in tabellen med "aktiviteter" och priser för att inte avslöja för mycket.
ÄTA framgår och det står 700 kr (ska dubbelkolla om det är inkl. moms men jag antar det).
Förtydligande:
Dagens badrum är plastmatta med kakel på väggarna och vi lutar just nu åt kakel + klinker efteråt.
Hade ytterligare en hantverkare på besök idag. Han har inte lämnat offert ännu men han nämnde att vi skulle behöva flytta duschblandaren från ytterväggen till en innervägg (inget problem i sig för oss) och jag undrar om detta är ett måste? Att dra vattenrören i ytterväggen är väl ändå OK så länge som de förläggs på insidan av isoleringen? Men blandaren kanske inte är OK att ha i yttervägg?
Vi har tänkt använda oss av hantverkarformuläret och ev. kanske även ta in en besiktningsman för kontroll efter att golvbrunnen och tätskiktet är på plats. Samt en slutbesiktning efteråt också.
Teoretiskt sett bör det bli ca 10-15% billigare med löpande räkning. Men de flesta verkar köra på fast pris med ev. ÄTA på det.
Många verkar köra med downlights idag men vi tycker det är synd att sänka taket bara för att ha sådana, ser inte det som särskilt viktigt i sig. Finns det några objektiva anledningar till att man skulle välja just spottar framför någon diskret plafond + någon armatur vid badrumsskåpet/spegeln?
I princip skall det gå att ha rör och blandare i/på yttervägg. Så länge de sitter på den varma sidan av isoleringen.
Offerten som helhet ser väl inte totalt fel ut. Men några mindre detaljer tycker jag sticker ut. Rivning för byte av golvbrunn, material 2 500kr. Även arbetskostnaden där ser lite tilltagen ut. Det kan vara en vettig uppskattning av arbetskostnaden om det bara skulle görás just detta. Någon skall riva golv, en annan dag kommer rörmockaren och byter brunnen. Snickaren kommer ytterligare senare och återställer. Det blir tre "ställkostnader". Men nu skall det göra ssom en del av hela badrumsbytet. Ingen kommer dit för att riva lite runt golvbrunnen på 20 minuter, och åker igen, eller återställa på en timme och åker igen.
Målning av taket. Om det verkligen bara är målning av 6.5 kvm tak, så är både materialkostnaden och arbetskostnaden väldigt tilltagna. Föreslår att du gör det själv.
Offerten som helhet ser väl inte totalt fel ut. Men några mindre detaljer tycker jag sticker ut. Rivning för byte av golvbrunn, material 2 500kr. Även arbetskostnaden där ser lite tilltagen ut. Det kan vara en vettig uppskattning av arbetskostnaden om det bara skulle görás just detta. Någon skall riva golv, en annan dag kommer rörmockaren och byter brunnen. Snickaren kommer ytterligare senare och återställer. Det blir tre "ställkostnader". Men nu skall det göra ssom en del av hela badrumsbytet. Ingen kommer dit för att riva lite runt golvbrunnen på 20 minuter, och åker igen, eller återställa på en timme och åker igen.
Målning av taket. Om det verkligen bara är målning av 6.5 kvm tak, så är både materialkostnaden och arbetskostnaden väldigt tilltagna. Föreslår att du gör det själv.
Ändring Tillägg Avgående.W Wai Wong skrev:
Det är egentligen ett namn som används vid entrepenad men man använder det som vad kostar det när man kommer med en ändring under arbetet, eller lägger till ett moment som inte var med från början i offerten.
Tex du kommer på att du vill ha Unidrain istället för vanlig golvbrunn.
Det brukar vara besiktning vid 3 tillfällen, den första innan de stänger väggar och golv så att det går att kontrollera dragningen av vatten, avlopp och el samt att väggar och golv är tillräckligt stabila, t.ex. med reglar tillräckligt tätt. Det är mycket regler kring det som ska uppfyllas också.E Er Ar skrev:
Vi valde inte spottar utan har ledlister längs långsidorna somt belysningsramp på/framför spegelskåpen (ingick i skåpen). Men jag föredrar en plafond framför spottar, som jag inte gillar.E Er Ar skrev:
Klicka här för att svara