Hejsan,

Har fått in min första offert (änsålänge har jag haft hem 3 firmor varav en nu har skickat offert, har även planerat in 3 firmor till som ska lämna offert).

Jag vet ju att det inte är billigt detta, men jag som nybörjare och okunnig inom byggsvängen vill gärna kolla lite om nån har kommentarer på priser man får..

Badrummet är ca 2,5kvm litet. ~2.4m takhöjd (firman beräknar 16,5kvm tätskikt).
Jag bad dem ta fram kostnad för det vanliga, dvs riva, bygga med kakel/klinker och installera ny inredning, byta golvbrunn samt även förbereda för en liten tvättmaskin, fixa golvvärme och eventuellt installera en vägghängd toalett.


De specar följande:
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
6st Finja 460, 164kr st = 984 kr
2st Dolomit, 53kr st = 212 kr
4st Finja 280, 173kr st = 692 kr
1 liter Finja MSA = 102 kr
4st Väggrot, 147kr st = 588 kr
1 div elmaterial inkl. golvvärme och 4st spotlights, 9100 kr
1 div VVS-material inkl. golvbrunn och tvättmaskinsavlopp, 7600 kr
16,5 kvm tätskikt, 260kr st = 4290 kr
4st Prolight fix, 235kr st = 940 kr
1st Multifog = 297 kr
3st Silikon, 74kr st = 222 kr
1 liter takfärg = 166 kr
1st Golvsil rostfri = 120 kr
1st Arbetskostnad = 68 000 kr
1st Sophantering = 2100 kr
1st Resekostnad = 2800 kr

ROT-avdrag inkl. moms: 42 500 kr
Pris efter ROT-avdrag: 80 266 kr

Kakel, klinker, porslin, blandare och inredning ingår ej.

Tillägg för inbyggnadstoalett är 5625 kr inkl. moms (jag hade bett dem speca vad det kostar om jag väljer att köpa en sån WC)

Summa exkl. moms: 98 213 kr
Summa inkl. moms: 122 766,25 kr
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Jag funderar förstås på om materialkostnader som specas känns rimliga? Jag har faktiskt ingen aning vad allt sånt här kostar eller hur mycket som man måste använda. Skitsamma för småsumme-posterna, det viktiga är ju de saker som priset drar iväg på. Kom ihåg att alla priser de specar är exklusive moms. Tex är det normalt att golvvärme, sladdar/kontakter/brytare och 4 spottar 11375:- ?



Med inredning och kakel/klinkers hamnar jag väl på en bit över 100k om jag jagar reor och inte köper för dyrt väggkakel...

Hjälp snälla hjälp :p
 
Skriver dom timlön eller bara fast belopp där? På den ytan känns det lite över medel lite snabbt räknat.
 
De skriver exakt som jag har skrivit i mitt inlägg...så nej, inte timlön eller antal timmar, bara fast belopp.

Dock tror jag de nämnde att det tar c:a 3 veckor, öh nu vet jag inte hur de menade exakt om det då menas mantimmar eller ej. Jag vet inte hur många mantimmar som man räknar med är rimligt för ett litet badrum?

Men om det nu skulle vara 120 mantimmar (3v) så får jag timpriset till 68000*1,25/120 = 708 kr/h som låter högt för en hantverkare?

Men som sagt, nu vet jag ju inte om 120 mantimmar är en rimlig beräkning. Jag skulle ju förstås kunna be dem speca timpris och timmar också. Jag tycker väl att själva arbetskostnaden låter lite hög som sagt.

Ibland läser man tips om att riva ut allt själv, är det verkligen en bra idé och hur ser firmorna på att göra jobb där privatpersonen river ut allt?
 
Ja, 3v för 1 person är lite saftigt i mina ögon. Kanske 3v totalt men inte 40 timmars veckor. Försök få så många offerter som möjligt med antal timmar för arbetet, kanske svårt om de använder underentreprenad på elen men det viktigaste är ju själva rivningen och bygget för att kunna jämföra. Jag tror det är vanligt att beställaren river och förbereder själv och firman gör resten, fråga alla om det också.
 
Vi betalade några tusenlappar mer för ett större badrum. Då installerade vi en handdukstork och köpte badkar genom firman, annars ganska lik offert.
Så endast baserat på totalpris borde du kunna hitta en billigare om än marginellt. Gå också på känsla och intryck. Kom de t.ex. i tid när de skulle titta på badrummet osv.

Funderade också på rivningsaspekten men det går fort (max 1 dag för 2 man) att riva för firman så den kostnaden är liten i jämförelse med besväret att riva själv.
 
Är det ett j*a jobb och riva själv, eller sköter man det hyffsat smidigt? Jag är verkligen inte motsatt mot att jobba lite, och kan man sänka summan en del så kan man ju även köpa ett par schyssta verktyg som underlättar förstås. Idag är det tapet/matta i badrummet, inredning består av WC, handfat m/ skåp, duschväggar, skåp. Men är det väldigt mycket strul med att forsla material och få damm överallt så kan jag väl känna att det vore skönt att lämna över det till ett proffs.

Edit: Såg ditt svar nu med Micke.
Ja, gubben kändes vettig och seriös, det måste jag säga. Kom i tid och var vänlig och verkade lätt att prata med. Men borde inte arbetskostnaden, iaf plattläggningen som jag hört är ganska dyr, påverkas av storleken (lill-leken) på badrummet då?

Jag har planerat möte med 3 till firmor iaf, och väntar på en offert till från Bauhaus-samarbetsfirman som jag dock hört lite si och så om.

Comfort Uppsala har även gjort en sk "förhandsoffert" som är gjort utifrån beskrivningen av badrummet och inte inspektion på plats. Den landade på 76k efter ROT men håller på att kolla med dem exakt vad som ingår i materialväg (baskakel och klinkers ingick men vettesjuttom om spottar och golvvärme..). Dock gick det att uttyda att rotavdraget där var 45500 kr vilket ger en arbetskostnad på 91000kr. De hade ENBART specat ett totalpris med ingen som helst indelad specificering vilket jag tycker känns mindre seriöst, plus att den offerten kom c:a en vecka efter vad de sa till mig i butiken. Och jag har läst dåliga omdömen om dem, så jag tror de går bort direkt faktiskt.
 
Redigerat:
Ang. kostnaden för golvvärmen:

http://www.sigro.se/sv/golvvaerme-el/ebeco-cable-kit-200.php?group=prod_prod_grp-s1/74

Bara som exempel. Man skall komma ihåg att fullt så låga priser som i nätbutikerna är inte rimligt att få via hantverkaren. Men det känns kanske lite skumt om man får betala 400% påslag (inte ovanligt med 1000% också).

I ditt pris på 11 000 ingick ju även spottar och kanske dimmer? Spottar, om vi förutsätter LED kan kosta allt från 100kr till 1500kr, eller mer om det är exklusivt. Så där bör du kolla vad de har tänkt sig för spottar.

Men om vi som exempel tänker oss att du själv skulle köpa allt elmaterial, rör/slang, trådar kablar, golvärme LED spottar osv. Så skulle jag tro att du kommer under 3500 kr, utan att köpa dumsnålt.

Arbetskostnaden låter orimligt hög för ett så litet badrum. MEN det gör den alltid för alla badrumsrenoveringar.

Jag tror att det blir lite fel om man tänker sig bara en gubbe i 3v. Du har minst en byggare/plattsättare, Men också en elektriker en rörmokare, kanske en målare. Men å andra sidan kommer det inte att vara folk där varje dag under 3v.

I ett så litet badrum så är det kanske 25 moment som skall göras. Många av dem tar kanske bara 1 timme, men i praktiken räknar de med och debiterer för en halv dag, 4 timmar. Men planering, resa, bära in material och verktyg, bära ut osv.
 
Redigerat:
T
Att badrummet är antingen 3 kvm eller 5 kvm spelar inte så stor roll i tid, inte om det är en standardplatta, därav priserna ligger nära varandra om vi jämför två olika stora badrum.

Som sagt, att riva badrummet är en liten del i kostnaden och är inget du själv skulle tjäna på att göra då du ändå måste köpa typ en bilmaskin m.m.
 
Absolut, jag tänkte aldrig att det är en snubbe som ska vara här 8h om dagen i 3 veckor.. Bara ville uppskatta totalt antal mantimmar så jag kunde få en hum om timpris, och jag har läst i andra trådar att 110-130 mantimmar inte är helt uppåt väggarna som uppskattning.

Jotack, nog vet jag att spottar kan kosta HELT olika. Jag hade helst sett att de bara tagit med arbetskostnad där och låtit mig köpa spottar själv så jag kan välja fritt, det går säkert att snacka med firman om..

11000 inkl moms så ingick ju allt elmaterial dvs allt som behövs för att koppla, spottar, dimmer gör inte sån jäkla prisskillnad. Jag tänkte bara sätta 3 spottar faktiskt, och det känns som ganska mycket att punga ut med dem summan då jag inte kan tänka mig att kontakter, kablar, rör kostar så särskilt otroligt mycket (själva brytaren vet jag kan vara förvånansvärt kostsam om den är exklusiv..men kablar är inget att snacka om i det här sammanhanget). Det verkar som man kan få T2Blå golvvärmepaket för 2,5kvm för c:a 2k, men säg 3k för att ha lite marginal. Spottar köper jag gärna "lagom" dyra, bör gå alldeles utmärkt att få ett paket med 3st för en tusenlapp max. Då är vi uppe i 4k. Vad sjutton är det som ska kosta 7k till? För inte fanken är kablar av den här storleken speciellt dyra, och även om man köper en jäkligt fin flippbrytare för en tusenlapp så kommer man inte i närheten av ~11 000:-

Sånt får mig att bli lite småless.
 
Om golvvärmen/kostnaden för elprylar:
I gamla badrum finns ibland inte jordkabel framdragen, bara fas och nolla. Dessutom är det krav på jordfelsbrytare när man har värmegolv. Att dra fram nya kablar från elcentralen och installera jordfelsbrytare kan kosta ett par tusenlappar om det vill sig illa.
 
  • Gilla
TommySjoberg
  • Laddar…
Vi betalade för två olika golvvärmeslingor, 2125 och 1780 kr ink. moms. Rummen är på 4 respektive 6 kvm. Vet inte exakt hur långa slingorna var i varje rum, men det var attans mycket som lades ut i alla fall, runt 40m tror jag.

Som egen erfarenhet av vår renovering, skulle jag noga vilja kontrollera hur mycket timmar de uppskattar att de behöver lägga ned. För, där finns väldigt mycket luft vad jag upplevt, om det är fastpris och inte ett rörligt ni fått.

Sedan, sophantering, kan du inte köra till tippen själv? Så slipper du den kostnaden.

Och vad gäller rivning, det är ett ganska enkelt jobb egentligen, bara rör m.m. är pluggade. Så varför inte hyra in en billigare hantverkare till det? Själv hyrde jag in en äldre herre från ett företag som specialliserat sig på att hyra ut äldre. Kostade inte mycket i förhållande till vad de andra hantverkarna vill ha per timme.
 
Glöm inte räkna med restid... Bor man 3 mil utanför stan är ju det en timmas restid totalt varje dag.... Många missar det..
 
TommySjoberg skrev:
Glöm inte räkna med restid... Bor man 3 mil utanför stan är ju det en timmas restid totalt varje dag.... Många missar det..
Dom hade ju specat resekostnaden till 2 800 kr (plus moms).
 
Högst osannolikt att det skulle ta 120 timmar...
Även timpengen anser jag vara åt skogen!

Självfallet skall du vänta in alla offerter, ring runt lite och kolla vad andra hantverkare tar i timmen.

Ett annat tips är att köpa materialet själv, ev ta hantverkare på löpande timmar.
 
Hitta en seriös firma på löpande kostnad, väldigt ovanligt att de inte blir några ändringar vilket plussar på ett fast pris.
Ett fast pris är generellt alltid dyrare än löpande annars har byggaren räknat bort sej vilket ingen borde gotta sej åt.

Kolla upp referenser och kika själv på resultatet inte bara på va folk säjer.
Många skönmålar dom de anlitat fast dom är usla av nån anledning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.