Ny på det här!! :-[

Vilka övriga kostnader tillkommer när det står så här i annonsen?? ??? ???
"I priset ingår: Tomt, Grund- & markentreprenad, Bygglov, El-anslutning, Va och nyckelfärdigt hus enligt levernasbeskrivning 2002."


 
Helt klart bankens kostnader... Ingår försäkringar i nån form? kvalitetsansvarig antar jag är med. finns besiktningsgubbe och kostnaden för honom med??
 
Gäller en tomt hos Hjältevadshus.
 
vet ingenting om hjältevadshus, men håller med jureit, kolla leveransbeskrivningen noga... det finns mycket som inte står med i sådana...
 
Att icke glömma alla komunala avgifter + el-inkoppling (ca 18000). Kran, byggel, byggvatten.
 
Vet de vad som finns i grunden? Annars kan ju sprängning o sånt tillkomma.....Gäller att läsa det finstilta!
 
Tack för svaren!! :)
Nu vet jag att jag har MASSOR att lära mig. Ska försöka hålla till här och lära mig ännu mer innan vi går vidare i våra drömmar om ett nybyggt hus. :D
Tipsa mig gärna mer om vad som man måste tänka på. ::)
 
He he räkna med att du missar i alla fall 50 halvviktiga grejer, många går att åtgärda men flera får man leva med... en sån löjlig detalj som var vattenkranen på utsidan ska sitta missade jag, nu är det låååångt ifrån praktiskt...
 
Den skulle jag oxå ha glömt. ;)
Eller kanske inte, vi bor i radhus nu och vi har bara en kran på framsidan fast det är på baksidan den mesta växligheten finns. >:(
Men jo jag skulle nog ha glömt den iaf...

 
Andra kostnader som "tillkommer" från komunen är utstakning (markeringar var på tomten grunden ska stå).
Dom tar betalt beroende på hur många hörn grunden har. I vårt fall 12= 6000 kr. Sen tar dom betalt en gång till när grunden är klar för att kontrollera om man har gjort följt utstakningen. För detta tar dom 2000 i vår komun.

Sen ska man räkna med grovplanering av resten av tomten (om man behöver).
Normalt ingår grovplaneringen med 3 m runt huset men resten av tomten måste man planera ändå.

 
Jeswi,
Vi har kollat på ett liknande "erbjudande" från Hjältevadshus. Det gällde nybyggnation på 13 tomter, tror jag, längs samma gata.
Utan att gå in på leveransdekl. kan jag bara säga att produktionskalkylen (från Capitex) var ganska komplett.
De kostnader du nämnde ingick i vår kalkyl. Dessutom var pantbrev, bygglov, utsättning, besiktningar, räntor under byggtid också inkluderade.

Det som inte ingick var kvalitetsansvarig.

En sak jag reagerade på var att driftskostnaden var satt mellan c:a 15'-17' beroende på husmodell. Det kanske är så, men det känns lite snålt.
 
Jag undrar om dom räknade med 1 person i hushåll som fryser hela vinter ;D ;D

Skämt åt sido, beror på just det, var du hamnar, ytan du ska värma upp, antal i hushållet.
Kanske dom har inte räknat in försäkringen och fastighetsskatt i driften, enbart uppvärmning :-/
 
Bra idé ;D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.