ImageUploadedByTapatalk1360102145.577135.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Håller på att skissa på vår blivande övervåning. Innermåtten är 14500x5400 och 38` taklutning. Tycker jag har fått till den ganska bra men skulle gärna höra lite synpunkter...
 
Jag tycker det verkar vettigt. Tre bra sovrum och ett allrum. Jag hade nog velat att toadörren öppnades inåt så att någon som kommer upp i trappan slipper få den i skallen. Sätt gärna ett takfönster i badrummet. Vi bor i radhus och har takfönster i badrummet, och jämför man med de grannar som inte har det så är blir vårt badrum mycket luftigare och ljusare. Ett takfönster ovanför trappan kommer nog också att släppa ner massor av ljus till nedervåningen.

Jag hade tagit bort de inbyggda garderoberna i de två mindre sovrummen - de "förstör" en rak vägg och hindrar att man möblerar mot väggen. I framtiden kanske man vill ha soffa/säng/bokhyllor etc mot den väggen.
 
Toadörrar måste väll gå inåt pga våtrumströskeln?

Ja, garderoberna är jag också väldigt tveksam till men jag har sett att många hustillverkare har så...
 
Blir det inte lågt i tak över toan? Eller taket kanske inte lutar så mycket där?
 
Jo kanske det ja... Måste kolla det, alla vill ju inte sitta och kissa :)
 
Man kan ha skjutdörr till badrummet också, så lsipepr man diskutera ämnet :-D

Vrid toan 90 grader så försvinner probelmet med taket.
Sedan skulle jag nog byta plats på toa och badkar, så kan man ha ett hörnbadkar och därmed bättre takhöjd i badkarets huvudända. Och skippa de sneda hörnen, de må se trevliga ut på ritning, men stjäl mycket väggyta att möblera efter.
 
Vi höll på att göra precis det misstaget. Tejpade upp toan med tillfälliga väggar av plastfolie och upptäckte att det som såg jättebra ut på ritning inte funkade alls i verkligheten pga takhöjden.
 
Eller byta plats på toadörren och handfatet.
Och inbyggda garderober är ingen bra, precis som pelpet är inne på.
 
Ett takfönster ovanför toan borde fixa takhöjden.
Jag hade varit jättenoga med att ha ordentlig takhöjd ovanför badkaret så att man kan stå och duscha.
 
Takfönster ovanför badkaret är fantastiskt mysigt!!!

Badrumsdörren bör gå utåt, och inte vara skjutdörr!

Bodde själv med liknande planlösning innan jag flyttade till eget.
 
Måste man verkligen ha ståhöjd i badkaret när man har en dusch en meter bort?

Vrida toan 90grader.... Ska jag då flytta ut den en bit från stödbensväggen menar ni?

Stödbensväggen är 110 hög.
 
Som sagt. Mitt tips är att bygga en skalenlig modell av badrummet. Då märker du om du slår i taket när du skall pissa. Är väldigt lärorikt och gjorde att vi ritade om öv helt och hållet.
 
Om man vrider på toan slår man inte i huvet. Vi har så på övervåningen, så jag vet.
 
Vi har badkaret under snedtaket så långt in det går och det är inga problem. Visst får man böja sig men väl i badkaret så ligger man ändå ner. Varför stå i badkaret om man har en dusch brevid? Vi har också ett takfönster för toaletten och det fungerar riktigt bra och sedan släpper det in massor av ljus. Rekommenderas verkligen.
Vet inte heller om alla sneda väggar tillför någonting? Det blir väl lite dyrare att bygga om inte annat.
På din ritning har du soffor in mot väggarna och tänk på att det ska vara väldigt låga soffor för att det ska gå att sitta vettigt där. Vi har två låga fåtöljer in mot väggen och det går knappt att sitta där utan att slå i huvudet. Man måste skjuta ut dom en bit.
Håller med om synpunkterna på inbyggda garderber i väggarna. Känns som en dyr lösning som inte går att ändra på. Vi har valt att köra på flera byråer istället som går att ställa under snedtaket som man inte utnyttjar lika bra.
 
empame skrev:
Jo kanske det ja... Måste kolla det, alla vill ju inte sitta och kissa :)
Läs tråden om gula fläckar på golvet som inte går bort innan du bestämmer dig.
 
  • Gilla
Thomas_Blekinge och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.