3 427 läst · 6 svar
3k läst
6 svar
Övervakningskamera till TV
Hej!
Jag har en kabelansluten övervakningskamera (mörkerseende, med ljud) i ett pannrum, som jag vid driftsproblem har kunnat övervaka i vår TV i sovrummet.
Kameran (inköpt för 10+ år sedan på Clas Ohlson) har nu tyvärr slutat fungera.
Den var ansluten till TV:n via det analoga SCART-uttaget.
Jag behöver förslag på lösning att ersätta den med.
KRAV: Anslutning direkt i TV:n, som har de ordinära ingångarna på en modern platt-TV:
Wifi finns, liksom Chromecast.
Tacksam för tips!
Jag har en kabelansluten övervakningskamera (mörkerseende, med ljud) i ett pannrum, som jag vid driftsproblem har kunnat övervaka i vår TV i sovrummet.
KRAV: Anslutning direkt i TV:n, som har de ordinära ingångarna på en modern platt-TV:
Tacksam för tips!
Jag tror nog den billigaste lösningen blir att köpa en liten mini NVR som du ansluter med HDMI till TVn. Sedan skaffar du valfri Wifi eller trådade kamera med ONVIF protokoll (väldigt vabligt att kameror har det).GoForIt skrev:Hej!
Tacksam för tips!
https://www.24.se/hem-fritid/larm-sakerhet/kameraovervakning/hdd-mini-nvr-digital-videoinsp
Om det inte går att få tag på en kamera med HDMI utgång..
Jag tror att du kan nå framgång med en kamera liknande denna:
https://www.24.se/hem-fritid/biltil...MI496oyeys7gIVlxh7Ch3aIQmOEAQYASABEgJQ3_D_BwE
Detta var bara den första kameran jag snubblade över när jag sökte på "backkamera med rca"
Beroende på vad du har så kan det hända att du behöver en rca-scart adapter.
Edit: läste ditt inlägg lite noggrannare och såg att du ville ha ljud också, osäker om denna har det, andra modeller verkar det finnas på iaf.
Dessutom är det väl inte säkert att det finns scart på en modern tv längre. En RCA-HDMI adapter löser det bekymret.
https://www.24.se/hem-fritid/biltil...MI496oyeys7gIVlxh7Ch3aIQmOEAQYASABEgJQ3_D_BwE
Detta var bara den första kameran jag snubblade över när jag sökte på "backkamera med rca"
Beroende på vad du har så kan det hända att du behöver en rca-scart adapter.
Edit: läste ditt inlägg lite noggrannare och såg att du ville ha ljud också, osäker om denna har det, andra modeller verkar det finnas på iaf.
Dessutom är det väl inte säkert att det finns scart på en modern tv längre. En RCA-HDMI adapter löser det bekymret.
Redigerat:
Just backkameror har ju ofta lite lustig optik, men visst finns det fortfarande övervakningskameror med analog utgång att få tag på, den här t ex, men mikrofon kan bli värre. Analoga ingångar på moderna TV är det som sagt ofta värre med, men helt utrotade är de inte.
Att hitta kameror som direkt ansluts med HDMI t ex tror jag blir värre då de signalerna inte är gjorda för så långa avstånd som de analoga, och att få in signaler från olika IP-kameror kräver nog generellt sett en hel del pyssel.
Att hitta kameror som direkt ansluts med HDMI t ex tror jag blir värre då de signalerna inte är gjorda för så långa avstånd som de analoga, och att få in signaler från olika IP-kameror kräver nog generellt sett en hel del pyssel.
Det du troligtvis haft tidigare är en kamera med komposit signal som som man sedan lägger in via scart.
Har du även haft något som aktiverat bilden från kameran t.ex att den byter till kameran eller bild-i-bild (5–8V för 16:9, 9,5–12V för 4:3 på stift 8).
Ett bra tag sedan jag integrerade kameraövervakning i TV-apparater då den marknaden dött ut och ersatts med modernare system.
Du bör kunna ersätta med en ny kamera med komposit signal.
Har du även haft något som aktiverat bilden från kameran t.ex att den byter till kameran eller bild-i-bild (5–8V för 16:9, 9,5–12V för 4:3 på stift 8).
Ett bra tag sedan jag integrerade kameraövervakning i TV-apparater då den marknaden dött ut och ersatts med modernare system.
Du bör kunna ersätta med en ny kamera med komposit signal.
Tack för svar!
SCART finns på TV:n, men jag inser att det är en förlegad anslutningsform.
Dessutom har den 2xHDMI, SIDE AV?, YPbPr? samt VGA/PC..
Kabelavståndet mellan kamera och TV under 5 m (pannrum finns på våning under).
Det har aldrig funnits någon bildaktivering i TV:n, utan växlingen har skötts manuellt (via fjärrkontrollen) efter larm från pannrummet.
Fler förslag?
SCART finns på TV:n, men jag inser att det är en förlegad anslutningsform.
Dessutom har den 2xHDMI, SIDE AV?, YPbPr? samt VGA/PC..
Kabelavståndet mellan kamera och TV under 5 m (pannrum finns på våning under).
Det har aldrig funnits någon bildaktivering i TV:n, utan växlingen har skötts manuellt (via fjärrkontrollen) efter larm från pannrummet.
Fler förslag?