Hej igen de är Åke som har byggt om en oljetank, vill ha synpunkter på min tänkta varmvattenkoppling(Slingorna i tanken).
Jag har 4st slingor i tanken varav jag har seriekopplat två av dem till varmvattnet, vardera 15 meter långa, totalt 30 m för varmvattnet alltså.
Jag har då två st. slingor över som jag inte kopplat in, dessa två är också seriekopplade och nu tänkte jag att jag skulle koppla in även de på varmvattnet och uttnyttja samtliga 4 slingor i tanken till varmvattnet och värmen kör jag från acc tanken direkt, vilket fungerar kanon, jag var osäker på om det skulle fungera och gjorde därför extra slingor att köra värmen på men som sagt nu vart de över då det fungerar att köra direkt från acc tanken.
Om jag kopplar in även dessa två slingor, 22 M extra till varmvattnet så har jag totalt 52 M slinga för varmvattnet istället för 30 M som nu, de borde väl vara en vinst?
Kan ni komma med kommentarer på hur jag tänkt koppla detta vore jag glad.
Kan säga att jag provkört systemet ett tag nu och jag får ut ca 10 dagar när jag eldar upp systemet och det kostar nästan 2 laddningar ved så det vart en avseevärd skillnad mot förut då jag fick elda varannan dag på sommaren och varje dag på vintern.
Vit linje = Kallvatten
Röd linje = varmvatten
Svart kryss = tempreglerare
Gula kryss = kranar
m. v. h. Åke