Upptäckte att slangen till expansionskärlet på vår elpanna/vv-beredare lossnat, det sprutade vatten ryckvis ur röret. Stängde invattnet, när jag testade att sätta på det igen ökade trycket till över 2 och den röda markeringen. Jag kan verkligen inget om dessa saker men vattnet är iaf avstängt och elementen har slutat låta.
Är det luft i elementen (som varit avstängda snart 3 mån och inte luftats på minst ett par år, nycklarna jag har köpt passar inte) som orsakat övertrycket eller vad kan det vara? Vore bra om jag kan fixa detta själv
Tack för hjälpen!
Är det luft i elementen (som varit avstängda snart 3 mån och inte luftats på minst ett par år, nycklarna jag har köpt passar inte) som orsakat övertrycket eller vad kan det vara? Vore bra om jag kan fixa detta själv
Tack för hjälpen!
Moderator
· Stockholm
· 52 445 inlägg
Det där kan bero på två saker.
Till att börja med så skall man tänka på att det finns två olika "vatten kretsar" i och till pannan.
Du har dels tappvatten som kommer in kallt till vv beredarfunktionen, och kommer ut varmt till kranarna i huset. Dels har du ett slutet system för uppvärmning.
Jag tolkar din beskrivning som att det är värmesystemet som strular.
Värmesystemet kan fyllas på med tappvatten via en kran, den har man för att kunna fylla på om trycket sjunkit. Det är den enda förbindelsen mellan tappvatten (som har högt tryck), och värmesystemet som har lågt tryck. Att vatten nu sprutar ut, betyder att säkerhjetsventilen öppnar. Och på din beskrivning låter det som du får övertryck, så ventilen skall öppna. Annars kan det ofta vara fel på säkerhetsventilen så att den hänger upp sig och släpper ut hela tiden.
Om du med "invatten" menar huvudkranen, stänger av allt vatten till huset? Eller menar du påfyllningskranen till värmesystemet?
Om du öppnar påfyllningskranen till värmesystemet, så skall trycket öka, du skall bara släppa in så mycket vatten att trycket blir lagom (ofta ca, 1 - 1,5).
Men om påfyllningskranen är stängd men trycket ändå ökar snabbt när du öppnar huvudkranen, så är något fel.
Vid en sådan snabb tryckökning så måste det bero på att vatten tränger in från tappvattensidan. Antingen genom att påfyllningskranen läcker, eller att där finns någon annan läcka i pannan mellan systemen (dyrt).
Vid en långsam tryckökning så kan det vara expansionskärlet som är trasigt. Eller om trycket ökar snabbt vid minsta lilla öppning av påfyllningsventilen.
Exp. kärlet fungerar genom att det sitter en uppblåst boll inne i kärlet. När trycket i systemet ökar så trycks bollen ihop, vatten trycks in i kärlet. Det balanserar tryckökningen som uppstår när vattnet blir varmt. När vattnet svalnar, så sjunker trycket och bollen tränger ut vattnet i systemet igen.
OM bollen är trasig, så gör temperaturökningen att trycket ökar, men eftersom kärlet redan är fullt med vatten så kan den ökade volymen på vattnet inte ta vägen någonstans. Trycket ökar då dramatiskt, och säkerhetsventilen öppnar, trycket sjunker,
När då vattnet svalnar, så blir det istället undertryck, vacuum i systemet, det saknas vatten. Då kommer det att läcka in luft genom olika rörkopplingar, kopplingarna är vattentäta, men inte gastäta. När trycket sedna ökar vid nästa uppvärmning, så har luften placerat sig på olika ställen i systemet långt från någon läckande koppling, så luften stannar. Och vattentrycket ökar snabbt, mer vatten läcker ut genom säkerhetsventilen, sedan sugs mer luft in osv.
Till slut har det kommit in så mycket luft i systemet att det fungerar som expansionskärl, vid tryckökning trycks luften i en radiator ihop istället.
Men på din beskrivning låter det som du får in vatten från tappvattensidan, antingen genom att påfyllningskranen är öppen eller läcker, eller genom att det är en läcka inne i pannan.
Till att börja med så skall man tänka på att det finns två olika "vatten kretsar" i och till pannan.
Du har dels tappvatten som kommer in kallt till vv beredarfunktionen, och kommer ut varmt till kranarna i huset. Dels har du ett slutet system för uppvärmning.
Jag tolkar din beskrivning som att det är värmesystemet som strular.
Värmesystemet kan fyllas på med tappvatten via en kran, den har man för att kunna fylla på om trycket sjunkit. Det är den enda förbindelsen mellan tappvatten (som har högt tryck), och värmesystemet som har lågt tryck. Att vatten nu sprutar ut, betyder att säkerhjetsventilen öppnar. Och på din beskrivning låter det som du får övertryck, så ventilen skall öppna. Annars kan det ofta vara fel på säkerhetsventilen så att den hänger upp sig och släpper ut hela tiden.
Om du med "invatten" menar huvudkranen, stänger av allt vatten till huset? Eller menar du påfyllningskranen till värmesystemet?
Om du öppnar påfyllningskranen till värmesystemet, så skall trycket öka, du skall bara släppa in så mycket vatten att trycket blir lagom (ofta ca, 1 - 1,5).
Men om påfyllningskranen är stängd men trycket ändå ökar snabbt när du öppnar huvudkranen, så är något fel.
Vid en sådan snabb tryckökning så måste det bero på att vatten tränger in från tappvattensidan. Antingen genom att påfyllningskranen läcker, eller att där finns någon annan läcka i pannan mellan systemen (dyrt).
Vid en långsam tryckökning så kan det vara expansionskärlet som är trasigt. Eller om trycket ökar snabbt vid minsta lilla öppning av påfyllningsventilen.
Exp. kärlet fungerar genom att det sitter en uppblåst boll inne i kärlet. När trycket i systemet ökar så trycks bollen ihop, vatten trycks in i kärlet. Det balanserar tryckökningen som uppstår när vattnet blir varmt. När vattnet svalnar, så sjunker trycket och bollen tränger ut vattnet i systemet igen.
OM bollen är trasig, så gör temperaturökningen att trycket ökar, men eftersom kärlet redan är fullt med vatten så kan den ökade volymen på vattnet inte ta vägen någonstans. Trycket ökar då dramatiskt, och säkerhetsventilen öppnar, trycket sjunker,
När då vattnet svalnar, så blir det istället undertryck, vacuum i systemet, det saknas vatten. Då kommer det att läcka in luft genom olika rörkopplingar, kopplingarna är vattentäta, men inte gastäta. När trycket sedna ökar vid nästa uppvärmning, så har luften placerat sig på olika ställen i systemet långt från någon läckande koppling, så luften stannar. Och vattentrycket ökar snabbt, mer vatten läcker ut genom säkerhetsventilen, sedan sugs mer luft in osv.
Till slut har det kommit in så mycket luft i systemet att det fungerar som expansionskärl, vid tryckökning trycks luften i en radiator ihop istället.
Men på din beskrivning låter det som du får in vatten från tappvattensidan, antingen genom att påfyllningskranen är öppen eller läcker, eller genom att det är en läcka inne i pannan.
Jättetack för all info!
Jag har två kranar på röret och den övre är stängd, vi har inget vatten i kranarna i huset. Den andra kranen är öppen och har, såvitt jag vet, alltid varit det. Antar att det då är tappvattenkranen. Ska den normalt vara stängd?
Jag har två kranar på röret och den övre är stängd, vi har inget vatten i kranarna i huset. Den andra kranen är öppen och har, såvitt jag vet, alltid varit det. Antar att det då är tappvattenkranen. Ska den normalt vara stängd?
Moderator
· Stockholm
· 52 445 inlägg
Lägg upp lite bilder, både där man ser rören i stort, och lite mer detaljerat runt kranarna.
Den kran du stänger verkar ju vara huvudkravet. Och den som du menar, alltid varit öppen, kanske är påfyllningen till värmesystemet, och borde vara stängd. Det skulle kunna förklara det som händer.
Den kran du stänger verkar ju vara huvudkravet. Och den som du menar, alltid varit öppen, kanske är påfyllningen till värmesystemet, och borde vara stängd. Det skulle kunna förklara det som händer.
H hempularen skrev:
Hej igen!H hempularen skrev:
Nu har vår VVS-are varit här och såväl ventil som panna är tydligen kassa, fortsatt stigande tryck efter ventillagning. Ser ut att bli en ny panna vilket jag gått och väntat på då den vi har är flera årtionden gammal. Nibe och Värmebaronen ska vara bra? Är det bäst att beställa via VVS-aren eller blir det både billigare och bra att göra på annat sätt?
Tack ni goa för era svar och engagemang!
Då var väl inte ventilen trasig. Men sa du inte att du stängt av vattnet i hela huset?
Jag får inte alls ihop din felbeskrivning.
Jag får inte alls ihop din felbeskrivning.
P Pippiflickan skrev:Hej igen!
Nu har vår VVS-are varit här och såväl ventil som panna är tydligen kassa, fortsatt stigande tryck efter ventillagning. Ser ut att bli en ny panna vilket jag gått och väntat på då den vi har är flera årtionden gammal. Nibe och Värmebaronen ska vara bra? Är det bäst att beställa via VVS-aren eller blir det både billigare och bra att göra på annat sätt?
Tack ni goa för era svar och engagemang!
D Daniel 109 skrev:
Enl VVS-aren så var den det när han synade den. Jag vet inte om han lagade eller bytte ut den och sedan ev tog bort den nya när han såg att det ändå inte funkade?D Daniel 109 skrev:
Vad är det du ser som tveksamt? Själv kan jag noll och intet om detta så jag förlitar mig på andra med bättre koll, tacksam för all input!
Tydligen läcker varmvattenberedningen i pannan, den består oftast av kopparspiral omsluten av vattnet i pannan. Då är det kört!
Vad för panna? Ved, olja, pellets ?
Kolla pannor på Rilkaby Rör så får du ett hum om din VVS kille försöker ta i för kraftigt.
Vad för panna? Ved, olja, pellets ?
Kolla pannor på Rilkaby Rör så får du ett hum om din VVS kille försöker ta i för kraftigt.
Det kom bilder!
Varmvattenslingan sitter under den fastskruvade plåten och kan lyftas upp för service och utbyte.
Kolla med panntillverkaren för reservdelar.
Varmvattenslingan sitter under den fastskruvade plåten och kan lyftas upp för service och utbyte.
Kolla med panntillverkaren för reservdelar.
Uppenbarligen har han bytt påfyllningsventil. När det inte hjälpte konstaterade han att felet finns i varmvattenberedaren. Men om du stänger av vattnet till huset så ska det ändå inte trycket kunna stiga.
Moderator
· Stockholm
· 52 445 inlägg
För det första, prata med ditt försäkringsbolag. Ibland är faktiskt villkoren osannolikt bra. Jag har en kollega som fick ut 5 eller 7 000 när hans 40 åriga panna behövde bytas.
För det andra, om du nu skall byta panna så kan det vara läge att fundera på vilken uppvärmning du vill ha i huset. Vi ser inte vad du har för panna idag, men om det ex. är en oljepanna, eller ren elpanna. Så har du stora vinster om du kan byta till bergvärme, som exempel.
Det finns snålvarianter på byte också. Det är relativt vanligt att man behåller den defekta pannan som uppvärmning, men sätter en separat varmvattenberedare. Beredaren kan antingen drivas på el, eller från pannan.
En sådan snålvariant på byte, kan ge en möjlighet att behålla bef. panna något eller några år, tills man hunnit bestämma sig för ev. byte av värmekälla (luft/berg osv), och/eller får lite ordning på sin likviditetsplanering.
För det andra, om du nu skall byta panna så kan det vara läge att fundera på vilken uppvärmning du vill ha i huset. Vi ser inte vad du har för panna idag, men om det ex. är en oljepanna, eller ren elpanna. Så har du stora vinster om du kan byta till bergvärme, som exempel.
Det finns snålvarianter på byte också. Det är relativt vanligt att man behåller den defekta pannan som uppvärmning, men sätter en separat varmvattenberedare. Beredaren kan antingen drivas på el, eller från pannan.
En sådan snålvariant på byte, kan ge en möjlighet att behålla bef. panna något eller några år, tills man hunnit bestämma sig för ev. byte av värmekälla (luft/berg osv), och/eller får lite ordning på sin likviditetsplanering.
H hempularen skrev:För det första, prata med ditt försäkringsbolag. Ibland är faktiskt villkoren osannolikt bra. Jag har en kollega som fick ut 5 eller 7 000 när hans 40 åriga panna behövde bytas.
För det andra, om du nu skall byta panna så kan det vara läge att fundera på vilken uppvärmning du vill ha i huset. Vi ser inte vad du har för panna idag, men om det ex. är en oljepanna, eller ren elpanna. Så har du stora vinster om du kan byta till bergvärme, som exempel.
Det finns snålvarianter på byte också. Det är relativt vanligt att man behåller den defekta pannan som uppvärmning, men sätter en separat varmvattenberedare. Beredaren kan antingen drivas på el, eller från pannan.
En sådan snålvariant på byte, kan ge en möjlighet att behålla bef. panna något eller några år, tills man hunnit bestämma sig för ev. byte av värmekälla (luft/berg osv), och/eller får lite ordning på sin likviditetsplanering.
Hej alla kunniga och vänliga!
Vattnet i husets kranar var avstängt, vattnet till elementen var det inte. VVS-aren bytte ventil, trycket fortsatte att stiga så snart vi öppnade husvattnet igen. Efter inspektion av vv-beredaren konstaterade VVS-aren att det inre av de två vv-kärlen var trasigt (det som ger vv till kranarna, inte det yttre som ger vv t elementen). Jag väntar på priser men har också tagit kontakt med kommunen ang fjärrvärme. Kostnaden verkar kunna landa på ungefär detsamma, då får jag också fiber installerat utan extra kostnad. Köper idag el från annan leverantör och nyttjar endast nätet här, har alltid upplevt att det lokala elbolaget varit lite dyrt. Med fjärrvärmen låser jag mig.
Ha en fin helg!