7 534 läst · 49 svar
8k läst
49 svar
Överta lån efter skilsmässa
Sida 1 av 4
Hej, svärmor 72 år har skilt sig och står nu som ensam ägare till huset. Hennes fd make står fortfarande med på lånet. Totala lånesumman är 2,2 miljoner och husets värde är 4,1 miljoner. Hon har den lägsta pensionen, runt 9500:-/mån (efter skatt). Hon skulle nu behöva överta hela lånet men det finns ingen bank som kan hjälpa till. Hon har en enskild firma och jobbar när hon känner för det och därför har hon låg inkomst från det, ca: 5000:-/mån efter skatt och kostnader. Hon kommer strax beviljas pensionstillägg på ca: 3500:-/mån (efter skatt).
Finns det något sätt att få till detta så hon kan bo kvar?
Finns det något sätt att få till detta så hon kan bo kvar?
Medlem
· Västernorrland
· 10 887 inlägg
Är det ett sunt tänk att bo kvar då? Jag förstår ju poängen men hur många år till kan det handla om då innan man kanske är oförmögen att sköta ett hus? Det är ju lätt att vara nostalgisk men ibland är ju det enda rätta att vara lite realistisk.
Jo det kan hon, dock har hon fritidsintresse av hundsport så mkt tid går åt till det. Under pandemin kan det bli svårt att öka inkomsten och fd maken behöver lösgöras från lånet relativt snart.P Pin skrev:
Det kanske inte är helt sunt men hon är fruktansvärt pigg och klar och bor i sitt drömhus sen många år tillbaka. Hon har ju folk omkring som kan hjälpa till så hon kanske kan bo kvar i 10 år om inget inträffar.S Stefan1972 skrev:
Medlem
· Västernorrland
· 10 887 inlägg
Det kanske finns någon i släkten som är bättre bemedlad och som kanske är intresserad av huset i framtiden? Om nån annan köper det så kan ju personen som bor där hyra det tills vidare.
Moderator
· Stockholm
· 52 423 inlägg
Den enda lösning jag kan se är om hennes barn kan gå in som medlåntagare. Fast OM det går så påverkar det ju barnens kreditvärdighet.
Sedan skulle jag nog också rekommendera att hon byter bostad. Om man tänker sig att man iofs. kan klara huset i 10 år till, men klarar hon att flytta om 10 år?
Sedan skulle jag nog också rekommendera att hon byter bostad. Om man tänker sig att man iofs. kan klara huset i 10 år till, men klarar hon att flytta om 10 år?
Detta har vi försökt med, dock sitter samtliga barn med egna hus och egna lån.H hempularen skrev:
Svärmor får försöka hitta en bulvan på Tinder.....