Hej, svärmor 72 år har skilt sig och står nu som ensam ägare till huset. Hennes fd make står fortfarande med på lånet. Totala lånesumman är 2,2 miljoner och husets värde är 4,1 miljoner. Hon har den lägsta pensionen, runt 9500:-/mån (efter skatt). Hon skulle nu behöva överta hela lånet men det finns ingen bank som kan hjälpa till. Hon har en enskild firma och jobbar när hon känner för det och därför har hon låg inkomst från det, ca: 5000:-/mån efter skatt och kostnader. Hon kommer strax beviljas pensionstillägg på ca: 3500:-/mån (efter skatt).
Finns det något sätt att få till detta så hon kan bo kvar?

Eftersom man ska klara 7% ränta eller vad det är så tror jag det blir svårt. Jag får då inte lån på så mycket själv och tjänar betydligt bättre.

• Gilla
Festlund och 3 till
  • Laddar…
Är det ett sunt tänk att bo kvar då? Jag förstår ju poängen men hur många år till kan det handla om då innan man kanske är oförmögen att sköta ett hus? Det är ju lätt att vara nostalgisk men ibland är ju det enda rätta att vara lite realistisk.

• Gilla
Festlund och 4 till
  • Laddar…
Kan hon jobba mer om "hon jobbar när hon känner för det"? Så mycket mer och med så säker inkomst att hon klarar ett större lån?

• Gilla
Papphammar666 och 1 till
  • Laddar…
P Pin skrev:
Kan hon jobba mer om "hon jobbar när hon känner för det"? Så mycket mer och med så säker inkomst att hon klarar ett större lån?
Jo det kan hon, dock har hon fritidsintresse av hundsport så mkt tid går åt till det. Under pandemin kan det bli svårt att öka inkomsten och fd maken behöver lösgöras från lånet relativt snart.

• Gilla
Pin
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Är det ett sunt tänk att bo kvar då? Jag förstår ju poängen men hur många år till kan det handla om då innan man kanske är oförmögen att sköta ett hus? Det är ju lätt att vara nostalgisk men ibland är ju det enda rätta att vara lite realistisk.
Det kanske inte är helt sunt men hon är fruktansvärt pigg och klar och bor i sitt drömhus sen många år tillbaka. Hon har ju folk omkring som kan hjälpa till så hon kanske kan bo kvar i 10 år om inget inträffar.

Det kanske finns någon i släkten som är bättre bemedlad och som kanske är intresserad av huset i framtiden? Om nån annan köper det så kan ju personen som bor där hyra det tills vidare.

• Gilla
Festlund och 3 till
  • Laddar…
Den enda lösning jag kan se är om hennes barn kan gå in som medlåntagare. Fast OM det går så påverkar det ju barnens kreditvärdighet.

Sedan skulle jag nog också rekommendera att hon byter bostad. Om man tänker sig att man iofs. kan klara huset i 10 år till, men klarar hon att flytta om 10 år?

• Gilla
Festlund och 3 till
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Det kanske finns någon i släkten som är bättre bemedlad och som kanske är intresserad av huset i framtiden? Om nån annan köper det så kan ju personen som bor där hyra det tills vidare.
Ja, det skulle ev. kunna gå, dock blir inte det köpet isf till vad huset är värderat till

H hempularen skrev:
Den enda lösning jag kan se är om hennes barn kan gå in som medlåntagare. Fast OM det går så påverkar det ju barnens kreditvärdighet.

Sedan skulle jag nog också rekommendera att hon byter bostad. Om man tänker sig att man iofs. kan klara huset i 10 år till, men klarar hon att flytta om 10 år?
Detta har vi försökt med, dock sitter samtliga barn med egna hus och egna lån.

Kan inte Hypotekspension eller liknande vara ett alternativ? Vet inget mer om dessa i detalj, bara det som tjatas via reklam ...

• Gilla
Stefan Nordqvist
  • Laddar…
TeroM TeroM skrev:
Kan inte Hypotekspension eller liknande vara ett alternativ? Vet inget mer om dessa i detalj, bara det som tjatas via reklam ...
Vi är inne på det men det är inte ekonomiskt. När man är 72 år får man låna till 36% av husets värde, resterande skulle barnen kunna lösa.

TeroM TeroM skrev:
Det skjuter på problemet i tex fem år. I princip lånar hon mer för att ha råd med det första lånet...

Svärmor får försöka hitta en bulvan på Tinder.....

• Haha
  • Gilla
Festlund och 7 till
  • Laddar…
Sälj huset för 2,2 mot rätt att bo kvar där så länge hon behöver.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.