A
Hej! Befinner oss i Eskilstuna där det nu är påtaglig nederbörd samt plötsligt elavbrott i vårt område. Detta innebär att dräneringspumpen utanför inte fungerar och att det översvämmar i källaren. Även säkerhetspumpen och brunnen jag installerat fungerar inte utan el.

Vet inte vad jag ska ta mig till, lagt handdukar i panik som ni ser på bilden. Är så trött på att försäkringsbolaget LF inte hjälper oss förebygga detta!

Tacksam för all assistans! Mvh desperat villaägare

A
Bilder

• Slitet rum, fläckiga väggar, kvarlämnade kläder, elinstallationer, renoveringsbehov.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Betonggolv och vägg med skador, fukt, mögel och avflagning i ett ofärdigt utrymme.
    Skapa konto
  • Försummat utrymme, exponerade murblock, kläder på golv, elinstallationer, gult ljus, renoveringsarbete pågår kanske.
    Skapa konto
  • Wow
Nalleman64
  • Laddar…
Hur ska f-bolaget förebygga detta? Varför har ni inte dränerat istället för pump, eller både och ?

• Gilla
mikethebik
  • Laddar…
JanneJanne123
Ser tråkigt ut, men varför skulle försäkringsbolaget förebygga det där tänker du?

• Gilla
mikethebik
  • Laddar…
H
Stor pump är det?
Kanske kan va idé att ha ett backup el aggregat att driva en pump med när du vet att problemen finns där.
Sen är det väl du som ska förebygga detta Och inte LF eller?

A
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Ser tråkigt ut, men varför skulle försäkringsbolaget förebygga det där tänker du?
för att jag fick översvämning en gång när pumpen gav vika i våras men de vägrade hjälpa till på något sätt då. Denna brunn och pump här inne byggdes då…

Det är väl ändå ditt ansvar att förhindra detta, inte försäkringsbolaget?
Om det är ofta förekommande med strömavbrott har man en generator just för nöddrift av exempelvis pumpar.

• Gilla
mikethebik
  • Laddar…
A
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Hur ska f-bolaget förebygga detta? Varför har ni inte dränerat istället för pump, eller både och ?
Har inte hunnit sen översvämningen i våras. Kostar ju så enormt mycket 🥺

JanneJanne123
Elpris_123 skrev:
för att jag fick översvämning en gång när pumpen gav vika i våras men de vägrade hjälpa till på något sätt då. Denna brunn och pump här inne byggdes då…
Vi skulle alla få dyra premier om försäkringsbolagen inte bara ska betala vid skador utan också betala skadeförebyggande underhåll. Att ha hus är dyrt tyvärr.

Om vi släpper ansvarsfrågan är elverk mitt bästa tips också, möjligen kan du få till en hävert med en vattenslang och sugkraft om du kan hitta en lägre punkt än brunnen inom slangavstånd, men det brukar vara svårt.

• Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
Elpris_123 skrev:
Har inte hunnit sen översvämningen i våras. Kostar ju så enormt mycket 🥺
En spade är inte så dyr.. men vart kommer vattnet ifrån?

A
plåtrickard plåtrickard skrev:
En spade är inte så dyr.. men vart kommer vattnet ifrån?
Dräneringspumpen utanför, när den ger vika kommer vattnet ifrån grunden igenom betongväggen… måste verkligen dränera huset.

• Wow
Nalleman64
  • Laddar…
Elverk funkar väl, så länge det inte är fasta elinstallationer vi pratar om. Måste ju finns en kontakt man kan rycka ut och plugga in i elverket. Hur är pumparna inkopplade?

Men som flera redan sagt, ett känt problem som detta måste man ha en nödlösning för innan det förutsägbara händer. Att det regnar och blir strömavbrott är 100 % förutsägbart.

• Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Men fortfarande undrar jag hur det kan bli så mycket vatten från dräneringspumpen?
Är stuprören kopplade till markrör?
Det jag menar är att det är väldigt mycket vatten för att komma från dränering..
Sen om inte källaren är inredd med organiskt matrial så hade jag inte fått jättepanik.. vatten torkar

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Hur ofta är det strömavbrott?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.