5 062 läst · 7 svar
5k läst
7 svar
Översvämning av tomt
Jag har en tomt där det varje år svämmar över när det blir vår eller när det regnar mycket (det står vatten och tomten har svackor vilket gör att vattnet står där). Till saken hör att tomten ligger inom ett område som utreds just nu (detaljplan) vilket har gjort att man inte kan få bygglov just nu. Vad kan man göra för att få bort vattnet från tomten utan att man måste ha bygglov? Kan man få anlägga en pumpgrop/brunn och pumpa bort vattnet utan att det krävs bygglov? Finns det några andra saker man kan göra?
MVH
P
MVH
P
Diversearbetare
· Göteborg
· 9 574 inlägg
Kan du inte ens ansöka om marklov?
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
Kan du inte bara gräva ett dike? Det borde väl inte kräva några tillstånd.
Men du måste ju ha någonstans att leda ut vattnet förstås.
Men hur ser det ut på djupet?
Vill du verkligen bygga och bo i ett hus i en sådan "sjö"?
Är detta kanske en av anledningarna till att området "utreds"?
Lycka till med tomten, hoppas att det löser sig med dräneringen!
Men du måste ju ha någonstans att leda ut vattnet förstås.
Men hur ser det ut på djupet?
Vill du verkligen bygga och bo i ett hus i en sådan "sjö"?
Är detta kanske en av anledningarna till att området "utreds"?
Lycka till med tomten, hoppas att det löser sig med dräneringen!
Ang jorden så är det en mix av sand och lera. Det stora huset står på berg och berörs inte av markförhållandena på den övriga delen av tomten. Men det rinner vatten från fastigheterna ovanför och ned till gräsmattan nedanför "berget". Det har tidigare funnits dränering men den har satts igen av fastighetsägaren där vattnet rann ut (fanns inget servitut) och detta var innan jag köpte tomten. Dike är tyvärr ingen lösning då jag inte kan leda vattnet någonstans.
Skälet till att man utreder området är att man skall dra in kommunalt vatten&avlopp samt göra en detaljplan med utökade byggrätter. Där kommer det en fin kostnad sedan
Marklov är svårt att få då det är stopp men jag skall försöka att vara snäll, glad och trevlig och försöka få igenom en dispens!
Skälet till att man utreder området är att man skall dra in kommunalt vatten&avlopp samt göra en detaljplan med utökade byggrätter. Där kommer det en fin kostnad sedan
Marklov är svårt att få då det är stopp men jag skall försöka att vara snäll, glad och trevlig och försöka få igenom en dispens!
Jag måste även ta hand om vatten som finns i marken och då blir det dränering av tomten. Men det kanske inte behövs marklov för det heller? Iallafall så behöver säkert miljökontoret säga sitt om man gör något.
Klart att du kan anlägga en pumpgrop och pumpa vatten på tomten utan bygglov. Däremot ska du ju fundera både en och två gånger på VAR du pumpar vattnet. Där kan du ju både bli osams med andra och göra saker som kräver lov/tillstånd/Inte är tillåtet.
Det kommer att pumpas till ett någonstans där jag får lov att släppa vttnet. Om det bli på någon annans mark (läs bonde med skogsmark) så skriver jag servitut innan det görs något.