Hej!
Ny här på byggahus.se.

Vad tror ni om detta protokoll på en överlåtelsebesiktning som vi är intresserade av. Det gåller framförallt krypgrunden som bör åtgärdas då det finns:
Mögelpåväxt på blindbotten (masonit board) samt Blindbotten lossnat i en skarv.
Enligt mäklaren så bör vi:
Beträffande grunden så bör man spruta mögelpåväxten med fungosid kostnad max 5.000:-kr samt sätta in 2 slingor "Trygghetsvakt" kostnad ca. 6.000:- kr/st som vid behov tar bort eventuell fuktighet i grunden
Man behöver inte byta ut något"

Ni kunniga, vad säger ni!?

Tack på förhand!
 
Om jag minns rätt finns svag biologisk tillväxt på 70% av husen. Sannolikt är det väl också beroende på husets ålder. Beskrivningen av mögelpåväxten är ju lite kortfattad. Skulle vara önskvärt att mäklaren gav ett omdöme om allvarlighetsgraden av förändringarna typ svag, eller kraftig samt om det finns andra tecken på dålig miljö typ lukt. Är marken plastad? Finns det biologiskt material?

Att mäklaren föreslår TV verkar lite övermaga. Metoden är ju vad jag vet inte testad så att man kan komma med en så tydlig rekommendation att just den skulle vara lämplig. Innan man föreslår aktiv avfuktning bör man nog ha koll på hur hög fuktigheten är.

Hur gammalt är huset? Finns det lukt?

Mitt intryck av beskrivningen är att detta är ett normaltillstånd i ett hus som är kanske 30 år och äldre.
 
Du bör ´prata med ngn som är byggare om ditt problem.
Helst ta dit en egen besiktningsman som kan förklara hur du bör göra.

Tänka på att mäklaren är SÄLJARE.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.