Hej!
Grannen har ansökt om att bygga 3 meter från min tomt (och delvis på prickad mark). Jag har yttrat mig, men byggnadsnämden har glömt att ta hänsyn till mitt brev (kopia finns och inskickat med mail så har bevis).
Mitt huvudsakliga skäl till att jag inte vill ha grannen närmare är att huset kommer skugga vår inglasade byggnad som står 2 meter från hans tomtgräns (mitt hus har stått där, inklusive inglasade verandan i ca 30-60 år och efter det har tomten styckats av så nära verandan som även finns med på planritiningarna). Hans bygge kommer även ligga precis framför vår solaltan.

Jag vill inte bråka med en blivande granne och vill bara överklaga om jag kan ha en mycket god chans.
Eftersom det i byggnadsnämndens protokoll står att grannar inte har yttrat sig, så vet jag ju inte om mitt ord har någon betydelse. Grannen har tidigare fått ca 4-5 avslag då de hela tiden haft större byggplaner än enligt detaljplanen och även på prickad mark. Nu har han/hon alltså fått godkänt. Vad gör jag?

Ring och fråga varför det inte står att du har yttrat dig.

• Gilla
Gsb
  • Laddar…
I vår kommun är det så att den som ska ha bygglov måste gå till grannarna för att få ett utlåtande. Där kan man skriva in sina synpunkter eller kryssa i att man inte har några invändningar. Grannarna ska alltså alltid yttra sig. Om dom skriver att ni inte yttrat er så borde inte bygglovsansökan ha behandlats i nämnden. (eller av tjänsteman).

• Gilla
Gsb
  • Laddar…
Stort tack. Det gick till Länsstyrelsen och där gick överklagan igenom!

• Gilla
bnord och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.