Thomas Forsmark Thomas Forsmark skrev:
Hej Rajjor

Precis samma sak har hänt på min värmepump 2 ggr. Har kollat med leverantören och han hade aldrig hört tals om nåt liknande. Jag bytte stickkontakt och uttag båda gångerna och kan bara hoppas att det inte händer igen

TF
”En gång är (kanske) ingen gång, två gånger är en vana!”

Att bara hoppas på att det inte händer igen låter farligt. Nöj dig inte med tillverkarens svar utan skaffa dig en ”second opinion”. Förslagsvis från en välrenomerad och certifierad elektriker.
 
  • Gilla
Magnus E K
  • Laddar…
R Rajjor skrev:
”En gång är (kanske) ingen gång, två gånger är en vana!”

Att bara hoppas på att det inte händer igen låter farligt. Nöj dig inte med tillverkarens svar utan skaffa dig en ”second opinion”. Förslagsvis från en välrenomerad och certifierad elektriker.
För egen del är den nya stickproppen och vägguttaget en högst tillfällig lösning som jag håller under noga uppsikt (stänger av pumpen på natten och om vi lämnar huset för säkerhets skull) i väntan på att installationen görs om på sätt som rekommenderats tidigare här i tråden.
 
B
Jag körde för ett antal år sedan en byggfläkt på 9A kontinuerligt i princip 24/7 under några månader. Blev ungefär samma resultat, fast det var i ett grenuttag på en fölängningskabel, inte i eluttaget. Böt då stickkontakten på fläkten och grenuttaget.

Samma sak hände dock igen vintern efter, så jag får väl ställa mig till skaran som är tveksamma till att kontinuerligt köra hög belastning på vanliga eluttag med stickproppskontakt.

Laster som är under kortare perioder, som en diskmaskin eller kaffebryggare känns mer rimliga att använda på det sättet.

Känner mig därför lite tveksam till vissa elbilsladdare som ansluts med vanlig kontakt till ett vanligt eluttag, känns som en risklösning.

Det är så lätt att fastansluta en LL vp, förstår inte att man inte gör rätt installation direkt.

min slutsats är i alla fall att det är olämpligt att ansluta höga kontinuerliga laster till vanliga eluttag med stickpropp.
 
  • Gilla
Magnus E K och 2 till
  • Laddar…
B BSOD skrev:
Jag körde för ett antal år sedan en byggfläkt på 9A kontinuerligt i princip 24/7 under några månader. Blev ungefär samma resultat, fast det var i ett grenuttag på en fölängningskabel, inte i eluttaget. Böt då stickkontakten på fläkten och grenuttaget.
Grenuttag är ofta sämre än den fasta installationen. Bland annat tunnare ledare.
B BSOD skrev:
Känner mig därför lite tveksam till vissa elbilsladdare som ansluts med vanlig kontakt till ett vanligt eluttag, känns som en risklösning.
Det är en ganska allmänt accepterad uppfattning.
 
A alfista skrev:
Men om du tittar på bilden så är det inte i anslutningsplinten på uttaget det hettat till (klämman närmast "härsdsmältan" är en X-plint, den plint som använts är en bit ifrån) så det är inte i det momentet installatören tabbat sig. I stickproppen däremot har det inte varit många rätt.
Du har helt rätt!! Missade bilden på stickproppen
 
gizmo007 gizmo007 skrev:
Problemet kan vara att det blir en kallflytning av kopparen som gör att det blir dålig kontakt och i sin tur ger varmgång.
Om detta kan vara en orsak, är det då anledningen till att det ska vara flerkardelig ledare vid skruvanslutning, såsom i ett stift?
 
R Rajjor skrev:
Om detta kan vara en orsak, är det då anledningen till att det ska vara flerkardelig ledare vid skruvanslutning, såsom i ett stift?
Du har en felaktig installation, gräv inte i ev. teoretiska/praktiska orsaker. Görs den riktigt behöver du inte fundera vidare.
Är nu dryg, följ råden här så får du en lösning som fungerar.
Hade satt en 0/1 brytare där uttaget sitter och med dragavlastning. Samt klamra anslutningskabel.
Sedan kommer det inlägg om behörighet, det får du avgöra själv vad du klarar.
 
A AndersS skrev:
Du har en felaktig installation, gräv inte i ev. teoretiska/praktiska orsaker. Görs den riktigt behöver du inte fundera vidare.
Är nu dryg, följ råden här så får du en lösning som fungerar.
Hade satt en 0/1 brytare där uttaget sitter och med dragavlastning. Samt klamra anslutningskabel.
Sedan kommer det inlägg om behörighet, det får du avgöra själv vad du klarar.
Absolut, jag är redan igång med att ta in offerter. Jag är bara nyfiken och tillika en praktiskt lagd teoretiker som vill veta hur saker och ting hänger ihop...;)
 
R Rajjor skrev:
Absolut, jag är redan igång med att ta in offerter. Jag är bara nyfiken och tillika en praktiskt lagd teoretiker som vill veta hur saker och ting hänger ihop...;)
Det finns mängder misstag du kan göra om du saknar kunskap. Så lägg krutet på hur det ska göras, inte alla fel som kan göras och teorier bakom.:cool:;)
Du får ibland vara praktiker, hur löser jag problemet.
 
  • Gilla
Rajjor
  • Laddar…
R Rajjor skrev:
Om detta kan vara en orsak, är det då anledningen till att det ska vara flerkardelig ledare vid skruvanslutning, såsom i ett stift?
Skruvanslutningar brukar inte vara begränsade så att bara flerkardelig kabel får användas. Efter att plasten smält i din stickpropp så lossnade stiftet från tråden lättare än det åkte ur uttaget. Jag tror inte att den skruvanslutningen någonsin varit dragen. Man får inte sätta stickpropp på den kabeln. Men jag tror inte att det var därför som det smälte..
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.