Det vi ser på bilderna i första inlägget är en enkardelig kabel. Och den skall som sagt inte sitta i en stickpropp. Men sedan står det i inlägg #8 att kardelerna inte var tvinnade. Så jag antar att den kabel som syns på bilden var ansluten i uttaget och inte i stickproppen. Det är i så fall förmodligen inget fel.

Med detta sagt är det en underlig lösning att låta kabeln gå genom väggen på det viset.
 
  • Gilla
multix och 1 till
  • Laddar…
R Rajjor skrev:
Värmepumpens placering ändrades för ca 2-3 år sedan av behörig installatör.
Äntligen kommer det där materialpåslaget som ska täcka reklamationerna till användning!
 
  • Gilla
  • Haha
GK100 och 20 till
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Det vi ser på bilderna i första inlägget är en enkardelig kabel. Och den skall som sagt inte sitta i en stickpropp.
Ska och ska. Får den?
 
Nyfniken Nyfniken skrev:
Ska och ska. Får den?
Jag kan inte hänvisa till något regelverk. Men jag har fått lära mig att man inte får sätta stickpropp på enkardelig kabel. Det är ju en installationskabel och inte en anslutningskabel. Och en fast installation gör man inte med stickpropp. För då är det inte en fast installation.
 
  • Gilla
multix
  • Laddar…
Nej.
 
S
ClasseClas ClasseClas skrev:
Jag håller med. Mina luft/luft-VP har manöverbrytare och mångtrådig gummikabel typ RDOE mellan utedel och brytare. Utedelarna tenderar ju att vibrera så det behövs en installation som klarar det. Nu pratar TS iofs om elanslutning via innerdelen vilket jag tror är ovanligt.
Jag har bara installerat Sanyo pumpar och där matas alltid innerdelen (eller matades, var några år sedan nu) :)
 
S
R Rajjor skrev:
Nej, kontakten sitter innomhus. Sladden går först (tror jag) från kontakten, genom väggen till utedelen och sedan tillbaka till innedelen.
Det där är så pinsamt för elektrikern att han säkerligen kommer installera en 1/0 brytare åt dig gratis där om du visar bilderna på vad han åstadkommit.
 
S SueCia skrev:
Jag har bara installerat Sanyo pumpar och där matas alltid innerdelen (eller matades, var några år sedan nu) :)
Ok, jag drog en slutsats från mina Daikinpumpar. :)
 
R Rajjor skrev:
Tvärtom. Kontakt-utedel-innedel.
Vad är det för fabrikat på din pump?
 
S SueCia skrev:
Det där är så pinsamt för elektrikern att han säkerligen kommer installera en 1/0 brytare åt dig gratis där om du visar bilderna på vad han åstadkommit.

Av alla LLVP jag installerat strömmen till och där LLVP montören varit först så har alltid den jäveln tagit någon meter av sin exq 4g1.5 kabel som han använder mellan inne och utedel kopplat in i utedelen på plintarna och sen satt stickpropp på andra änden för att köra igång pumpen. Så förmodligen är det ingen elektriker som gjort de där påhittet utan LLVPs installatören.
 
  • Gilla
Magnus E K och 2 till
  • Laddar…
Min fundering är om han var behörig elektriker eller kyltekniker. Kanske var båda...
 
ClasseClas ClasseClas skrev:
Vad är det för fabrikat på din pump?
Toshiba RAS-10PKVP-ND
 
A Avemo skrev:
Det vi ser på bilderna i första inlägget är en enkardelig kabel. Och den skall som sagt inte sitta i en stickpropp. Men sedan står det i inlägg #8 att kardelerna inte var tvinnade. Så jag antar att den kabel som syns på bilden var ansluten i uttaget och inte i stickproppen. Det är i så fall förmodligen inget fel.

Med detta sagt är det en underlig lösning att låta kabeln gå genom väggen på det viset.
Jag kanske uttryckte mig lite klumpigt. Vad jag menade var att sladden på bilden, som satt i stickproppen, inte hade några kardeler alls. Vilket jag nu lärt mig tack vare er, inte är tillåtet. (Sladden i väggen som går till uttaget hade dock det.)
 
Eftersom din VP strömmatas via utedelen borde du ha en elanslutning likt följande bild (exempelbild);
Utedel av värmepump med manöverbrytare och mångkardelig kabel vid husvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Dvs, fast montering med manöver-/arbetsbrytare och lämplig mångkardelig kabel till utedelen.
 
  • Gilla
Rajjor
  • Laddar…
Att installationskabeln på bild satt i stickproppen och inte i uttaget är så osannolikt att vi hade kunna hålla på i 290 inlägg innan det blev klarlagt. Det är fel och oansvarigt av pumpinstallatören vilket du bör tala om för dem. Men det är i sig inte orsaken till överhettningen utan i så fall felaktig anslutning (skruven dragen för hårt eller för löst).

Jag kan inte se om värmen kom ifrån stickproppen eller uttaget. Ledaren på bild visar tecken på bristfällig anslutning, så felet kan vara där i stickproppen. Men hur ser stiftet ut, det som sitter kvar i kåpan till uttaget? På bilden är det mörkt, men är det bränt som om det vore dålig kontakt med blecket i uttaget?

Hur som helst, nytt montage (av fackkunnig) bör vara en fast anslutning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.