ClasseClas ClasseClas skrev:
Eftersom din VP strömmatas via utedelen borde du ha en elanslutning likt följande bild (exempelbild);
[bild]
Dvs, fast montering med manöver-/arbetsbrytare och lämplig mångkardelig kabel till utedelen.
Tack för bild! Just så såg installationen ut på vårt förra hus där vi installerade en Panasonic 2007. Men om jag förstod rätt från nåt tidigare inlägg verkar det skilja mellan fabrikat hur matningen ser ut, via utedel eller via innedel.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Att installationskabeln på bild satt i stickproppen och inte i uttaget är så osannolikt att vi hade kunna hålla på i 290 inlägg innan det blev klarlagt. Det är fel och oansvarigt av pumpinstallatören vilket du bör tala om för dem. Men det är i sig inte orsaken till överhettningen utan i så fall felaktig anslutning (skruven dragen för hårt eller för löst).

Jag kan inte se om värmen kom ifrån stickproppen eller uttaget. Ledaren på bild visar tecken på bristfällig anslutning, så felet kan vara där i stickproppen. Men hur ser stiftet ut, det som sitter kvar i kåpan till uttaget? På bilden är det mörkt, men är det bränt som om det vore dålig kontakt med blecket i uttaget?

Hur som helst, nytt montage (av fackkunnig) bör vara en fast anslutning.
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Att installationskabeln på bild satt i stickproppen och inte i uttaget är så osannolikt att vi hade kunna hålla på i 290 inlägg innan det blev klarlagt. Det är fel och oansvarigt av pumpinstallatören vilket du bör tala om för dem. Men det är i sig inte orsaken till överhettningen utan i så fall felaktig anslutning (skruven dragen för hårt eller för löst).

Jag kan inte se om värmen kom ifrån stickproppen eller uttaget. Ledaren på bild visar tecken på bristfällig anslutning, så felet kan vara där i stickproppen. Men hur ser stiftet ut, det som sitter kvar i kåpan till uttaget? På bilden är det mörkt, men är det bränt som om det vore dålig kontakt med blecket i uttaget?

Hur som helst, nytt montage (av fackkunnig) bör vara en fast anslutning.
Jag är som sagt inte fackkunnig och inte heller kriminaltekniker ;-) men värmeutvecklingen verkar helt klart ha sitt centrum i stickkontakten (se bild).

Plasten i väggkontakten hade även den smält och höll kvar stiftet i vägguttaget när jag drog ur kontakten. (Det svarta på stiftet tror jag är bränd plast.) Milt våld krävdes men inte överdrivet mycket för att dra ut kontakten. Dvs fasen släppte från sitt stift lättare än det borde med tanke att det bara var lite bränd plast som höll kvar stiftet i vägguttaget. Sammantaget lutar det mot dålig anslutning mellan ledare och stift i kontakten.

Frågan jag ställer mig nu är varför detta inte skedde tidigare? Förvisso är det ingen fast installation men kontakten har ju suttit orörd i uttaget minst i ett par år.
 
  • Smält och skadad vit plaststickkontakt med brända stift liggande på ett bord.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Problemet kan vara att det blir en kallflytning av kopparen som gör att det blir dålig kontakt och i sin tur ger varmgång.
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
F
gizmo007 gizmo007 skrev:
Problemet kan vara att det blir en kallflytning av kopparen som gör att det blir dålig kontakt och i sin tur ger varmgång.
krävs väl nästan att det är tennlödning för kallflytning?
 
F
Fråga…. Luft/luft värmepumpen är fastskruvad och är som jag ser det fast monterad. Är det inte då krav på fast installation och stickpropp är olagligt?
 
  • Gilla
M_Lind
  • Laddar…
Skruven på pinnen som satt kvar i uttaget har troligen inte dragits ordentligt. På bilden med kabeländan syns svetsmärken på kopparen på den bruna ledaren. Antagligen har det gnistrat från första början med sämre och sämre kontakt som följd till det blev så dåligt att det överhettade.

Usel installation hursom. Bättre med en fast installation med brytare.
 
  • Gilla
GK100 och 3 till
  • Laddar…
S
G GoGetLost skrev:
Av alla LLVP jag installerat strömmen till och där LLVP montören varit först så har alltid den jäveln tagit någon meter av sin exq 4g1.5 kabel som han använder mellan inne och utedel kopplat in i utedelen på plintarna och sen satt stickpropp på andra änden för att köra igång pumpen. Så förmodligen är det ingen elektriker som gjort de där påhittet utan LLVPs installatören.
det har du förstås förmodligen rätt i. Jag har ju själv varit med om det ett par gånger :D men då brukar jag byta ut väggutaget mot 1/0 brytare efteråt :)
 
F fsn skrev:
Fråga…. Luft/luft värmepumpen är fastskruvad och är som jag ser det fast monterad. Är det inte då krav på fast installation och stickpropp är olagligt?
Det är tillåtet att ha den ansluten via stickpropp. Det är kombinationen installationskabel och stickpropp som inte är tillåten.

Element, varmvattenberedare, ugnar. Det finns en hel del utrustning som kan dra hög effekt under en längre tid och som ofta är stickproppsanslutna. Normalt fungerar det utmärkt. I det här fallet ser ju problemet ut att ha varit en dåligt åtskruvad koppling i stickproppen. Och mot lösa skruvplintar hjälper ju inga fasta inkopplingar.
 
  • Gilla
Rajjor
  • Laddar…
R Rajjor skrev:
Tack för bild! Just så såg installationen ut på vårt förra hus där vi installerade en Panasonic 2007. Men om jag förstod rätt från nåt tidigare inlägg verkar det skilja mellan fabrikat hur matningen ser ut, via utedel eller via innedel.

För några år sedan så kunde vissa pumpar matas från vilken som men nu för tiden så ska nästan alla pumpar matas från utedelen
 
Hej,
Detta fel är tyvärr inte då ovanligt tyvärr och ses oftast där belastningen är kontinuerligt hög som i detta fall en värmepump i kombination med att kabelförbindningen inte 100% fixerad i uttaget och då uppkommer ”glappkontakt”=varmgång.
Dessa uttag med snabbanslutning av kabeln är det lätt att ledaren inte hamnar rätt i hålet när fjädern till låsningen trycks in.
Sannolikt har installatören inte uppmärksammat detta och inte dragit i kabeln och känt efter vilket man alltid ska göra som installatör…
Det skulle också kunna bero på att uttaget var bristfälligt från fabriken vilket inte är så troligt men inte helt uteslutet….
 
L Lars Anders Roland skrev:
Dessa uttag med snabbanslutning av kabeln är det lätt att ledaren inte hamnar rätt i hålet när fjädern till låsningen trycks in.
Men om du tittar på bilden så är det inte i anslutningsplinten på uttaget det hettat till (klämman närmast "härsdsmältan" är en X-plint, den plint som använts är en bit ifrån) så det är inte i det momentet installatören tabbat sig. I stickproppen däremot har det inte varit många rätt.
 
  • Gilla
Panor82 och 4 till
  • Laddar…
Fick precis installerat en värmepump, el saknades, så på installatörens rekommendation anslöt vi temporärt med förlängningssladd, det verkar vara kutym bland de installatörer som jag tittat på vilket är anmärkningsvärt, jag förtår att man kan göra det för att testköra, men fick aldrig någon info om att jag inte skulle köra pumpen normalt tills dess att ordentlig el installation utförts.

När jag granskade installations anvisningarna för pumpen, så ska den vara avsäkrad med minst 16A, ledaren till den ska vara minst 2mm2, då den drar över 10A i maxbelastning. Slutade med att vi drog fram 3G2,5 för att vara på säkra sidan och en ordentlig tvåpolig brytare.
Stor skillnad mot att ha kopplat via förlängningssladd.

Summa summarum så känns det väldigt märkligt att en behörig elektriker skulle göra en sådan installation, samtidigt som det verkar slarvas en del i branschen.
 
Fick just en LLVP installerad på jobbet. Den monterades med vanlig stickkontakt. Frågade montören vad han höll på med och hur de tänkte med 16A last på en stickkontakt.

Svaret jag fick var att han var inte elektriker, han monterade bara värmepumpar... :surprised:
 
  • Ledsen
CM1234
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
Fick just en LLVP installerad på jobbet. Den monterades med vanlig stickkontakt. Frågade montören vad han höll på med och hur de tänkte med 16A last på en stickkontakt.

Svaret jag fick var att han var inte elektriker, han monterade bara värmepumpar... :surprised:
Jag är inte förvånad. Å andra sidan, min installatör skickade ut en elinstallatör utöver montören som skötte VPinstallation och kyljobb. Elinstallatören var där max 1 timme.
 
R robert_m skrev:
Fick precis installerat en värmepump, el saknades, så på installatörens rekommendation anslöt vi temporärt med förlängningssladd, det verkar vara kutym bland de installatörer som jag tittat på vilket är anmärkningsvärt, jag förtår att man kan göra det för att testköra, men fick aldrig någon info om att jag inte skulle köra pumpen normalt tills dess att ordentlig el installation utförts.

När jag granskade installations anvisningarna för pumpen, så ska den vara avsäkrad med minst 16A, ledaren till den ska vara minst 2mm2, då den drar över 10A i maxbelastning. Slutade med att vi drog fram 3G2,5 för att vara på säkra sidan och en ordentlig tvåpolig brytare.
Stor skillnad mot att ha kopplat via förlängningssladd.

Summa summarum så känns det väldigt märkligt att en behörig elektriker skulle göra en sådan installation, samtidigt som det verkar slarvas en del i branschen.
Att värmepumpumpsinstallatören kör med stickkontakt är för då slipper de ha elbehörighet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.