Vad är det för värmepumpar som drar 16A ??
 
  • Gilla
GVR4
  • Laddar…
Schucko är godkänd upp till 16A. 1,5kvadrat kan vara helt okej upp till 16A. Så det låter inte som några katastrofala lösningar.
 
M mattoys skrev:
Att värmepumpumpsinstallatören kör med stickkontakt är för då slipper de ha elbehörighet.
Det försvarar ändå inte TS problem där de använde fel kabel till stickproppen.
 
  • Gilla
Rajjor
  • Laddar…
Oberoende av olika teorier så ansluter man via fast anslutning och 0/1 brytare.
Bara dumsnålt att inte göra en "bra" installation, min åsikt. Installatören hos oss provkörde via en sladd med stickpropp och sedan färdigställde jag med en fast installation där matning görs utomhus.
 
TS installation är definitivt fel. Men det är inte per definition fel att använda stickpropp.
 
D Daniel 109 skrev:
TS installation är definitivt fel. Men det är inte per definition fel att använda stickpropp.
Inte fel med stickpropp, men inget jag skulle accepterat.
 
Som vanligt är det tillverkarens anvisningar som gäller i första hand. Står det att prylen ska anslutas fast med brytare så är det det som gäller även om det rent tekniskt funkar med en stickpropp av god kvalitet.
 
  • Gilla
ClasseClas
  • Laddar…
Och det behöver ju inte vara fel att göra en installation bättre än vad lägsta nivå föreskriver.
 
  • Gilla
Robert-san01 och 1 till
  • Laddar…
Men om man väljer billigaste möjliga värmepumpsleverantör så får man vara glad om det lever upp till miniminivån.
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
Det är ju ganska,vanligt att stickproppar blir varma vid normal användning. T.ex strykjärnskontakten och vattenkokarens. Trots märken som eljo renova i vägguttag.
Min teori är att kontaktfjädrarna i uttagen ger för dålig kontakt. Pinnarna i kontakten är ju i det närmaste överdimensionerade för 16A medan uttagen ofta bara har en tunn kopparflärp med liten kontaktyta. Snabbkoppling på det och man har ytterligare en källa till varmgång.
I det här fallet tror jag dock, som några andra på dåligt åtdragen skruvförbindelse. Mina "killgissningar".
 
useless useless skrev:
Men om man väljer billigaste möjliga värmepumpsleverantör så får man vara glad om det lever upp till miniminivån.
Eller kanske som med ts värmepump.:thinking:
 
R Rajjor skrev:
Frågan jag ställer mig nu är varför detta inte skedde tidigare? Förvisso är det ingen fast installation men kontakten har ju suttit orörd i uttaget minst i ett par år.
En okvalificerad gissning, men kan den mekaniska installationen här ha inverkat och fått anslutningen i stiftet att fallera? Fanns det möjlighet för ledaren att röra sig eller föra över vibrationer? Jag antar att kabeln inte var klamrad ända fram till stickproppen, eller kanske inte klamrad alls?
En vettig anslutningskabel är ju bättre rustad att ta upp rörelser och med rätt använd dragavlastning kommer inte mycket igenom till kopplingsplintarna vare sig de är i en stickpropp eller i en fast dosa.
 
D Daniel 109 skrev:
Det ser nästan ut som att det är stickkontakten som är problemet. Satt den sladden i kontakten? Det är i så fall fel typ.
Hej Rajjor

Precis samma sak har hänt på min värmepump 2 ggr. Har kollat med leverantören och han hade aldrig hört tals om nåt liknande. Jag bytte stickkontakt och uttag båda gångerna och kan bara hoppas att det inte händer igen

TF
 
A alfista skrev:
En okvalificerad gissning, men kan den mekaniska installationen här ha inverkat och fått anslutningen i stiftet att fallera? Fanns det möjlighet för ledaren att röra sig eller föra över vibrationer? Jag antar att kabeln inte var klamrad ända fram till stickproppen, eller kanske inte klamrad alls?
En vettig anslutningskabel är ju bättre rustad att ta upp rörelser och med rätt använd dragavlastning kommer inte mycket igenom till kopplingsplintarna vare sig de är i en stickpropp eller i en fast dosa.
Den använda kabeln är ju ganska styv och i kombination med en solid ledare är ju det förstås inte optimalt med avseende på att dämpa vibrationer/rörelser till själva skruvanslutningen i stiftet. Som bilderna visar hänger det också en tunn gardin framför kontakten som teoretiskt sett påverkar sladden något varje dag när man drar den fram och tillbaka. I praktiken har jag dock svårt att det skulle ha någon betydelse.

Ur brandsäkerhetssynvinkel inser jag nu också det olämpliga i att ha en gardin framför en kontakt som potentiellt kan överhettas…
 
  • Styv vit elkabel ansluten till vägguttag ovanför ett fönster med en tunn gardin i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vitt draperi framför ett fönster vilket kan påverka sladden och innebär brandsäkerhetsrisk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.