Hej!

När min fru kom hem från jobbet en dag tyckte hon det luktade bränd plast från luftvärmepumpen. Hon stängde genast av den såklart. Orsaken till lukten lokaliserade vi till väggkontakten, se bilder. Den är avsäkrad med 10A porslinspropp som aldrig löste ut.

Värmepumpens placering ändrades för ca 2-3 år sedan av behörig installatör. Tidigare var den placerad ca en meter över golvet men i samband med renovering och tilläggsisolering av väggen flyttades innedelen upp under tak och likaså väggkontakten som den var ansluten till. Väggkontakten är således bara ett par år gammal och förmodligen installerade värmepumpsteknikern en ny stickpropp eftersom sladdlängden är avpassad till den nya placeringen, det kan jag dock inte ta gift på. Det skulle även kunna vara originalkontakten. Exakt ålder i så fall okänd eftersom värmepumpen ursprungligen installerades av tidigare ägare för ca 8 år sedan.

Under de 6 år vi bott i huset har värmepumpen fungerat klanderfritt, både före och efter byte av placering. Jag har nu kortat sladden ca 5 cm och installerat ny stickpropp och nytt vägguttag. Värmepumpen visar inga felkoder när jag kör den inbyggda diagnostiken och den fungerar som vanligt. (Jag demonterade även alla plastkåpor jag kunde utan att skruva isär den alltför mycket för att dammsuga flänsarna kring kyl/värmeslingan och såg ingenting onormalt.) Den nya stickproppen visar inga tecken på överhettning, den är helt kall när man kör pumpen.

Så min fråga är vad den samlade expertisen tror om orsaken? Varför blir fasen helt plötsligt överhettad? Det var ju minusgrader ute så pumpen gick nog på full effekt men det har den ju gjort förut utan att klaga.
 
  • Elektrisk kabel med brända och skadade ledningar hållna mellan fingrar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Brända delar av en väggkontakt och stickpropp på träbord.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det ser nästan ut som att det är stickkontakten som är problemet. Satt den sladden i kontakten? Det är i så fall fel typ.
 
  • Gilla
multix och 4 till
  • Laddar…
S
Förstår inte varför en elektriker väljer att installera en värmepump med stickpropp… har satt typ 60 värmepumpar o alla är installerade med 1/0 brytare.

Att det skulle vara fel på pumpen tror jag inte, det är troligtvis kontakten mellan vägguttag och stickpropp som blivit för slapp med åren.
 
  • Gilla
H-Thomasson och 1 till
  • Laddar…
Som jag gång på gång har påpekat i detta forum så är stickproppsanslutningar till "tunga" belastningar inte att förorda. Detta TROTS att dom allra flesta vanliga uttag är godkända för 16 A.
Så fast anslutning = säker anslutning.
 
  • Gilla
MBL19 och 8 till
  • Laddar…
Med tanke på att det ser ut att vara mer skador på uttaget än på kontakten, så gissar jag att felet är i uttaget. Troligen dålig kontakt mellan kontakten och uttagets hylsa.

Varför det blir så på ett i princip nytt uttag är svårt att spekulera om. En värmepump är egentligen inte så bra att koppla med vanlig kontakt. Det kan vara hög effekt under lång tid.

En tänkbar felorsak kan också vara om elektrikern inte lyckat ansluta tråden rätt i uttaget. Var det skruvförbindekse, eller snabbkontakt?
 
D Daniel 109 skrev:
Det ser nästan ut som att det är stickkontakten som är problemet. Satt den sladden i kontakten? Det är i så fall fel typ.
Bra, det såg jag inte.
 
  • Gilla
multix och 1 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Med tanke på att det ser ut att vara mer skador på uttaget än på kontakten, så gissar jag att felet är i uttaget. Troligen dålig kontakt mellan kontakten och uttagets hylsa.

Varför det blir så på ett i princip nytt uttag är svårt att spekulera om. En värmepump är egentligen inte så bra att koppla med vanlig kontakt. Det kan vara hög effekt under lång tid.

En tänkbar felorsak kan också vara om elektrikern inte lyckat ansluta tråden rätt i uttaget. Var det skruvförbindekse, eller snabbkontakt?
Det är snabbanslutning, och den är oskadd. Så det är inte felet.
 
  • Gilla
Rajjor
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det ser nästan ut som att det är stickkontakten som är problemet. Satt den sladden i kontakten? Det är i så fall fel typ.
Ok, då skulle jag alltså kunna reklamera installationen? Jag är ingen elektriker men reagerade på att det inte var tvinnade kardeler. Sladden går från stickkontakten till utedelen och sedan in till innedelen. Är det möjligt att fukt med hjälp av kapillärkraft kan transporteras mellan isoleringen och koppartråden i denna typ av sladd?
 
  • Gilla
multix
  • Laddar…
E elmont skrev:
Som jag gång på gång har påpekat i detta forum så är stickproppsanslutningar till "tunga" belastningar inte att förorda. Detta TROTS att dom allra flesta vanliga uttag är godkända för 16 A.
Så fast anslutning = säker anslutning.
Tack för info! Ska ta hit en elektriker snart för andra ändamål så då får han göra en fast installation här också. (Med rätt sladd...)
 
  • Gilla
multix
  • Laddar…
R Rajjor skrev:
Ok, då skulle jag alltså kunna reklamera installationen? Jag är ingen elektriker men reagerade på att det inte var tvinnade kardeler. Sladden går från stickkontakten till utedelen och sedan in till innedelen. Är det möjligt att fukt med hjälp av kapillärkraft kan transporteras mellan isoleringen och koppartråden i denna typ av sladd?
Nej det handlar inte om fukt utan om dålig kontakt. Orsaken vet vi inte men det finns lite olika möjligheter.
 
  • Gilla
multix
  • Laddar…
S SueCia skrev:
Förstår inte varför en elektriker väljer att installera en värmepump med stickpropp… har satt typ 60 värmepumpar o alla är installerade med 1/0 brytare.

Att det skulle vara fel på pumpen tror jag inte, det är troligtvis kontakten mellan vägguttag och stickpropp som blivit för slapp med åren.
Jag håller med. Mina luft/luft-VP har manöverbrytare och mångtrådig gummikabel typ RDOE mellan utedel och brytare. Utedelarna tenderar ju att vibrera så det behövs en installation som klarar det. Nu pratar TS iofs om elanslutning via innerdelen vilket jag tror är ovanligt.
 
R Rajjor skrev:
Ok, då skulle jag alltså kunna reklamera installationen? Jag är ingen elektriker men reagerade på att det inte var tvinnade kardeler. Sladden går från stickkontakten till utedelen och sedan in till innedelen. Är det möjligt att fukt med hjälp av kapillärkraft kan transporteras mellan isoleringen och koppartråden i denna typ av sladd?
Om anslutningskabeln går till utedelen. Innebär det att det brända uttaget på bilden sitter utomhus? Spontant ser det inte ut att vara ett uttag godkänt att sitta utomhus.

Var alla kardeler inne i plinten som de skall? Det skall inte vara nödvändigt att tvinna dem.
 
Det är ju en en kardeling ledare som sutyit i stickkontakten. Det är inte som det ska.
 
  • Gilla
multix och 2 till
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Om anslutningskabeln går till utedelen. Innebär det att det brända uttaget på bilden sitter utomhus? Spontant ser det inte ut att vara ett uttag godkänt att sitta utomhus.

Var alla kardeler inne i plinten som de skall? Det skall inte vara nödvändigt att tvinna dem.
Nej, kontakten sitter innomhus. Sladden går först (tror jag) från kontakten, genom väggen till utedelen och sedan tillbaka till innedelen.
 
ClasseClas ClasseClas skrev:
Jag håller med. Mina luft/luft-VP har manöverbrytare och mångtrådig gummikabel typ RDOE mellan utedel och brytare. Utedelarna tenderar ju att vibrera så det behövs en installation som klarar det. Nu pratar TS iofs om elanslutning via innerdelen vilket jag tror är ovanligt.
Tvärtom. Kontakt-utedel-innedel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.