9 529 läst · 10 svar
10k läst
10 svar
Överhandsfräs
Överhandsfräsen är ju ett mycket användbart verktyg och jag har en med 8mm fäste men har nu hittat en typ av fräs jag skulle vilja använda som har 12mm skaft. Någon som vet var man får tag på en "billig" maskin som klarar 12mm skaft?
Den kan vara riktigt billig då min 8mm maskin är den som får göra mest jobb och den är av bra kvalitet.
/Markus
Den kan vara riktigt billig då min 8mm maskin är den som får göra mest jobb och den är av bra kvalitet.
/Markus
En 12 mm fräs brukar vara ganska stor, och ämnad at fräsa mycket, har ofta stor diameter, då måste varvtalet ner, motorn måste dessutom vara stark.
Ha en sådan i fräsbord. Det finns förmodligen någon billig, men att stora 12mm fräsar passar räcker inte. Variabelt varvtal, gärna minst 2hp motor.
Ha en sådan i fräsbord. Det finns förmodligen någon billig, men att stora 12mm fräsar passar räcker inte. Variabelt varvtal, gärna minst 2hp motor.
Hej Unigas!
Lurande på fräsar med skaftdiameter 12 mm kan Du nog glömma Din överhandsfräs för 8 mm skaft.
Du behöver en kraftig fräsmaskin som Skyten påpekar, och är Du amatörfräsare innebär det en revolution, ny maskin, nya fräsar, ny teknik och, tyvärr, större risk för skador.
per
Lurande på fräsar med skaftdiameter 12 mm kan Du nog glömma Din överhandsfräs för 8 mm skaft.
Du behöver en kraftig fräsmaskin som Skyten påpekar, och är Du amatörfräsare innebär det en revolution, ny maskin, nya fräsar, ny teknik och, tyvärr, större risk för skador.
per
Den är ju billig så den kan ju vara värd att testa som ett komplement.
http://www.clasohlson.se/?AFP=store...oCache=8/26/2006 11:41:28 AM&IsCampaign=N
(Clas Ohlson art.nr. 30-9157 om inte länken fungerar.)
M.v.h. jbr
http://www.clasohlson.se/?AFP=store...oCache=8/26/2006 11:41:28 AM&IsCampaign=N
(Clas Ohlson art.nr. 30-9157 om inte länken fungerar.)
M.v.h. jbr
Jo att de är stora inser ju jag också och att den bör ha en skaplig motor är ju också en självklarhet. Varför skulle jag behöva glömma min gamla 8mm fräs? 95% av det jag gör passar den alldeles utmärkt till så varför skulle jag skrota den och alla de frässtål jag har till den?
De stål jag är intresserad av är till hörnfog och fingerfog.
Är de jag som är blind eller har den länkade fräsen på Clas Ohlson bara 6 eller 8mm fäste? 1/4" är ju bara drygt 6mm...
//Markus
De stål jag är intresserad av är till hörnfog och fingerfog.
Är de jag som är blind eller har den länkade fräsen på Clas Ohlson bara 6 eller 8mm fäste? 1/4" är ju bara drygt 6mm...
//Markus
Hej Unigas!
Ingen mer än Du har nämnt ordet skrotning. Det handlar naturligtvis inte om det, utan innebörden i mitt inlägg var egentligen en självklarhet.
Användning av 12 mm kräver annan fräsmaskin än en dylik för 8 mm. Helst borde Du satsa på ett fräsbord!
per
Ingen mer än Du har nämnt ordet skrotning. Det handlar naturligtvis inte om det, utan innebörden i mitt inlägg var egentligen en självklarhet.
Användning av 12 mm kräver annan fräsmaskin än en dylik för 8 mm. Helst borde Du satsa på ett fräsbord!
per
Alltså man ska inte underskatta nyttan av ett fräsbord, det har jag redan till min nuvarande fräs och ja det är stort nog för att ta en sån maskin också.
Förstår nog fortfarande inte varför jag ska glömma min 8mm maskin, visst är en 12mm maskin större, mer kraftfull och farligare. Alla maskiner ska behandlas med respekt.
Att jag i mitt fall är ute efter en billig maskin beror helt enkelt på att användningsområdet för mig är så begränsat. Trots det är det ju roligt med ännu en maskin i maskinparken :
//Markus
Förstår nog fortfarande inte varför jag ska glömma min 8mm maskin, visst är en 12mm maskin större, mer kraftfull och farligare. Alla maskiner ska behandlas med respekt.
Att jag i mitt fall är ute efter en billig maskin beror helt enkelt på att användningsområdet för mig är så begränsat. Trots det är det ju roligt med ännu en maskin i maskinparken :
//Markus
Den som hänvisades till på Cl.ohlson på 2100 W och tar fräsen, är tillräckligt stark, den går att varva ner till rätt oxå, och priset får väl kallas billigt för den.
Givetvis ska du ha båda fräsarna. Det är lite tufft att köra en större 12mm med rejält fräsdjup på frihand, men du har ju bord.
Givetvis ska du ha båda fräsarna. Det är lite tufft att köra en större 12mm med rejält fräsdjup på frihand, men du har ju bord.
Liknande trådar
-
Fräsa i stål med överhandsfräs
Verktyg, Maskiner & Fordon -
Fräsa efter mall med överhandsfräs
Möbelsnickeri -
Behöver adapterchuck till överhandsfräs 1/4 till 1/8
Trasig överhandsfräs. Freud FT3000VCE
Tror ni denna överhandsfräs duger
Verktyg, Maskiner & Fordon