1 481 läst · 6 svar
1k läst
6 svar
Övergångslist mellan parkettgolv
Tröttnat på Google då jag inte finner det jag söker. Testar lyckan här istället och söker en lång och bred övergångslist alt. nivålist i ek eller aluminium. Efter att vi rivit en vägg mellan hall och vardagsrum så dök det upp en ful skarv mellan båda parkettgolven som måste täckas med en övergångslist. Höjdskillnaden mellan golven är 10mm, bredden 90mm och längden 2900mm. Hittar bara lister på max 2000mm. Jag förstår om det är extrema mått men är det helt kört att finna det jag söker i vanlig bygghandel? Iså fall, hur har ni gjort, detta bör ju vara ett förekommande problem?
En planhyvlad ekplank på 21x95x3000mm
Du fräser/sågar bort 10mm på ena undersidan fräser/slipar kanterna. Man kan ju så klart ta ner höjden totalt ännu mer om man har rätt verktyg.
Eller så går du till ett lokalt snickeri som tillverkar en efter dina önskemål.
Du fräser/sågar bort 10mm på ena undersidan fräser/slipar kanterna. Man kan ju så klart ta ner höjden totalt ännu mer om man har rätt verktyg.
Eller så går du till ett lokalt snickeri som tillverkar en efter dina önskemål.
Tack! Men för att få det du beskriver (inget jag kan göra själv) så låter det mer som andra alternativet, nämligen ett lokalt snickeri?T Tompafix skrev:
Eller två metallister med en skarv? Är du noggrann med monteringen borde det knappt synas.
Det verkar dock finnas längre än 2 meter: https://woody.se/innemiljo/golv/golvlister/nivalist-0-20mm-guld-300cm
(första google-träffen på "3 meter nivålist")
Det verkar dock finnas längre än 2 meter: https://woody.se/innemiljo/golv/golvlister/nivalist-0-20mm-guld-300cm
(första google-träffen på "3 meter nivålist")
Missade den detaljen... Då blir det nog snyggast med en bräda med samma utseende som parketten. Om du inte hittar någon som kan fräsa en rak och fin fals, eller om förutsättningarna inte tillåter det så är nödlösningen en bräda och två smala metallister.
Tack! Det får bli planhyvlad ek, hittat några som jag tror kan bli bra. Jättetack!T Tompafix skrev:
Liknande trådar
-
Expansionsfog i flytande parkettgolv mellan rum?
Golv -
Glipa golv mellan övergångslist och foder, något annat än kloss?
Byggmaterial & Byggteknik -
Nivålist mellan två parkettgolv
Golv -
Lägga nytt parkettgolv på betongplatta (plastmatta emellan)
Golv -
Foga mellan parkettgolv och vägg (mot silverfisk)
Golv