Hej.
Jag har under ca 1år tydligen kört upp utblåset från kolfilterfläkten ovanför köksskåpen.
Som jag förstår det kommer det ju mest ut fukt/ånga från en kolfilterfläkt (jag byter kolfilter och rengör filter).

verkar inte vara några synliga skador på ytor ovanför köksskåpen när jag plockar bort det rektangulära ventilgaller som mynnar ut i rummet igen. För tanken med kolfilter är väl att luften ska renas från matos och cirkuleras tillbaka in i rummet?

se bilder:
Vy under köksskåp med synligt utblås från kolfilterfläkten och rektangulärt ventilgaller, inga synliga skador.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Svart ventilationsslang går från öppning i köksskåp till rektangulärt ventilationsgaller.
Skapa konto
Vy av öppningen ovanför köksskåp visande ventilationsrörets slut och det rektangulära utblåset.
Skapa konto

Tänkte ändå att jag skulle vilja rikta om flödet så det iaf är ”dikt an” gallret som sitter i det rektangulära hålet ni ser på bilderna.

kan jag köpa någon ventilationslang och ”böja till” den i ena ändan, så den går att klämma fast eller nåt mot det rektangulära hålet? Håller en sån slang formen efter man klämmer den lite? Finns ju övergångar mellan rund och rektangulär men dom är i hårdplast och ser ut att bli tight med dom jag hittar.

Andra tankar eller idéer mottages tacksamt.

t.ex.
https://www.k-rauta.se/produkt/ventilationsslang-fresh-105x3000mm-361030/7318113610300

Det större hårda röret ni ser på bilden är ett tilluftsrör som inte används länge. Kommer ut på annat ställe. Förre ägaren av lägenheten detta är i hade kopplat sin kolfilterfläkt på detta rör vilket man inte får göra. Luktade alltid gott hos grannarna när dom lagade mat :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.