Hej

Håller på nere i källaren och ska ansluta till WC stol samt golvbrunn till dusch.

Betongrör med 100mm diameter i en källare, synlig rostig 90 graders gjutjärnsböj och skadad fläns på röret.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Problemet:
Jag antog att mått insida betongrör va 110mm, och tanken var att trycka in röret och ha Sanitetskit, gummitätning, runt om. Men när jag skulle testa en rörbit så passa det inte alls. Måttet är då 100mm i diameter insida betongrör.

Tidigare toalettstol som satt där hade nämligen en 90 graders gjutjärnsböj där yttermått är 110mm, se bild. Men det verkar som att den bara har legat emot betongröret och sen har de gjutit fast det så gott det går.

Gammal 90 graders gjutjärnsböj som ligger på ett betonggolv, med synbart slitage och rost.
Skapa konto
Måttband som visar innermått på gammalt betongrör för WC anslutning.
Skapa konto

En tänkbar lösning jag hade var att använda en övergångsmuff 100/110, men tyvärr så är flänsen på betongröret skadat sen innan. Kanske finns en lösning på detta?
Illustration av övergångsmuff för röranslutning, 100mm till 110mm med gummitätning.

Skadat betongrör och gjutjärnsböj i källare för WC-anslutning, synliga skador på fläns.
Skapa konto

Har ni andra tips på övergången mellan betongrör 100mm och PVC 110mm?

Tack på förhand / Robert

• Skadat betongrör med 100mm diameter exponerat i en källare, omgivet av brutet golv och grus.
    Skapa konto
  • Källarrenovering med öppet golv och synligt betongrör för WC-anslutning, verktyg och rördelar på golvet.
    Skapa konto
  • Betongrör med 100mm diameter och gammal skadad fläns, sett från ovan i en renoveringsprojekt.
    Skapa konto
Redigerat:
Ser ju ut som du kan dela betongröret lite längre ner, då passar väl övergångsmuffen?
Annars sätter di bara dit muffen och gjuter runt. Se bara till att det inte blir några kanter i skarven.

Nya rör till utanför yttervägg skulle jag rekommendera om det inte är extremt mycket jobb. Har bilat upp mitt källargolvet två ggr,,,,,

mexitegel mexitegel skrev:
Ser ju ut som du kan dela betongröret lite längre ner, då passar väl övergångsmuffen?
Annars sätter di bara dit muffen och gjuter runt. Se bara till att det inte blir några kanter i skarven.

Jag har provat att vicka lite på röret men det sitter som berget. Har inte vågat "ta i" för att då spricker kanske betongen. Finns det någon bra metod att få loss den yttersta betongbiten?

• Gilla
Slaktarn82
  • Laddar…
Larsa Larsa skrev:
Nya rör till utanför yttervägg skulle jag rekommendera om det inte är extremt mycket jobb. Har bilat upp mitt källargolvet två ggr,,,,,
Hehe, vill helst undvika det. Vi har filmat i stamledningen och den ser bra ut.

C corre skrev:
Ett alt är att såga bort muffen och använda en krympmuff 160mm och en 160-110 reducerare
Så den krypmuffen ska man bara trä på betongröret? Och du menar att man sågar av den efter där det konas ner?

Ena änden är 160 eller 110mm så du kan ansluta mot vanligt rör.
Andra är en krympmuff du värmer så den sluter tätt.

Den är väl inte helt optimal eftersom flödet av fekalier kommer möta en betongkant på vägen, men utifrån möjligheterna är kanske så bra som det kan bli.

• Gilla
Robert Winterqvist
  • Laddar…
Undra om denna skulle fungera?
https://www.rskdatabasen.se/kategori/plastror-avlopp/slata-markrorsdelar/overgangar/2356210-6

Jag hade liknande problem dock så var mina modellen större där 110 fick plats med råge och jag fick vickade så in i h-vete innan det lossnade... :rofl::p

Sköt in nya rör som går hela vägen ut till gatan.
Delvis synligt avloppsrör under betonggolv med synbara kopplingar och grus runtomkring.
Skapa konto
Nyinstallation av avloppsrör i betonggolv med en svart och brun rörkoppling synliga och grusig grund.
Skapa konto

Vad tror ni om en sån här lösning om jag sågar av det skadade på flänsen, alternativt slipar ytan rak?

Då skulle man också kunna rotera denna så att det inte blir någon betongkant på undersidan, utan i så fall bli det en minimal kant på ovansidan istället.

Svart fläns med slitsade klämmor för justering, möjligt att rotera och anpassa vid byggprojekt.
Skapa konto

Redigerat:
  • Gilla
corre
  • Laddar…
Solvskaftet Solvskaftet skrev:
Undra om denna skulle fungera?
[länk]

Jag hade liknande problem dock så var mina modellen större där 110 fick plats med råge och jag fick vickade så in i h-vete innan det lossnade... :rofl::p

Sköt in nya rör som går hela vägen ut till gatan.
[bild] [bild]
Den kommer inte passa, eftersom hålet i betongröret är 100mm och skravröret är 110mm. Eller tänker jag fel? :)

• Gilla
Prosit
  • Laddar…
Robert Winterqvist Robert Winterqvist skrev:
Den kommer inte passa, eftersom hålet i betongröret är 100mm och skravröret är 110mm. Eller tänker jag fel? :)
Beskrivningen är lite otydlig, men jag tolkade som att den var smalare i ena änden. :thinking:

• Gilla
Robert Winterqvist
  • Laddar…
Robert Winterqvist Robert Winterqvist skrev:
Vad tror ni om en sån här lösning om jag sågar av det skadade på flänsen, alternativt slipar ytan rak?

Då skulle man också kunna rotera denna så att det inte blir någon betongkant på undersidan, utan i så fall bli det en minimal kant på ovansidan istället.

[bild]
Den ska du ha, detta är grejerna vi använder när vi ska skarva betongrör. Ända säkra i mina ögon men se till att kapa bort ”skon” som är skadad

Lycka till

• Gilla
Robert Winterqvist
  • Laddar…
Mätte diametern på betongröret till 210 mm och den övergångsmuffen som fanns på biltema (149kr) räcker bara till 202mm.
Jag beställde en sån här, 800 kr, som klarar upp till 215 mm (y)

Flexibel övergångsmuff för betongrör med metallklämmor på vit bakgrund, passar rör upp till 215 mm.
Skapa konto

Återkommer efter montering :) Tack för hjälpen så länge.

• Gilla
oscarwww och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.