Hej

Jag ska precis slutföra mitt avloppsbygge och ska då koppla in den nya slamavskiljaren snart. Jag har pratat med min leverantör av anläggningen om just denna över gång mellan mitt gamla betongrör till mitt nya 110-rör. Jag har inte mätt upp betongröret än så jag har inte exakta måttet just nu. Samtalet gick per telefon så jag hängde inte riktigt med. Det skulle finnas en muff av gummi med rostfria slangkklämmor som fixade detta. Semco eller något liknande sa han. Skulle även finnas med någon slags krymp-plast eller gummi som man värmde på efter montering, men dessa hade han mindre god erfarenhet av.

Är det någon som vet vad det är för något min leverantör syftar på? Ska enligt utsago finnas på Ahlsells. Har kollat bland deras produkter men inte hittat något än.

Ferco verkar det vara som min leverantör menade (hittade namnet i ett annat inlägg i forumet). Nägon som har erfarenhet av dessa kopplingar?

När jag kollade på bilder av dem så verkade de ha det mindre röret centrerat i själva gummi-övergången. Funkar det verkligen? Blir det inte en kant då som "skiten" fastnar i? Jag kommer att vara tvungen att göra denna skarv på röret innan slämavskiljaren, varför jag är orolig för stopp...

/Jens

Hade samma problem för en tid sedan. Tanken med dessa övergångar är inte att man ska gå från en större dimension till en mindre, men det "måste" man ju i ditt (och mitt) fall.

Jag löste det genom att använda en gummimuff enligt ovan mellan betongröret och en excentrisk övergång 160 -> 110 för att sedan fortsätta med 110.

Grattis ni har precis byggt ett problemavlopp. Man kan inte gå från ett större rör ner till ett mindre. Blir problem.

Jag hade använt samma storlek på plaströr som på betong. Sen hade jag hellre gjort ett större hål i slamavskiljaren och där stuckit in röret.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Det kanske är en bra idé att göra ett större hål och ta större plaströr mellan betongröret och slamavskiljaren! Får ta och kolla upp vad de kostar...

Vilken övergång ska användas när man går från större rör till mindre? Tex 160mm betongrör innerdiameter till 110mm plast?

Finns det övergångar som är koniska för att undvika att skit fastnar i skarven/kanten?

Claes Sörmland
Precis som andra skribenter tar upp i denna gamla tråd, undvik att gå från vidare rör till smalare rör nedströms.

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Precis som andra skribenter tar upp i denna gamla tråd, undvik att gå från vidare rör till smalare rör nedströms.
Bör jag då istället köpa 160mm plaströr med Y kopplingar med förminskningar avstick 110mm/75mm?
Hade planerat för 110mm. Har dagvatten som kommer "uppefrån" i samma rör som spillvatten och tänkte egentligen ha en övergång till 110mm.

Claes Sörmland
Jag är inte helt med på dina förutsättningar.

Du har ett 160 mm rör som ligger uppströms. Då är det nog klokt att fortsätta med 160 mm nedströms.

Vill du verkligen koppla 160 mm uppströms på 110 mm nedströms så sätt en renslucka alldeles nedströms om krympningen. Det är ju sannolikt att det blir stopp där någon gång. Om möjligt krymp 160 mm till 110 mm på en stående stam och inte på en liggande.

• Gilla
oscarwww
  • Laddar…
Jag är inte helt med på dina förutsättningar.

Du har ett 160 mm rör som ligger uppströms. Då är det nog klokt att fortsätta med 160 mm nedströms.

Vill du verkligen koppla 160 mm uppströms på 110 mm nedströms så sätt en renslucka alldeles nedströms om krympningen. Det är ju sannolikt att det blir stopp där någon gång. Om möjligt krymp 160 mm till 110 mm på en stående stam och inte på en liggande.
Jag har gjort en enklare ritning, se nedan.

Den befintliga stående stammen är i gjutjärn och 110mm så den kommer jag bara använda en JET Koppling övergång till 110mm plast.

Tror det blir bäst som du säger att använda markavlopp 160mm (röd linje) och hitta en lämplig övergång, typ denna

https://www.velltra.se/product/overgangskoppling-fernco

Enkel husritning med markerad avloppsplan, röd linje representerar 160mm markavlopp, textnoteringar om material och kopplingar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Claes Sörmland
Men då är ju allt spillvatten med WC anslutet 110 mm. Dagvattnet är ju rent vatten (om det gått via sandfälla) och innehåller inte toapapper så att krympa där är nog mindre problematiskt. Men om det sen krävs 160 mm p g a dagvattenvolymen är över min kompetensnivå.

Finns det plats i schakten i källaren kan du ju lägga dagvattnet i en egen helt sluten ledning som inte är öppen inne i huset och din spillvattenledning som en egen 110 mm ledning. Då slipper du ju risken att dagvattnet fyller källaren via golvbrunnarna.

• Gilla
Fulkemisten
  • Laddar…
Fulkemisten
Ja. Så hade jag lätt gjort.

Men då är ju allt spillvatten med WC anslutet 110 mm. Dagvattnet är ju rent vatten (om det gått via sandfälla) och innehåller inte toapapper så att krympa där är nog mindre problematiskt. Men om det sen krävs 160 mm p g a dagvattenvolymen är över min kompetensnivå.

Finns det plats i schakten i källaren kan du ju lägga dagvattnet i en egen helt sluten ledning som inte är öppen inne i huset och din spillvattenledning som en egen 110 mm ledning. Då slipper du ju risken att dagvattnet fyller källaren via golvbrunnarna.
Det går nog om jag bilar lite bredare och lägger de precis bredvid varann.

Ute i gatan finns en kombinerad dagvatten/spillvatten så jag kan inte koppla på någon ledning där, det är isf om jag drar egen spillvattenrör fram till husväggen så underlättar det iaf framtida byte till separata ledningar enligt nedan skiss.

Hur skulle du gjort?

Skiss över källarvåningen med markerade ledningar för dagvatten och spillvatten samt anslutningspunkter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Betongrör som har en innerdiameter på 160 brukar vara 200 utvändigt. Jag hade satt en gummimuff som är 200 i bägge ändarna och sen förminskat från 200 till 110 i pp. På så sätt slipper du skarvar som skiten kan sätta dig i.

C Carbonara84 skrev:
Betongrör som har en innerdiameter på 160 brukar vara 200 utvändigt. Jag hade satt en gummimuff som är 200 i bägge ändarna och sen förminskat från 200 till 110 i pp. På så sätt slipper du skarvar som skiten kan sätta dig i.
Inte lyckats mäte ytterdiametern riktigt då jag inte grävt under röret, men verkar vara mellan 200-215mm. Har hört att det även finns gamla betongrör med 215 i ytterdiameter, är de också 160 invändigt då? Huset är från 1959.

Menar du betongrör med 200 gummimuff -> 200 PP -> Förminskare/reducerare 200 till 110 ? Blir det inte en skarv i förminskaren då istället?

Funderar ändå på att köra på 160mm rör precis som det befintliga röret är, vad kan nackdelen vara att köra "för stort" ? Avstickarna blir ändå 110 samt 75:surprised:r.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.