Som rubriken lyder.

Hur gör man enklast och minsta övergången från en 17mm Q&E slang till två 12mm evalpex slangar.

Befintlig Uponor Pro-fördelare med 5st 20mm (upptagna) och 1st 17mm anslutning (ledig).
Badrummet var tänkt att köras med 17mm slang och plåtar men det är inte så lämpligt.

Så hur gör man bäst och enklast övergången till två slingor 12mm.
Pro-fördelare finns ju inte för 12mm slang (men jag hade ändå inte fått plats med två moduler till).
Tänk gärna på att fram och returledning samt 20mm slingorna redan är på plats.

4 st
http://www.rorprodukter.se/golvvarm...opplingar/uponor_kopplingsset_12xg20--2417901

2st
http://www.rorprodukter.se/golvvarm...opplingar/uponor_kopplingsset_17xg20--2417903

2 st http://www.rorprodukter.se/golvvarm...nor_kopplingar/uponor_t-ror_utv_gang--2417943

Om jag förstår dig rätt har du PRO Q and Easy fördelare som kräver expander verktyg, om du sätter en slang bit 17 mm från fördelare till t röret så får du 2 utgångar. Finns ju vinklar du kan lina på t röret ifall vinklarna blir knas, 12 slangen är ju ganska mjuk av sig.

Mvh

Redigerat:
Tack för svar.

Det var som jag tänkte själv då, fast jag hade tänkt mig ha 4st vinklar också så att slangarna går rakt ned.
Då antar jag att jag bara tar en vanlig rördelsmuff och linar ihop vinklarna med t-rören.

Hade varit smidigare med en vinkel som var inv-utv men jag gissar att jag måste ha uponors rördelar för att passa ihop med kopplingssetet FPL-PX.

Eller ta en "vanlig" rördelsvinkel inv-inv och efter det sätta en uponor nippel mot kopplingssetet.

Verkar vara billigast/smalast att göra:
17 slang -> 17 FPL-PX -> uponor dubbelnippel -> t-rör inv-inv-inv -> 2x uponor vinkel -> 2x 12 FPL-PX -> 2x 12 slang

Krilleman
Jag skulle nog satt T-röret åt andra hållet, visserligen en smaksak men det ser bättre ut och man sparar plats om det är ont om sådan! Om jag tolkar dig rätt har du tänkt montera enligt bild 2?

då blir "grunkan" enligt bild 1: uponor dubbelnippel uppåt i T-röret -> T-rör INV - Uponor vinkel i sidosticket -> uponor dubbelnippel nedåt i T-röret

cad.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

CAD-ritning av mig ;)

Tänk på att försöka få slingorna lika långa så motståndet blir likvärdigt!

Japp slingorna ska bli lika, ritade dem i cad igår och då skiljde det ca 50 cm, så det går ju lätt att justera till i böjarna.

Och det är med samma anledning som jag tänker koppla enligt bild 2, då man får samma strömningsförhållande i båda slingorna. Men det är kanske försumbart i praktiken i ett sådant här system...
Finessen att ställa t-röret upp (bild 1) är ju att det går åt en vinkel mindre samt att det blir lite smalare.

ImageUploadedByByggahus.se1392931666.865455.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Krilleman
Är slingorna lika långa är det försumbart, finns det plats så kan du absolut koppla enligt bild två om du vill vara über-säker!

Har inte riktigt kommit till skott med detta ännu, men nu är det nära.
12mm slangen är utlagd i badrummet och slangarna (4st) sticker upp i skåpet i bilden ovan.

Det blir ju lite trångt och bökigt...

Funderar på att ersätta FPL-PX 17x2 (den som ska sitta på 17mm slangen och sedan ansluta mot t-stycke) med en Q&E koppling med lekande mutter och packning.

Med den varianten blir de lätt att få till kopplingen på 17mm slangen, expanderverktyget in i slangen, sen in med kopplingen (RSK 1870222).
Jag kan ansluta 12mm slangarna till T-stycket utanför skåpet (med FPL-PX) sedan vika in och skruva åt den lekande muttern på 17mm slangen.

Men det som stör mig är Uponors notoriskt dåliga faktaspridning på sin hemsida.

Golvvärmeslangen är ju 17x2.0, tappvattenslangen är 18x2,5mm dvs samma inv diameter.
Man skall använda 18mm expanderhuvud till golvvärmeslangen.
Det är samma hylsa till 17mm och 18mm pex-slang.

Kopplingen jag skriver om tidigare finns endast upptagen på tappvattendelen av produktkatalogen.
Men jag kan inte se någon anledning till att det inte skulle passa?

Någon som kan sprida ljus över detta? Tänker jag rätt.

Vad betyder uponors benämningar DR, WTR, NKB?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.