Håller på och rensar upp lite i mitt pannrum. Jag har en bergvärmepump med elpatron som ska avsäkras på 3x20A.

Pumpen matas via en säkerhetsbrytare av en undercentral placerad i pannrummet. Undercentralen innehåller bara 3 st C20 drävgbrytare och matar bara pumpen.

Undercentralen matas ifrån huvudcentralen i hallen utanför pannrummet av 3 st C20 drävgbrytare. Endast undercemtralen matas av dessa tre säkringar.

Det känns lite som tårta på tårta. Jag tycker det finns en vits att ha säkerhetsbrytare i samma rum som pumpen. Men undercentralen borde jag väl kunna rationalisera bort och mata direkt från huvudcentralen?

Jag tänker väl inte fel här va? Innan jag börjar riva?
 
Mikael_L
Du kan rationalisera bort undercentralen om den endast förser VP med ström.
Säkerhetsbrytaren har du lämpligtvis kvar.
Om du måste skarva ihop ledningarna där UC tidigare satt kan du fundera på om det är en lämplig plats för en elmätare ifall du är sugen på en sådan för att ha koll på vad uppvärmningen tar för andel av elen.
 
Ja, den förser bara VP med ström.
Skarvningen är inte heller nåt problem. Det gör jag i säkerhetsbrytaren.
Elmäter skulle vara trevligt, men det skippar jag nu. Målet är att frigöra så mycket väggyta som möjligt.
 
Den enda anledningen till centralen skulle vara om man vill ha små reglerapparater kring värmepumpen.
Dessa kanske behöver en säkring på 6 - 10 a och dom bör inte ligga på övriga husets jordfelsbrytare.

Det ger även en mer sammanhållen installation av värmesystemet om anläggningen består av flera delar.
 
Redigerat:
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Ha bara koll på hur det är med ev 4 o 5 ledarsystem före och efter centralen i pannrummet.
 
Undercentralen matar ju dock bara VP. VP ligger inte över någon JFB alls. Övriga grupper i huset är skyddade av JFB, matningen till undercentralen går via huvudcentralen huvudbrytare och 3xC20.
Exakt hur olämpligt är det att inte ha JFB på VP?
 
Det är TN-C in i huvudcentral och uppdelat till TN-S till undercentral.
 
Använd då den matningen till VP och slopa centralen precis som du tänkt.
 
Nice, jag plockar bort den ikväll! Det blir renare och snyggare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.