Hej, vad kan denna svarta slang fylla för funktion, behövs den ?
Endast en familj bor i huset och dessförinnan oss en familj då också ( som byggde huset -67)B Bjober skrev:
Rören i taken är kall/varmvatten till olika ställen i huset. Just denna svarta slang jag frågar om vill jag ha väck, men även veta vad den ska fylla för funktion.Violina skrev:
Skulle jag stänga det röda vredet så är min gissning att hela husets kallvatten stäng, men den stackars blandaren som visas på bild kommer fungera ? Blandaren är på andra sidan väggen om första bilden.
Tar tillbaka min gissning, fonns vattenförsörjningen tidigare avstängningen…S Sydvast skrev:Rören i taken är kall/varmvatten till olika ställen i huset. Just denna svarta slang jag frågar om vill jag ha väck, men även veta vad den ska fylla för funktion.
Skulle jag stänga det röda vredet så är min gissning att hela husets kallvatten stäng, men den stackars blandaren som visas på bild kommer fungera ? Blandaren är på andra sidan väggen om första bilden.
Jag vidhåller att det är en provisoriskt dragen ledning för att stänga av delar av huset, kanske vid en renovering av kök eller våtrum. Det är nog bara du som bor där som kan bekräfta om rör och slang är dragen parallellt eller inte som jag gissat på. Har du stängt båda röda vreden på metallröret och sett vilka tappställen som blir utan vatten?
Det är min gissning också. Vredet har ärgat alldeles för mycket för att jag ska våga tvinga den till avstängning.B Bjober skrev:Jag vidhåller att det är en provisoriskt dragen ledning för att stänga av delar av huset, kanske vid en renovering av kök eller våtrum. Det är nog bara du som bor där som kan bekräfta om rör och slang är dragen parallellt eller inte som jag gissat på. Har du stängt båda röda vreden på metallröret och sett vilka tappställen som blir utan vatten?
Besitter inte några vidare VVS-kunskaper, men jag antar då att denna dragning inte har någon vital betydelse för anläggningen ?
Ordningen är som såhär:B Bjober skrev:
1.Inkommande vatten, här hoppar den svarta slangen på.
2. Avstick kall/varmvatten blandare i källare,slang passerar detta.
3. Avstick kall/varmvatten upp gästtoalett våningsplan, slang passerar detta.
4. Avstick kall/varmvatten upp badrum våningsplan, slang passerar detta.
5. Svart slang ansluts nu på kallvattenledning med avstängningsventil.
6. Avstick kall/varmvatten upp i kök våningsplan, slang är som på punkt 5 ansluten på kallvattenledningen.
7. Slutligen slutar kall/varmvatten försörjning till en blandare i källaren.
Hoppas förklaringen var till nytta.
Liknande trådar
-
Vilken slang till element vattenburen?
Värme allmänt -
Hur lägga kollektorslang för jordvärme
Värmepumpar -
Dräneringsslang krypgrund som står på berg/höjd
Grund & Markarbeten -
Sitter avloppsslangen rätt? Liten glipa
Badrum -
Behöver allt vatten som finns kvar i pemslangen bort inför vintern?
Vatten & Avlopp