Hej, vad kan denna svarta slang fylla för funktion, behövs den ?
 
  • Svart slang ansluten till rörsystem på vägg i källare, omgiven av ventiler och kopplingar, osäker funktion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Svart slang vid taket i ett rum med betongväggar och gul dörr, eventuell funktion okänd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Svart slang och kopparrör i byggkonstruktion, vise en ventil och isolerade rör på betonggolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Svart slang under taket, ansluten till ventiler och rör, belägen i en källare med omålade väggar och ventilationsgaller.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Svart slang med text "ALGOLON PEL 20/2.9 NT-10" monterad längs en träbalk, okänd funktion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Påfyllning till värmesystemet kanske?

Eller vart går röret som den är inkopplad till?
 
Det ser ut som den går parallellt med och ansluter till samma kallvattenleding som den kommer ifrån. Används troligen för att kunna stänga av vald halva av huset.
Gissar att flera familjer bor i huset?
 
B Bjober skrev:
Det ser ut som den går parallellt med och ansluter till samma kallvattenleding som den kommer ifrån. Används troligen för att kunna stänga av vald halva av huset.
Gissar att flera familjer bor i huset?
Endast en familj bor i huset och dessförinnan oss en familj då också ( som byggde huset -67)
 
Violina Violina skrev:
Påfyllning till värmesystemet kanske?

Eller vart går röret som den är inkopplad till?
Rören i taken är kall/varmvatten till olika ställen i huset. Just denna svarta slang jag frågar om vill jag ha väck, men även veta vad den ska fylla för funktion.

Skulle jag stänga det röda vredet så är min gissning att hela husets kallvatten stäng, men den stackars blandaren som visas på bild kommer fungera ? Blandaren är på andra sidan väggen om första bilden.
 
  • En grå vägg med en ljusströmbrytare och rör i taket, delvis synlig hall med radiator och lampor i taket.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Väggmonterad blandare med varm- och kallvattenkranar ovanför en tom golvyta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S Sydvast skrev:
Rören i taken är kall/varmvatten till olika ställen i huset. Just denna svarta slang jag frågar om vill jag ha väck, men även veta vad den ska fylla för funktion.

Skulle jag stänga det röda vredet så är min gissning att hela husets kallvatten stäng, men den stackars blandaren som visas på bild kommer fungera ? Blandaren är på andra sidan väggen om första bilden.
Tar tillbaka min gissning, fonns vattenförsörjningen tidigare avstängningen…
 
Jag vidhåller att det är en provisoriskt dragen ledning för att stänga av delar av huset, kanske vid en renovering av kök eller våtrum. Det är nog bara du som bor där som kan bekräfta om rör och slang är dragen parallellt eller inte som jag gissat på. Har du stängt båda röda vreden på metallröret och sett vilka tappställen som blir utan vatten?
 
B Bjober skrev:
Jag vidhåller att det är en provisoriskt dragen ledning för att stänga av delar av huset, kanske vid en renovering av kök eller våtrum. Det är nog bara du som bor där som kan bekräfta om rör och slang är dragen parallellt eller inte som jag gissat på. Har du stängt båda röda vreden på metallröret och sett vilka tappställen som blir utan vatten?
Det är min gissning också. Vredet har ärgat alldeles för mycket för att jag ska våga tvinga den till avstängning.
Besitter inte några vidare VVS-kunskaper, men jag antar då att denna dragning inte har någon vital betydelse för anläggningen ?
 
Men om du följer rör och slang med handen, man kan tex få känna sig fram där isoleringen är ivägen, slutar de i samma punkt då?
 
B Bjober skrev:
Men om du följer rör och slang med handen, man kan tex få känna sig fram där isoleringen är ivägen, slutar de i samma punkt då?
Ordningen är som såhär:
1.Inkommande vatten, här hoppar den svarta slangen på.

2. Avstick kall/varmvatten blandare i källare,slang passerar detta.

3. Avstick kall/varmvatten upp gästtoalett våningsplan, slang passerar detta.

4. Avstick kall/varmvatten upp badrum våningsplan, slang passerar detta.

5. Svart slang ansluts nu på kallvattenledning med avstängningsventil.

6. Avstick kall/varmvatten upp i kök våningsplan, slang är som på punkt 5 ansluten på kallvattenledningen.

7. Slutligen slutar kall/varmvatten försörjning till en blandare i källaren.

Hoppas förklaringen var till nytta.
 
  • Gilla
Bjober
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.